بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی در گفت و گو با بورس نیوز تشریح کرد:

اوراق سلف نفتی در هاله‌ای از ابهام

کمیسیون تلفیق مجلس برای سال آینده حداقل صادرات نفت خام ایران، روزانه ۱ میلیون بشکه تعیین شده؛ در حالی که پیشنهاد دولت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده است!
کد خبر : ۲۳۴۷۳۰

اوراق سلف نفتی در هاله ای از ابهام

به گزارش بورس نیوز، مدت‌هاست که کسری بودجه دولت به جیب بازار سرمایه گره‌خورده و به نظر می‌رسد اگر کسری بودجه سال آینده هم ادامه داشته باشد، بازهم بورس تهران برای سیاست‌گذاران حکایت کندویی پر از عسل خواهد داشت. حجم صادرات نفت ایران اثر مستقیم بر درآمدهای دولت دارد و باید دید آیا درآمدهای نفتی به حدی خواهد بود که دست از سر بازار سرمایه بردارند یا نه.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بستگی دارد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیش‌بینی‌های وزارت نفت و پیشنهاد‌ها سازمان برنامه‌وبودجه موردقبول قرار بگیرد یا نه. در حال حاضر به‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، صادرات نفت انجام می‌شود و طبق آخرین آمارهای رسمی وزارت نفت و اوپک، در ماه گذشته میلادی، تولید نفت خام ایران روزانه ۲ میلیون و ۲۰ هزار بشکه بوده که از این میزان، حدود ۱ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در داخل کشور مصرف می‌شود و مابقی (نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه) نفت خام هم صادر می‌شود. هیچ مقام مسئول دیگری اطلاعات بیشتری مطرح نکرده است.

وی افزود: البته میزان مصرف نفت خام داخلی در سنوات قبل هم در همین حدود بوده و در سال ۹۸ حدود ۱ و ۶۵۰ هزار بشکه نفت در داخل کشور مصرف می‌شد؛ در ماه‌های ابتدای سال ۹۹ به سبب شیوع کرونا تقاضای نفت در داخل کشور کمی کاهش داشت؛ اما بعدازآن با توجه به صادرات فرآورده‌های نفتی، تقاضای نفت داخلی به روال قبل بازگشت و حتی سطح مصرف نفت خام گاهی از روزانه ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه هم فراتر بوده است.

این تحلیلگر بازار انرژی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است تولید و صادرات نفت ایران افزایش یابد و پیش‌بینی‌شده با توافقی که بعد از شروع به کار بایدن با ۵+۱ انجام خواهد شد، در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۱ روند تولید و عرضه نفت خام افزایش‌یافته و این رقم توسط کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰ معادل ۱ میلیون بشکه نفت برای صادرات تعیین کرده است. معتقدم افزایش تولید نفت خام مقدور است و صادرات روزانه ۱ میلیون بشکه نفت خام و حتی بیشتر هم امکان‌پذیر خواهد بود. اما بازهم نمی‌توان اظهارنظر قطعی در مورد تحقق قطعی این پیش‌بینی کرد‌. مهم‌ترین موضوع این است که در کمیسیون تلفیق مجلس برای سال آینده حداقل صادرات نفت خام ایران، روزانه ۱ میلیون بشکه تعیین‌شده؛ درحالی‌که پیشنهاد دولت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده است! دولت اعلام کرده بخشی از این پیش‌بینی را تولید خواهد کرد و بخشی را هم در قالب اوراق سلف نفتی در بازار سرمایه عرضه خواهد کرد! اما مشخص نیست دولت و مجلس روی چه عددی توافق کنند و هنوز فروش اوراق سلف نفتی در هاله‌ای از ابهام است. آنچه فعلاً مشخص‌شده این است که دولت علاوه بر فروش نفت در بازار داخل، روزانه ۱ میلیون بشکه نفت هم برای صادرات تولید خواهد کرد و پیشنهاد انتشار اوراق سلف نفتی در دست رسیدگی است‌ و هیچ‌گونه خروجی در این رابطه وجود ندارد. باید کمیسیون‌های تخصصی مجلس به یک جمع‌بندی در این مورد برسند که هنوز این جمع‌بندی حاصل نشده است

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
قیمت نفت افزایش یافت
در معاملات روز جاری؛

قیمت نفت افزایش یافت

کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قبل انتخابات ۱۴۰۰، شاخص ۲میلیونی می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

گل‌کوچک "بازیگران نرخ ارز" با "بورس" 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
نگا منم میدونم شما هم میدونید اگه بخواهین یک درصد براجام پلاس داشته باشین که نشانهاش هست، وای بحال مردم بدبخت بیچاره.برا دوسال دیگه.