بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
نگاهی اجمالی به مصوبه‌ای که تکلیف سهامداران بانک‌ها را یکسره کرد

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

بسیاری از فعالان بازار سرمایه، این افت قیمتی را نتیجه جو عمومی منفی موجود در بازار در روز‌های اخیر می‌دانند، اما به نظر می‌رسد شعاع اثرات این مصوبه در سودآوری بانک‌ها بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که برخی کارشناسان در خصوص آن اظهارنظر می‌کنند.
کد خبر : ۲۳۴۰۲۱

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

به گزارش بورس‌نیوز، درست در شرایطی که بسیاری از وب‌سایت‌ها و کانال‌های به‌اصطلاح تحلیلی بازار سرمایه کشور از مصوبه اخیر دولت در خصوص تهاتر بدهی‌های دولت به بانک‌ها با واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های دولتی، به‌عنوان دوپینگ صنعت بانکداری نام می‌بردند، شاهد افت معنادار و افزایش فشار عرضه در نماد سه بانک صادرات، ملت و تجارت در روز‌های گذشته بودیم.

شاید بسیاری از فعالان بازار سرمایه، این افت قیمتی را نتیجه جو عمومی منفی موجود در بازار در روز‌های اخیر می‌دانند، اما به نظر می‌رسد شعاع اثرات این مصوبه در سودآوری بانک‌ها بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که برخی کارشناسان در خصوص آن اظهارنظر می‌کنند.

در این یادداشت قصد داریم تا در راستای شفافیت هر چه بیشتر و کمک به تصمیم سهامداران و یا سرمایه‌گذاران آتی در سهام این بانک‌ها، به بررسی تنها برخی از موضوعات اثرگذار این مصوبه بپردازیم و لازم به ذکر است که این متن و استدلالات موجود در آن، عمدتاً بر اساس برخی اظهارنظر‌ها و اطلاعات موجود در صورت‌های مالی حسابرسی شده این بانک‌ها است.

برای بررسی اجمالی و به‌منظور جلوگیری از بررسی حجم بالایی از اطلاعات در خصوص این موضوع شاید بد نباشد ابهامات مصوبه اخیر را از سه منظر مختلف بررسی نمود. بی‌شک مصوبه اخیر اثرات و ابهامات به‌مراتب بیشتری در مقایسه با موارد ذیل خواهد داشت که بررسی تمامی آن‌ها، متن موجود را از قالب یادداشتی اجمالی خارج می‌نماید:

۱- ابهامی تأثیرگذار در استفاده و یا عدم استفاده از لغت "بخشی " در مصوبه دولت و توضیحات بانک‌های مذکور: 

بی‌شک بسیاری از کارشناسان اقتصادی و علوم بانکداری و همچنین فعالان بازار سرمایه، از داستان قدیمی مغایرت ادعای دولت و بانک مرکزی و بانک‌ها، در خصوص میزان بدهی واقعی دولت به بانک‌ها خبردارند. خبر‌های متعددی را در سال‌های اخیر از اظهارات روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور می‌توان یافت که هیچ‌گاه تفاهمی در خصوص عدد واقعی بدهی دولت به بانک‌ها وجود نداشته است.

اما شاید هیچ‌گاه این اختلاف تا پیش از مصوبه اخیر دولت در روز‌های اخیر، تا این حد تأثیرگذار و قابل‌تأمل نبوده است.

بر اساس بند ۴ مصوبه اخیر دولت در خصوص تهاتر بدهی دولت با واگذار سهام دولتی به بانک‌های صادرات، تجارت و ملت، دولت با واگذاری ۲۹۰.۰۰۰ میلیارد ریال از سهام شرکت‌های زیرمجموعه، نسبت به تأدیه بدهی دولت به این بانک‌ها اقدام می‌کند. تأکید می‌کنم در بند مذکور از تأدیه بدهی دولت یادشده و نه "بخشی" از بدهی دولت. 

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

اما اکنون نگاهی به شفاف‌سازی بانک صادرات که در سامانه کدال نیز منتشرشده بی اندازیم تا تصویری شفاف‌تر از تلاش بانک‌ها برای مخفی نمودن مغایرت آشکار و تأثیرگذار دولت و این بانک‌ها مشاهده نمایید.

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

اما شاید بد نباشد بررسی کنیم که تنها یک لغت "بخشی " چه تأثیر شگرفی در صورت‌های مالی و درآمد‌های شناسایی‌شده موهوم سال‌های گذشته و البته سال‌های آتی این بانک‌ها دارد.

بر اساس ترازنامه صورت‌های مالی ۶‌ماهه سه بانک " صادرات"، "تجارت" و "ملت" مجموعه کل مطالبات این بانک‌ها از دولت عددی بالغ‌بر ۱.۲۲۳.۲۰۷ میلیارد ریال است و که مغایرتی ۹۳۳.۲۰۷ میلیارد ریالی با مصوبه اخیر دولت و تأدیه بدهی آن‌ها دارد.

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

به‌طور واضح‌تر تفاوت استفاده و یا عدم استفاده از لغت "بخشی" در مصوبه دولت و ادعای بانک‌ها تفاوتی بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومانی در درآمد‌های سال‌های گذشته بانک‌ها است. آیا عددی با چنین ارزشی را تابه‌حال دیده‌اید؟

اما این موضوع را نمی‌توان اتفاقی جدید عنوان کرد چراکه اگر سهامداران این بانک‌ها بند‌های حسابرس صورت‌های مالی این بانک‌ها را مطالعه کرده باشند می‌بینند که اخطار شناسایی سود‌هایی موهوم و بی مبنای بانک‌ها از محل مطالبات از دولت همواره توسط حسابرسان این بانک‌ها گوشزد شده است:

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

همان‌گونه که در تصویر فوق مشاهده می‌شود این تنها بخشی از اظهارات حسابرس بانک صادرات در صورت‌های مالی شش‌ماهه است. یعنی توصیه حسابرس به کاهش بیش از ۱۵.۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های بانک صادرات که تنها این‌یک قلم منجر به تحقق زیانی ۱۰.۰۰۰ میلیارد تومانی برای این بانک می‌شود یعنی زیانی ۵۷۰ ریالی به ازای هر سهم.

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

این هم‌بندی از بند‌های متعدد حسابرس بانک تجارت در صورت‌های مالی شش‌ماهه سال ۱۳۹۹ که نیازی به توضیحی اضافی ندارد؛ بنابراین بر اساس توضیحات فوق اگر دولت ۲۹.۰۰۰ میلیارد تومان موجود در مصوبه را به‌عنوان تمام بدهی خود به سه بانک صادرات، تجارت و ملت قلمداد کند، این سه بانک و به‌ویژه بانک‌های تجارت و صادرات کسری درآمدی بیش از ۹۳.۰۰۰ میلیارد تومانی خواهند داشت که تا چند ۱۰ سال آینده هم نمی‌توانند آن را جبران نمایند.

حتی اگر دولت نیمی از این مطالبه را هم بپذیرد شناسایی زیانی بیش از ۴۵.۰۰۰ میلیارد تومانی، در زیان سنواتی و انباشته این بانک‌ها خیال سهامداران این بانک‌ها را ازنظر عدم دریافت سود در مجمع سالانه تا حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال آینده راحت می‌کند.

۲- کاهش شدید سودآوری بانک‌ها در سال‌های آتی و احتمال بالای شناسایی زیان‌هایی سنگین:

بی‌شک شناسایی درآمد‌های حاصل از بهره و وجه التزام‌های سنگین از سرفصل مطالبات بانک‌ها از دولت اصلی‌ترین حیات خلوت بانک‌ها در پنهان نمودن وضعیت اسفناک سودآوری در سال‌های گذشته بوده است. 

در سال‌های گذشته روند کار مدیریت بانک‌ها کاملاً معلوم بود، تا می‌توانی ریخت‌وپاش‌های غیرضروری داشته باش، حقوق‌های سنگین به پرسنل بیش‌ازحد در شعبه‌های غیرضروری پرداخت کن، تسهیلاتی بدون برنامه را به افرادی معلوم‌الحال بده تا سوخت شود و ..، در انتهای سال بهره‌ای سنگین و وجه التزامی موهوم به‌ردیف مطالبات به دولت بزنید و سال را با سود‌هایی ۱ ریالی به ازای هر سهم و یا زیانی اندک به پایان برسان.

اما در سال جاری و سال‌های بعد مشخص نیست که این درآمد‌های چند ده هزار میلیارد تومانی موهوم شناسایی‌شده در سال‌های قبل قرار است از کجا شناسایی شوند. نگاهی به جدول ذیل بی اندازیم تا نقش سود‌های شناسایی‌شده از دولت در سود‌های موهوم شناسایی‌شده بانک‌ها بیش‌ازپیش آشکار گردد.

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

حال کافی است مبلغ ۱۸۰.۴۰۹ میلیارد ریال درآمد‌های بهره و وجه التزام از دولت را در یک سال منتهی به شهریورماه از درآمد‌های ۴۰.۱۴۲ میلیاردی حاصل از فعالیت‌های بانکداری بانک‌های مذکور در سال جاری و سال‌های آتی کم کنید تا زیان قابل تحقق مشخص گردد.

۳- آیا سهام واگذارشده به بانک‌ها دوپینگ محسوب می‌گردد؟

پاسخ: خیر

همان‌گونه که در جدول فوق مشاهده شد تنها در یک سال گذشته سه بانک صادرات، تجارت و ملت از مطالبات دولت، بیش از ۱۸۰.۴۰۹ میلیارد ریال درآمد شناسایی نموده و اگر این اعداد به مطالبات ۱.۲۲۳.۲۰۷ میلیارد ریالی ماقبل نیز اضافه می‌شد احتمالاً این بانک‌ها در سال آینده درآمدی بیش از ۲۵.۰۰۰ میلیارد تومانی را از این محل شناسایی می‌کردند.

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

یعنی به‌راحتی می‌توان گفت که خبری از همه و یا حداقل بخش بزرگی از ۲۵۰.۰۰۰ میلیارد ریال درآمد ناشی از مطالبات دولتی احتمالی پیش از مصوبه دولت در سال مالی آتی و سال‌های آتی به‌طور تصاعدی نیست.

اما سؤال اینجاست که سهام واگذارشده به بانک‌ها چه میزان می‌تواند درآمد‌های ازدست‌رفته به بانک‌ها را جبران کنند:

این سؤال را از دو منظر می‌توان پاسخ داد:

۱-آیا بانک‌ها می‌توانند از محل فروش سهام این شرکت‌ها نقدینگی لازم برای اعطای تسهیلات جدید را به دست آورند:

پاسخ به این سؤال با توجه به بازار ماه‌های اخیر و رخداد‌های عجیب در خصوص فروش سهام چندان سخت نیست. چراکه اولاً به نظر نمی‌رسد هیچ نهاد و یا اشخاصی مایل باشند سهام پالایشگاه‌های واگذارشده به بانک‌ها را آن‌هم باقیمت‌های کنونی نفت و سودآوری ناامیدکننده آن‌ها خریداری کنند ثانیاً با توجه به اعتراض سنگین به عرضه سهام توسط حقوقی‌ها توسط به‌اصطلاح کارشناسان بازار سرمایه و حقیقی‌های آماتور امکان عرضه خرد در بازار هم برای این بانک‌ها وجود ندارد.

حتی به فرض محال این بانک‌ها موفق به فروش سهام خود به هر یک از روش‌های فوق گردند با توجه به قیمت واگذارشده این سهام که قیمت‌های مورخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ منظور شده است، ارزش کل سهام این شرکت‌ها در بازار امروز در حدود ۲۳.۰۰۰ میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد کمتر از ۲۹.۰۰۰ میلیارد تومان واگذاری از دولت است.

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

که البته این ۲۳.۰۰۰ میلیارد تومان به معنای درآمد نیست بلکه درآمد حاصل از این مبلغ معادل حدود ۵.۰۰۰ میلیارد تومان بهره تسهیلات اعطایی ناشی از این مبلغ است. این به معنای کسری بزرگ در حدود ۲۰.۰۰۰ میلیارد تومانی این بانک‌ها حاصل از سود احتمالی ناشی از فروش سهام دولتی و درآمد محتملی که آن‌ها می‌توانستند پیش از مصوبه دولت شناسایی کنند، است.

۲-سود‌های دریافتی از سهام واگذاری چقدر از کسری درآمد‌ها را جبران می‌کند؟ 

همان‌گونه که بسیاری از کارشناسان مطلع‌اند، با توجه به قیمت‌های کنونی نفت و البته کاهش محتمل در صورت بازگشت قریب‌الوقوع نفت ایران به بازار‌های جهانی، عملاً نمی‌توان آینده خوبی را برای سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی متصور بود. این موضوع با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از سهام واگذارشده دولت به بانک‌ها، سهام شرکت‌های پالایشگاهی است، عملاً می‌تواند شرایط درآمدی بسیار وخیمی را برای بانک‌ها به وجود آورد.

با حسابی اجمالی می‌توان دید که در بهترین حالت و با در نظر گرفت درآمد غیرعملیاتی سنگین پالایشگاه‌ها، سود دریافتی بانک‌ها از مجامع شرکت‌های با ارزش ۲۹.۰۰۰ میلیارد تومانی واگذاری، در حدود ۱.۵۰۰ تا ۲.۰۰۰ میلیارد تومان در سال جاری و احتمالاً سال آتی است و این به معنای از دست رفتن بیش از ۲۵.۰۰۰ میلیارد تومان درآمد‌های محتمل پیش از مصوبه بانک‌ها در ازای کسب درآمدی ۱.۵۰۰ تا ۲.۰۰۰ میلیاردی سود مجمع سهام و البته کسری بیش از ۲۳.۰۰۰ میلیارد تومانی است. 

 

در انتها می‌توان چنین اظهار داشت که فروش سهام بانک‌ها با توجه به مصوبه گذشته دولت در روز‌های گذشته امری معقول، هدفمند و حساب‌شده از سوی سهامداران است و می‌توان این فروش را به فضای نزولی و عمومی بازار نسبت داد.

به کاهش بالای درآمد‌های بانک‌ها در سال جاری و آتی، ریخت‌وپاش‌های و اتلاف سنگین منابع این سه بانک را به بهانه بازار گردانی و حمایت از سهامشان اضافه کنید تا وضعیت نابسامان آن‌ها بیشتر آشکار شود.

آیا در شرایطی که بانک‌ها ملزم به اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک برای جلوگیری از تعدیل نیرو‌های سنگین و همچنین شناسایی درآمد‌های ناشی از اعطای این تسهیلات می‌باشند، جایز است بانک تجارت با خرید بیش از ۷ میلیارد از سهام خودش تحت عنوان بازارگردانی، منابعی بیش از ۲.۵۰۰ تا ۳.۰۰۰ میلیارد تومان را بلوکه کند؟ آیا از ۲.۵۰۰ تا ۳.۰۰۰ میلیارد تومان سهام خریداری‌شده حتی ۱ ریال هم در مجمع سالانه نصیب بانک می‌شود؟ آیا این اتلاف منابع حاصل از سپرده‌های مردم نیست؟

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

همین روند و اتلاف هزاران میلیارد تومان از منابع بانک نیز در بانک‌های صادرات و ملت دیده می‌شود و بی‌شک با ادامه این روند غیرعلمی و نگران‌کننده، شرایط وخیمی را برای بانک‌های کشور متصور خواهیم بود.

یادداشتی از حسین خسرونژاد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آقایان کم‌دانش خواهشا
نشت نظر سفته‌باز قدیمی و تصمیم‌هایی که آشناست؛

آقایان کم‌دانش خواهشا "بورس" را نابود نکنید

عزم مدیریت بانک صادرات بر دست یابی به سود عملیاتی و سود خالص؛

"وبصادر"در ازای هر سهم ۲۷۱ ریال سود ساخت

براساس اطلاع رسانی بانک تجارت به سهامداران؛

۳۸ درصد سهام بانک سرمایه در سبد پورتفوی "وتجارت"

بانک تجارت در ازای هر سهم ۲۷۸ ریال سود ساخت؛

افزایش درآمد ۳۴۸ درصدی "وتجارت"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
الان که وقت خرید سهام بانکی مردم می ترسونید
امین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مدیر یکی از بانکها که گفته سهم هر بانک 2 الی 3 دلار ارزش دارد بیاید 3 سنت سهم خودرا جمع کند بانکی 5 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد ولی به این روز افتاده اینها باهم نمی خواندوبانک دیگه 1 میلیارد ذخایر ارزی دارد کلی شرکت بورسی ولی چه شده به این روز افتادند
- مهدی
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
اون مدیر توهم زده . یعنی شرکتی که دویست میلیارد سهم هست . 400 تا 600 میلیارد دلار ارزش داره ؟!!!! اون مدیر یا عدد نمی دونه و یا دلار رو نمی شناسه و یا سازمان را نمی فهمه
امین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مدیر یکی از بانکها که گفته سهم هر بانک 2 الی 3 دلار ارزش دارد بیاید 3 سنت سهم خودرا جمع کند بانکی 5 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد ولی به این روز افتاده اینها باهم نمی خواندوبانک دیگه 1 میلیارد ذخایر ارزی دارد کلی شرکت بورسی ولی چه شده به این روز افتادند
- مهدی
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
اون مدیر توهم زده . یعنی شرکتی که دویست میلیارد سهم هست . 400 تا 600 میلیارد دلار ارزش داره ؟!!!! اون مدیر یا عدد نمی دونه و یا دلار رو نمی شناسه و یا سازمان را نمی فهمه
امین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مدیر یکی از بانکها که گفته سهم هر بانک 2 الی 3 دلار ارزش دارد بیاید 3 سنت سهم خودرا جمع کند بانکی 5 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد ولی به این روز افتاده اینها باهم نمی خواندوبانک دیگه 1 میلیارد ذخایر ارزی دارد کلی شرکت بورسی ولی چه شده به این روز افتادند
امین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مدیر یکی از بانکها که گفته سهم هر بانک 2 الی 3 دلار ارزش دارد بیاید 3 سنت سهم خودرا جمع کند بانکی 5 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد ولی به این روز افتاده اینها باهم نمی خواندوبانک دیگه 1 میلیارد ذخایر ارزی دارد کلی شرکت بورسی ولی چه شده به این روز افتادند
سیروس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
باز این آقا اظهار نظر کرد. هر دفعه ایشون راجع بازار نظر میده بازار تا 2 ماه میریزه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
به نظرم این مقاله توسط یک فرد بیسواد نوشته شده و یا کاملا غرض ورزانه هست.لطفا نویسنده این مقاله توضیح بدهند چه کسی سهام بانک رو برای eps اون می خره؟ لطفا نویسنده مقاله توضیح بدهند خالص دارایی های بانک تجارت و صادرات چقدر هست؟مطمئن باشید اگر خالص دارایی های بانک تجارت رو حتی اگر مطالبات از دولت رو حذف کنیم و این عدد رو تقسیم بر تعداد سهم کنیم اعداد بسیار بزرگتری از رقم های فعلی برای هر سهم بدست می آید.تحلیل کارشناس شما زمانی درست هست که ارزش بازار سهام این بانک ها حداقل ده برابر مقدار فعلی باشد.نه این ارقام مسخره.
فرهاد
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
ایراد کارشناسان ما اینست که می خواهند با نوشته های داخل کتاب که مربوط به بازارهای سالم جهانی است بازار ایران را کارشناسی کنند بنا به فرمایش صحیح شما در ایران تنها چیزی که هیچ کس به ان دقت ندارد سود مجمع است همه سهام را برای رشدش میخرند
میلاد
Italy
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸
جالبه کارشناس شما به این اشاره نکرده که وتجارت بابت برگشت سهام ونیکی، سود زیادی برده است. یا اشاره نکرده زمین ۳۰۰۰ میلیارد تومنی یوسف اباد الان ۹۰۰۰ میلیارد هست. یا نیروگاه فارسی که ۱۵هزار میلیارد تومن ارزش دارد و چون خارج بورس است قیمتش به روز محاسبه نشده. که همین سه مورد نزدیک ۲۴ هزار میلیارد تومن سود برای بانک دارد. همچنین افزایش ارزش پرتفوی سرمایه گذاری ایرانیان و کاردان.
در ضمن دولت نگفته بخشی از بدهی همنجور که نگفته کل بدهی !! فقط گفته بابت بدهی منظورش اینه که از کل واگذاری انقدرش مربوط به بدهی است!!
لطفا با تحلیل های یک جانبه دیگران گمراه نکنید با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
گزارش خوبی بود. یعنی واقعا میرن پایین تر قیمتشون؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
دندون گردی هم حدی داره یعنی میخواین از این قیمتها کف تر جمع کنید حالا هفته بعد که قیمت بانکی ها رو بالا بردن عکس همین تحلیل رو می کنن و سهام بالا میرن ملت شما این جماعت نمی شناسین وگول نخورید افزایش بانکی ها و پا لایشی ها نزدیک است عکس این تحلیل ها عمل کنید حرفه ایی بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
برید خجالت بکشید هر روز برای این مردم بدبخت و خوردن
سرمایه ها شون یک نقشه میکشید
نادر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
کارشناسی که این مقاله رونوشته معلومه که قصد وقرضی دارد اوج سوتیش اونجایی که نوشته "در سال‌های گذشته روند کار مدیریت بانک‌ها کاملاً معلوم بود، تا می‌توانی ریخت‌وپاش‌های غیرضروری داشته باش، حقوق‌های سنگین به پرسنل بیش‌ازحد در شعبه‌های غیرضروری پرداخت کن، تسهیلاتی بدون برنامه را به افرادی معلوم‌الحال بده تا سوخت شود و ..، در انتهای سال بهره‌ای سنگین و وجه التزامی موهوم به‌ردیف مطالبات به دولت بزنید و سال را با سود‌هایی ۱ ریالی به ازای هر سهم و یا زیانی اندک به پایان برسان.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دوست عزیز من خودم کارمند بانکم میانگین حقوقم6 میلیون تومن هست.تو خودت با 6 تومن کار میکنی کجای این حقوق سنگین هست این مبلغ رو مقایسه کن با حجم کار بانک.انصاف هم خوب چیزی هست .درضمن محض اطلاع جنابعالی عرض مینمایم که بزودی این سه بانک مورد نظر شما رشد خیره کننده ای خواهند داشت .لطفا ملت رو گمراه نکن.
امین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
دارا دوم همان 3 بانک ورشکسته بودند که بهپالایشی و خط فروش سهامهای دولتی ثشاهد و ذکوثر با عرضه بیشتر سوری و نوسانگیری به بانکها واگذار شد . بانک صادرات برخی شعباتش را خالی و برای فروش گذاشته بود که هنوز هم هست و دیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
واقعا موضع شما چیه؟ یکجا داد و قال راه می اندازید که مصوبه بازارگردانی اجرا نمی شود و اینجا ایراد می گیرید که چرا فلان بانک منابعش را برای بازار گردانی هزینه می کند؟ شما اول تکلیفت را با خودت روشن کن بعد گزارش بنویس!!!!!!!
ضمنا دهها نظر داده ایم هیچکدام را نشر نمی دهی!!!!!!!
سهامدار خرد بانک دی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
یه مشت ....................اول از سهام بانکی تعریف تمجید میکنن که الماسه جواهره بعد مثلا بانک دی در قیمت 8300 تومن به مردم بینوا میفروشتد بعد شروع میکنن به بد گفتن و سهم 8300 تومنی بانک دی رو میارن زیر 3000 تومن خودشون انوقت دوباره میخرن و این بازی همچنان ادامه داره. وقتی ........دزد باشه مدیراش هم اینکارو انجام میدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
.مصداق جرم چیست ؟دوستان قوه قضاییه پاسخ بدند آیا تشکیل صف فروشی به بهانه پایین کشیدن قیمت واز دست رفتن سرمایه مردم به این شکل به بهانه های جورواجور جرم نیست ...حالا شاید درجواب بگن خود انها هم سرمایه شان نزول پیدا میکنه بله درسته ولی انها سرمایه دارن با ترزیق پول ومیانگین سودشان پرت میشود اما ما یهامداران خرد ودست خالی با این مقدار پول چگونه ضررهایمان را جبران کنیم ....این کار مصداق چاقوکشی هست ولو آدم نکشی پس جرم جرمه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
ویروس منحوس روحانا تمام سهم هارو تا منتهااله منفی و ریزش هدایت کرده، کارد به استخوون مردم رسونده، کیسه هاشو از خون و مال مردم پر کرده، الان به فکر حمایت بوورس رسیده...
مایوس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
خدایا فردا تو هم سهامدار دی باش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
سهام ریالی اعم از بانکها وخودرو در سال آینده عالین گول این حقه بازی را نخورید فقط افزایش کارمزد حوله وافزایش کارمزد تراکنش را هم در نظر بگیرید ببینید بانکها چقدر به سود میرسن اینا میخوان سهام داران بانکی را دلسرد کنن گول نخورید سهام ریالی امسال سود عالی دارن.
گنیا
Germany
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
البته به نظر میرسد این کارشناسان هم مثل وکیل دولت های هستند تا وکیل ملت هرجا که به زعم خوش اید ودر برهه زمان تحلیل همان مقطع را دارند در نه ماه سال انواع اقسام تحلیل میکنند تای سله چیزی از هرطرف گیرشان اید اینم از همان قماشاست. مدیر بانگ ادعا ارزش سهم سه الی دو دلاری برای سهم بانکش داره همین مدیر در یکسال نیم قبل زیان چنین برابری در تراز بانک اظهار می دارد معلوم نیست حسابرس ناظرین این وسط چه کاره هستند تا اطلاعات روزمه این شرکتها را ازیک مجار به گوش مردم وسهامدران برسانند و هر کسی ساز خودش نزنه ......
گنیا
Germany
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
البته به نظر میرسد این کارشناسان هم مثل وکیل دولت های هستند تا وکیل ملت هرجا که به زعم خوش اید ودر برهه زمان تحلیل همان مقطع را دارند در نه ماه سال انواع اقسام تحلیل میکنند تای سله چیزی از هرطرف گیرشان اید اینم از همان قماشاست. مدیر بانگ ادعا ارزش سهم سه الی دو دلاری برای سهم بانکش داره همین مدیر در یکسال نیم قبل زیان چنین برابری در تراز بانک اظهار می دارد معلوم نیست حسابرس ناظرین این وسط چه کاره هستند تا اطلاعات روزمه این شرکتها را ازیک مجار به گوش مردم وسهامدران برسانند و هر کسی ساز خودش نزنه ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کاهش سود آوری و شناسایی زیان ؟ :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) صادرات و تجارت تازه از زیان انباشته تو همین کرونا به سود رسیدن خبرت برای 5 سال پیش مفیده نه الان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
این خریدای سنگین حقوقی هم احتمالا عمه منه که 1 ماهه هر روز داره 50 درصد خریدارو حقوقی انجام میده