بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قبل انتخابات ۱۴۰۰، شاخص ۲میلیونی می‌شود

شاخص کل پتانسیل شکل گیری یک موج ۵ را دارد و این موج می تواند حداقل شاخص کل را تا محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی بالا ببرد. مشروط بر آنکه سهامداران نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری خود داشته باشند.
کد خبر : ۲۳۴۸۰۱

در بازاری که بیش از ۵۰ درصد ریزش داشته، از چه می ترسید؟

به گزارش بورسنیوز، بورس تهران در چند ماه گذشته ریزش سنگینی داشته و حالا هم با توجه به‌احتمال توافق سیاسی و کاهش نرخ ارز، دغدغه ریزش بیشتر این بازار وجود دارد و بسیاری از سهامداران خرد مترصد فرصتی برای خروج هستند. 

رضا فتاحی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی، کف شاخص کل بورس محسوب می‌شود و حتی اگر اتفاق سیاسی خاصی هم رخ دهد، دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان دور از تصور بوده ضمن آنکه چشم‌انداز مثبت افزایش حجم صادرات شرکت‌ها، تأثیر منفی کاهش احتمالی نرخ ارز را جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ درمجموع با در نظر گرفتن گزارش‌های ۹ ماهه و کاهش نسبت P/E متوسط بازار در این چند ماه، دورنمای کلی بورس در میان‌مدت (۶ماه آینده) مثبت بوده و معتقدم تا قبل از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، حداقل یک موج صعودی در بورس تهران خواهیم داشت و لمس مجدد سقف ۲ میلیون واحدی در ۶ ماه آینده محتمل است.

مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند افزود: تنها دغدغه این روزهای بازارسرمایه، بحث اعتماد ازدست‌رفته مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس است و باید دید آیا دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار برمی‌گردد و نقدینگی به سمت این بازار سرازیر شده و سقف‌های قبلی در ۶ ماه آتی مجدداً لمس خواهد شد یا نه؛ اگرچه در محدوده ۲میلیون واحدی نگرانی‌هایی بابت حباب در بورس تهران وجود داشت، ولی به لحاظ روانشناسی بازار، بازگشت به سقف‌های قبلی این بار نگرانی کمتری به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه بسیاری از سهم‌های بازار، بیش از شاخص کل بورس افت کرده‌اند.

فتاحی اضافه کرد: البته که در رشد بعدی بازار، سرمایه‌گذاران رفتار منطقی‌تری خواهند داشت و احتمال شکل‌گیری حباب در سهم‌ها کاهش خواهد داشت کمااینکه در حال حاضر هم اگرچه حرکت‌های غیرمنطقی در بازار سرمایه از سمت حقوقی‌ها وجود دارد، امانگاه بازار منطقی‌تر شده است.

تحلیل اشتباه انتخابات و لاک احتیاطی سهامداران 

فتاحی ضمن اشاره به برخی مقایسه‌های نادرست از شرایط این روزهای بازار سرمایه با سال ۱۳۹۲، گفت: در دی‌ماه ۱۳۹۱ تا خرداد ۱۳۹۲ که انتخابات برگزار شد، شاخص بورس روند صعودی داشت و این روند صعودی تا دی‌ماه ۱۳۹۲ که چند ماه از ریاست جمهوری آقای روحانی گذشته بود، ادامه داشت و این‌که برخی در تحلیل‌ها تصور می‌کنند انتخابات موجب فرورفتن سرمایه‌گذاران در لاک احتیاطی و منفی شدن روند بازار سرمایه ما می‌شود، منطقی نیست.

افت بالای ۶۰درصد، دیگر نگرانی و صف‌نشینی برای فروش ندارد

وی در توصیه به سهامداران اظهار کرد: در شرایطی که بسیاری از سهم‌های بازار، ریزش قیمتی بیش از ۵۰ درصد داشته، نگرانی بابت ریزش بیشتر قیمت سهم‌ها منطقی نیست. ارزش سهم‌ها هرگز به صفر نخواهد رسید و دلیلی وجود ندارد سهامدار سهمی که افت گاها ۶۰ الی ۷۰ درصدی داشته، در این مقطع نگران افت بیشتر قیمت‌ها باشد. سهامداران اگر سهم‌های ارزنده و مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و نگاه خود را به سرمایه‌گذاری‌های خود بلندمدت‌تر کرده و به نوسانات روزانه سهم‌ها توجه نکنند، حتماً بازدهی بیشتری کسب خواهند کرد. بهتر است سهامداران خرد، در تشکیل سبد سرمایه‌گذاری‌های خود از خرید سهم‌های با P/E بالای ۳۰ بپرهیزند و نگاهشان را معطوف سهم‌هایی کنند که P/E کمتر از ۱۰ دارند. البته که باید حد ضرر و تارگت سرمایه‌گذاری‌ها را هم مشخص کرد و انتظار رشدهای عجیب‌وغریب قیمتی نداشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: خریدوفروش صرفاً بر اساس نوسان‌های تابلوی معاملاتی (که چه‌بسا بخشی از این نوسان‌ها، ساختگی و باهدف گمراه کردن سهامداران ایجادشده) اصلاً منطقی نیست و معامله در صف‌های خریدوفروش درنهایت به ضرر سهامداران خرد خواهد بود. به لحاظ تکنیکالی، شاخص کل پتانسیل شکل‌گیری یک موج ۵ را دارد و این موج می‌تواند حداقل شاخص کل را تا محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی بالا ببرد مشروط بر آنکه سهامداران نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از فروشندگان این روزها، بازار مناسب‌تری سراغ ندارند و فقط با فروش هیجانی خود، به افت بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زنند. این بازار، نیازمند صبر است و امیدواریم در مرحله ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، فیلترهایی تعیین گردد که سهامداران، آشنایی حداقلی با این بازار داشته باشند و با هر نوسانی، به فکر فروش سهام و خروج از بازار نیفتند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قصور مدیران بورسی و تنبیه سهامداران

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بورس در انحصار افراد خاص

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

غفلت سهامداران از نکته‌ای مهم در تحلیل‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
شما براساس ی سری واقعیت های اقتصادی آمار،درست میگی ولی آخه این سرمایه گزاران بخت برگشته گفتار شیر بیشه که نیستند گرفتار ی مشت کفتار ند که تا استخوان را هم لیس میزننداگه فکشان یاری کنه استخوان راهم خرد میکنند........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
بازم این کارشناس ها وعده سر خرمن دادند
سرمایه مردم تو بورس دزدیدند حالا میگن
بلند مدت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
ولده سر خرمن سرمایا ما تو بورس به یغما رفت
22 بهمنی براتون بسازیم
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
به همین خیال باش که بورس سقف شاخص از دست رفته مرداد ماه را بتواند پس بگیرد: رهبری پشتیبان سهام های دانش بنیان، ریاست جمهوری پشتیبان پالایشی های دولتی و بقیه حقوقی ها در زمان فروش سهم ها برای پرداخت یارانه، معیشتی و …. در حال خرید در کف قیمت، ماشاالله مخارج دولت و مجلس با این گونه پرداختها به جایی رسیده که حقیقی ها هم ترس از فردایی بدتر سهم ها را می فروشند و ذخیره مسکن و ارز و … می کنند. چاره کار: دولت دست از افزایش قیمت ها و ایجاد گرانی و تورم بردارد و تنها عده ای را که توان زندگی ندارند را در پوشش قرار دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
سلام انجه که مردم درباره بورس اوراق بهادار جمهوریاسلامی باید بدانند ونمیدانند با انجه مدیران دوتابعیتی برده خزانهداری امریکا می دانند هم متفاوت هست بورس اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران تابع قانون اساسی هست ومهمترین اصل قانون اساسی هم حق شکایت .هست .وسایر قوانین اساسی که هرکدام حقوق ایجابی وسلبی برای سهامداران ایجاد میکند که هیجکس به ان اهمیت نمی دهد که بزرکترین اشتباه انحراف نفاق وفساد هست دومین قوانین تجارت .هست که انهم قوانین سلبی وایجابی دارد که باید مطابق با .احکام ..هست ازجمله فسادها انحرافها درهمین جا .میشود از جمله فسادهای رایج قوانین اولین مورد شد همین سامانه احراز هویت سجام هست که با قانون اساسی حقوق عامه تجارت اداری اجرائی ومقننه اختلاف مفسدانه بزرکی دارد واز جمله حقوق دربورس اوراق بهادار اپشنها یا اختیارات خرید وفروش دربورس اوراق بهادار هست که ازجمله حق سفارش خرید زماندار وتاریخ دار براساس قیمت روز معاملات هست که این حق عامه اساسی وتجاریرا زعمای بورس از دسترس انلاینها خارج کردند همجنانکه خرید وفروشهای حضوری درکارکذاری را برداشتن اهمیت خرید وفروشهای زماندار با تاریخ اینده وجنذ روزه این هست که نوبت وحق ایجاد میکند برای خریدار وفروشنده که برای خرید وفروش عادلانه درنوبت واینکه اینروزها همه دوست دارند سر خطی بزنند دلیلش همین هست که توجه نمیکنند استکاهای کارکزاری وحقوقیها با مهندس ی وقدرت خودشان این امکانرا نمیذهند وبازار دردست کارکزاریها وحقوقیها مهندسی میشود مهندسی کهمنافقین خلق خالق ان هستند دربورس اینکونه رفم خورده است وسهامداران غافل وزرنک واحمق که کرفتار سرخطی زدند هستند متوجه نیستند جه حق بزرکی ازانها به ناحق ومفسدانه کرفته شدهاست درجهت خارج کردن بازار شفاف غاذلانه اقایان بورسی این فساد بزرک هست وبه این وسیله به کلیه زعمای مربوطه اعلام میکنم این فساد بزرک اقای ریس قوه مقننه دادستان کل کشور سازمان بازرسی مجلس قالیباف ..........که اشیخ حسن ..............حمایت میکنی این فساد بزرک اقای ابراهیمی این فساد بزرک هست ان بورسی که خارج از حقوق وارزشهای اسلامی قانون میکذارد باید با بمب هیدروزنی نابود شود وان کسانی که این قانون را ترک فعل ذارند مستحق مجازات سنکین در حکم تروریستهای جنایتکار داعش هستند ای بورسیه این حقرا باید بکیرید من به شخصه اعلام کردم وبه مراکز مربوطه شکایت میکنم بورس ایران که تابع ارزشهای بورس وال استریت خزانهداری امریکا نیست این از سیب وگلابیهای برجام واف ای تی اف وپالزمو هست که بازار سرمایه را دارد نابود میکند چرا مردم فرمولهای غلط انحرافی مهندسی شده منافقین دوتابعیتیها اجرا میکنند حالا هم کهبایدن حق وحقوق نقض شده دوتابعیتیهاکه توسط ترامپ لغو شذرا قبول کرد وروحانی واعظی جهانکیری تو ............عروسی شدهاست وکرین کارتها وکارت سبزشان از امریکا واروپا صادر شد ای بورس یه وای سهامدارها به هوش باشید بورس تنها خرید فروش نیست عدالت هست وجدان اسلامی هست این ما هستیم که به ارزشهای اسلامی وحقوق خودمان نادان هستیم ومنافع خودمان اسیر خناسان اشبه الناسهای همجون واعظی اشیخ حسنها وجهانکیریهای برده خزانهداری امریکا نشوید والسلام به امید ارامش وجدان وعدالت اسلامی برای همه
ناشناس
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
قصه حسین کرد شبستری تعریف کردی؟؟؟؟
اصلا خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟
چه حوصله ای داشتی تایپ کردی....
معلومه آدم بیکار و الکی خوش هستی
محمود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
......................
خدایا پس کجایی؟ چرا این دزدارو نابود نمیکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
سهام منو مثلا وساپا از 2600 تومن به 500 لپارس از 55000 به 10.000 و نیرو از 900 به 270 رسوندن هر روز هم صف فروشه.آخه خدا نابودتون کنه من این پولارو که مثل شما اختلاس نکردم براش یک عمر زحمت کشیدم کم خوردم کم خرج کردم تا کمی پس انداز کنم. انوقت شماهای از خدا بیخبر طی دو سه ماه همشو دزدیدید. خدا تلافیشو سر خودو خانوادتون در بیاره. به بیماریهایی مبتلا بشید که حتی همه اون اموال دزدی رو هم خرج کنید فایده ای براتون نداشته باشه.َ
ناشناس
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
احسن برادر گل گفتی
ناشناس
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۶
انشاالله که به سرنوشت ..........دچارشن این .........
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
بورس یعنی استرس وهیجان
سهام سوز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
از روز اول ریزش ، سهامداری کنید را خیلی شنیدیم و سهامداری کردیم و جلوی چشممان سوختن ذره ذره پولمون رو شاهد بودیم .
منتظر فرصت هستیم تا از این باتلاق فرار کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
هنوز هم ترس از افت قیمت تا از بین رفتن آن 40 یا 50 درصد باقیمانده هست چون بسیاری از سهام ها مثلا ولیز یا ثامید یا گروه خودرو وبسیاری دیگر باتوجه به افزایش شاخص کل درحال ریزش هستند تا صفر نشه بازی نشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
بهتر نیست منطقی نظر بدیم یکی از دوستان میگه سهم هایی مثل خودرو باز هم ریزش می کند آیا غیر از اینه که یک با یک عددتخم مرغ می سودهفت سهم خودرو خرید
ناشناس
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
بهتر نیست وقتی در مورد چیزی دانشی نداریم، نظری هم ندیم؟
الان اینکه قیمت سهامش از یه تخم مرغ کمتر شده، یعنی شرکتش خوبه؟ الان این حرف های چرت و پرت و رو هوایی که دارین میزنین شده نظر منطقی و بقیه رو بی سواد و منطق حساب می کنی؟
پس ارزش ذاتی و دفتری و پی به اس و پی به ای فوروارد و تحلیل خرید و فروش کلا چرته دیگه
میگم نظر منطقیت در مورد بپاس 10 هزار تومنی و شفن 30 هزار تومنی چیه؟
کاری به نماد خودرو ندارم ولی دلایل منطقیت واسه خرید و فروش یه سهم واقعا کمر مرحوم لطفعلی عسگرزاده (پدر منطق فازی) رو شکست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
امیدو اریم درست شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
گیرم تواین سهام شرکتهاتون ............ از ........... گرفته تاریئس .......حقوقیهای بی ناموس و............... بیشرف همه همه توندزد کثیف هستید
که آشکارا برای موشک پرانی ۴تادستوپاتون کردید
توجیب مردم فلکزده طلا ومعادن نفت گاز زیر زمینی
سیرتون نکرد مطمئن باشید جیب خالی مردم هم سیر
تون نخواهد کرد ظلمتان درتاریخها قرنهانوشته خواهد
شدمرگ برننکتان باد
ناشناس
France
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
رقم ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومانی درآمد دولت از بورس طی ۹ماهه امسال با درآمد ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومانی مدت مشابه سال ۹۸ نشان از رشد ۸۸۱ درصدی درآمدهای دولت از بورس دارد که در نوع خود بی‌سابقه است. با توجه به حمایت و تشویق عجیب دولت برای ورود مردم به بورس و به دنبال آن ورود حجم قابل‌توجهی از نقدینگی که رشدهای آنچنانی را در بازار سرمایه رقم زد، به نظر می‌رسد سقوط چند ماه اخیر بورس دلیلی بر این نکته است که نگاه دولت به بورس عملا تامین مالی خود بوده که اتفاقا موفق به این مهم نیز شده و با این ‌حساب، یک نگاه بلندمدت مبتنی بر منافع کشور و همه سهامداران مدنظر سیاستگذار نبوده است.در واقع دولت با نوسان گیری و رانت اطلاعاتی بیش از 50 هزار میلیارد تومان در چند ماهه اخیر از بورس به نفع بنگاه های حقوقی خویش خارج کرده است و این به وضوح مشخص است اگر می خواهید اعتماد برگردد اولا جلوی دخالت دولت به نفع حقوقی های خاص و رانت اطلاعاتی دولت را بگیرید و ثانیا سرمایه خارج شده را رصد کرده و برگردانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
تو رو خدا جک نگو
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
۸۰ درصد نه ۵۰ درصد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
تف به شرفتون
نیما
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
.................... نزدیک است. چه نشانه هایی بهتر از این در 40 سال گذشته. تمام سرمایمون که در بورس و مالیات و دزدی مسئولان و الاغ زاده ها رفت به درک، مردم .رفت .رفت دیگه ما .نیستیم .هستیم میفهمید ................... هستیم ، سرمایه ام که هیچ حاضرم جونم هم بدم و .....برا همیشه .بشه برا نسل .حدقل خوب بشه.
حرف زیاد است دوستان آگاه باشید ، مطالعه کنید ، سفر کنید ، ببینید بشنوید، در حاشیه امنی که .براتون درست کردند بیاید بیرون
به یزدان که گر ما خرد داشتیم/
کجا چنین سرنوشت بد داشتیم/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
فقط باید جلوی نوسان گیری روزانه رو بگیریند در غیر اینصورت تا صدسال دیگه هم رو همین قیمتها میمونه.
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
برج 5 گفتید ریزش یکی دو ماهه هست حل میشه ولی ند گفتین انتخابات امریکا انجام بشه حل میشه ولی نشد گفتین بایدن بگیره حل میشه ولی نشد گفتین صبر داشته باشین حل میشه ، اما نشد الان هم دارید میگید انتخابات بشه حل میشه میدونم که نمیشه . فقط مردم رو ....... فرض کردین . بی جهت نیست کل دنیا با ما بد هستن . تو ظاهر اسلام و مسلمونی دارین مردم رو نابود میکنین صد رحمت به اون بی دین ها و کافر ها لااقل به مردم دروغ نمیگن و دزدی نمیکنن . اه
ناشناس
France
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
احمق سهمی مثل خگستر۸ماه پیش۱۲۰۰ تومان خریدم
امروز شده ۲۹۰تومان دزدی آشکارتر ازاین حقوقی که
میگیری بخاطر این نظرها ازگوشت سگ بعدتره چرا
واقعیت نمیگی اقای کارشناس یاوجودش نداری
یابادزدها شریک هستید بامثال توضیح دادم که مردم
احمق حساب نکن احمق خودتان هستید با دارو دسته
هاتون بیشرفهای دزدنطفه بابات نیستی آقای کارشناس اگر باور نداری برو از مادرت بپرس
من
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
میگویید با پایین آمدن دلار قیمت سهام هم تاثیر میگیرد و سهام پایین پس چرا دلار که به ۳۰هزار تومان رسید ارزش سهام پایین اومد.خودتون رو گول نزنید بورس ایران هیچ علم و تحلیلی نیست فقط اینه که دزدای سر گردنه که خدایی دزدهای سرگردنه به اینا شرف دارن توی بورس سرمایه مردم رو خوردن