بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
نگاهی به وضعیت و عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس؛

گزارش خوش‌بینانه "کزغال"

گزارش خوش‌بینانه
گزارش ارزش‌گذاری سهام این شرکت عرضه‌اولیه‌ای، سود خالص برآوردی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند۱۴۰۰ معادل ۹.۴۰۰ میلیارد ریال و برابر با ۴.۷۰۰ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد که گزارش بسیار خوش‌بینانه‌ای است.
کد خبر : ۲۳۵۲۳۵

عرضه اولیه کزغال + بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، شرکت زغال سنگ پرورده طبس در روز چهارشنبه هفته جاری برای نخستین بار در بازار فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.

۱۰ درصد از سهام این شرکت و به میزان ۲۰۰ میلیون سهم در این روز در بازه قیمتی ۱۹.۵۰۰ تا ۲۰.۵۰۰ ریال عرضه اولیه خواهد شد.

سهمیه هر کد معاملاتی ۶۰ سهم در نظر گرفته شده که با این حال با توجه به سوابق عرضه اولیه‌های قبلی به نظر می‌رسد سهمیه هر کد معاملاتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان باشد.

این شرکت در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و محل فعالیت آن خراسان جنوبی و شهر طبس است. سهامداران آن نیز شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) به میزان ۶۸ درصد، شرکت بین المللی فولاد تجارت دالاهو به میزان ۲۷ درصد و کارکنان شرکت به میزان ۵ درصد و سرمایه ثبت شده آن نیز ۲ هزار میلیارد ریال است.

محصول شرکت کنسانتره زغال سنگ بوده که با ظرفیت تولید سالیانه ۶۰۰ هزار تن تولید و فروش می‌شود. در دوره ۹ ماهه سال جاری این شرکت موفق به فروش ۴۲۲ هزار تن از این محصول شده است.

"ذوب" مشتری درون خانوادگی 

مشتری اصلی این شرکت، ذوب آهن اصفهان بوده و قیمت‌گذاری کنسانتره زغال سنگ بر اساس ضریب ۲۶.۵درصدی شمش فولاد خوزستان تعیین شده و متوسط نرخ فروش هر تن کنسانتره زغال سنگ شرکت در دوره ۹ ماهه سال جاری معادل ۲۱ میلیون ریال در هر تن بوده که این نرخ در دی ماه سال جاری به ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال رسیده و سهم از بازار داخلی این شرکت در حال حاضر بیش از ۳۷ درصد است.

ترکیب هزینه‌های تولید شرکت شامل ۷۶درصد هزینه سربار، ۱۰درصد دستمزد مستقیم و ۱۴درصد نیز مواد اولیه مصرفی است.

ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت زغال‌سنگ خام بوده که عمدتا از محل معدن شرکت استخراج و فرآوری می‌شود؛  بخشی از زغال‌سنگ مورد مصرف نیز از شرکت‌های دیگر تامین شده و بخشی از هزینه‌های سربار شرکت مربوط به بهره مالکانه است که به ازای استخراج هر تن زغال سنگ خام معادل ۱.۵۸۵ریال محاسبه و به دولت پرداخت می‌شود.

انتظار می‌رود که در سال آینده شاهد رشد محسوس هزینه‌های شرکت در این بخش باشیم.

نرخ‌های فروش، زغال زیر درآمدها شد

درآمد‌های عملیاتی محقق شده شرکت در دوره ۹ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری معادل ۸هزار و ۸۶۵میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۷۲درصدی داشته است.

مقادیر فروش این دوره همان‌گونه‌که در بالاتر نیز اشاره شد، معادل ۴۲۲هزار و ۵۰۶تن بوده وحاشیه سود عملیاتی شرکت در این دوره بیش از ۵۰درصد بوده که ۲برابر بیشتر از سال۹۸ است.

رشد محسوس نرخ فروش محصول شرکت را می‌توان دلیل اصلی رشد حاشیه سود شرکت عنوان کرد. سود خالص هر سهم محقق شده در این دوره معادل ۲.۳۶۷ریال به ازای هر سهم که ۹۰۰ریال آن در سه ماهه سوم سال جاری محقق شده است.

همچنین این شرکت بر اساس اطلاعات مندرج در امیدنامه شرکت، تا سال ۱۴۰۶ از پرداخت مالیات معاف است.

گزارشی خوش‌بینانه برای ۱۴۰۰

در گزارش ارزش‌گذاری سهام این شرکت سود خالص برآوردی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند۱۴۰۰ معادل ۹.۴۰۰ میلیارد ریال و برابر با ۴.۷۰۰ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد که گزارش بسیار خوش‌بینانه‌ای است.

علت این موضوع لحاظ کردن نرخ شمش فولاد ۱۲۲میلیون ریالی در محاسبات نرخ فروش کنسانتره زغال‌سنگ شرکت بوده و این‌در‌حالی است که در حال حاضر شمش فولاد ۱۰۰میلیون ریالی نیز در بورس‌کالا خریداری ندارد و نرخ‌ها در این حوزه کاهشی است.

روند پر نوسان درآمدی "کزغال"

زغال‌سنگ پروده طبس در گزارش فعالیت ماهانه خود منتهی به آذرماه سال جاری، مجموع درآمد‌های شناسایی‌شده خود را طی این دوره یک‌ماهه بالغ‌بر ۱.۲۹۹ میلیارد ریال گزارش کرد و از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه نیز درآمد‌های ثبت‌شده "کزغال" ۸.۸۶۵ میلیارد ریال شفاف‌سازی شد.

مشروح این مطلب را می‌توان در این لینک مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

روند پر نوسان درآمدی "کزغال"

اشتراک گذاری :
ارسال نظر