بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
بازخوانی پرونده دیگری از خصوصی‌سازی؛

دومینوی تکراری "فاهواز" برای خروج ...

دومینوی تکراری
سهامداران و فعالان اقتصادی در دهه گذشته برخلاف تصور کلان اقتصاد و پس از اجرایی شدن قانون خصوصی‌سازی، عملکرد معکوس شرکت‌های خصوصی‌سازی شده را در مسیر رشد بنگاه‌ها شاهد هستند تاجایی که حتی «انتشار صورت‌های مالی» شرکت‌ها نیز به امری "نبود، گشتم، نیست" تبدیل می‌شود و این انتقاد، به تمامی بدنه اقتصاد وارد است که آیا هدف از اینگونه خصوصی‌سازی، زمینه‌سازی برای خروج شرکت‌ها از بازارسرمایه و دست‌به‌دست شدن این شرکت‌هاست که باید جوابی برای این سوال یافت.
کد خبر : ۲۳۵۹۸۱

خواندن ۲۵ دقیقه

نورد و لوله اهواز + بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، "صدای سهامدار" اینبار از شرکت نورد و لوله اهواز بلند شد که سهامداران این شرکت از مدت‌ها قبل به سبب توقف و تعلیق‌های مکرر نماد و نقدشوندگی پایین سهم گلایه داشتند و انتقال "فاهواز" به بازار پایه قرمز تیر دیگری به سهامداران این نماد بود.

با توجه به پیگیری‌های متعدد سهامداران، پرونده "فاهواز" زیر ذره بین خبرنگار بورس نیوز قرار گرفت.

آخرین نمای قرمز از

وقتی "فاهواز" فدای خشت‌خام خصوصی‌سازی شد

شرکت "نورد و لوله اهواز" یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی "سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران" بوده است.

نام این شرکت در هیچ‌یک از گروه‌های سه‌گانه پیوست آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی طبقه‌بندی نشده است. قیمت پایه و شرایط واگذاری ۴۵/۳۱ درصد از سهام متعلق به دولت در شرکت مذکور در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ هیات واگذاری (ضمیمه شماره ۱) مطرح و مقرر شد سهام یادشده از طریق فرابورس، بابت رد دیون دولت به بانک مسکن، باقیمت پایه ۹۱۸ میلیارد ریال عرضه شود.

در اجرای مصوبه مذکور، تعداد ۱، ۷۰۶، ۳۸۳، ۱۳۵ سهم از سهام شرکت یادشده در فرایند عرضه قرار گرفت، لیکن ازآنجاکه شرکت نورد و لوله اهواز در پاسخ به درخواست شرکت فرابورس ایران جهت تکمیل اطلاعات، نسخه جدیدی از صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۱ (تهیه‌شده در تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۲۷) را به فرابورس ارسال نموده بود که ارقام مندرج در آن با ارقام مندرج در صورت‌های مالی اولیه متفاوت بود، لذا درخواست توقف عرضه سهام مذکور طی نامه شماره ۳۲/۲۴۲۹ مورخ ۱۳۹۳/۰۲/۱۰ (ضمیمه شماره ۲) از طرف سازمان به کارگزار فروشنده ارسال گردید.

الف-۲- متعاقباً، قیمت‌گذاری سهام متعلق به دولت در شرکت مذکور بر اساس صورت‌های مالی اصلاح‌شده در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت که موجب کاهش قیمت سهام (به روش ارزش روز خالص دارایی‌ها)، از مبلغ ۷۶ ریال برای هر سهم (بر مبنای گزارش اولیه) به مبلغ (۲۸۴-) ریال برای هر سهم گردید.

بااین‌وجود، هیات واگذاری در جلسه مورخ ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ (ضمیمه شماره ۳) قیمت پایه و شرایط واگذاری ۴۵/۳۱ درصد سهام فوق را کاهش نداد و مطابق باقیمت و شرایط تصویب‌شده در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۰۵، همچنان معادل مبلغ ۵۳۸ ریال برای هر سهم تصویب نمود و سهام مذکور در مزایده عمومی مورخ ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ عرضه شد.

الف-۳- در مزایده فوق، برای سهام عرضه‌شده صرفاً یک پیشنهاد خرید به مبلغ ۱.۰۵۰ میلیارد ریال به سازمان واصل شد که پس از انجام استعلامات مربوطه (ضمیمه‌های شماره ۴، شماره ۵ و شماره ۶) طبق نامه شماره ۳۲/۸۵۶۸ مورخ ۱۳۹۳/۰۴/۱۴ (ضمیمه شماره ۷) آقای امیر مهریزی به‌عنوان برنده مزایده اعلام شد.

امیر مهریزی و حسین هدایتی + بورس نیوز

الف-۴- پس از واریز بخش نقدی ثمن معامله توسط متقاضی، قرارداد واگذاری به شماره ۱۵۸۷۴/۴۳ مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ به خریدار ابلاغ گردید.

خلاصه وضعیت عرضه سهام شرکت نورد و لوله اهواز به شرح جدول زیر و همچنین جدول تفصیلی مربوط به عرضه‌های انجام‌شده در خصوص شرکت مذکور به شرح (ضمیمه) ایفاد می‌گردد.

مشروح فرآیند واگذاری را در اینجا بخوانید


آقای عابربانک سرخ

زمانی که نام امیرمهریزی به میان می‌آید، طبیعتا پای "حسین هدایتی دولابی" نیز در میان خواهد بود چراکه این دو رفیق قدیمی، سابقه درخشانی را به نام "استیل‌آذین" را به ایران معرفی کردند.  

وقتی صحبت از مشکلات این شرکت می‌شود، نمی‌توان رد پای حسین هدایتی، فردی که به‌عنوان مفسد اقتصادی در زندان و دادگاه رفت‌وآمد دارد را نمی‌توان در این مجموعه نادیده گرفت.

شاید در همین ابتدا باید یک پرانتز باز کرد و آن‌هم احتمالا نام برادر آقای عابر بانک در این شرکت باشد که این نام در آخرین گزارش کدال شرکت در تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ نیز خودنمایی می‌کند.

سهامداران فاهواز قربانی شدند/ جیب خالی

سهامداران فاهواز قربانی شدند/ جیب خالی

آقای "ع.الف.هـ.د" عضو هیات مدیره بوده و احتمالا پوشش نام برادر را به گردن گرفته و پس از دادگاهی شدن آقای عابربانک، پرده از پس این قضیه کنار رفته است.

از سوی دیگر اگرچه حسین هدایتی در جلسات دادگاه خرید نورد و لوله اهواز را جزو افتخارات تولیدی خود می‌خواند اما؛ واقعیت این است که بعد از واگذاری بلوک ۴۵درصدی توسط سازمان خصوصی‌سازی و سپردن سکان هدایت نورد و لوله اهواز به امیر مهریزی (وی از بستگان حسین هدایتی مالک استیل آذین بوده)، علاوه بر بدعهدی در بازپرداخت اقساط خرید سهام "فاهواز" و حراج مجدد این شرکت از طریق مزایده و... از "فاهواز" کارخانه‌ای با زیان انباشته ۴۳۰ میلیارد تومانی به جا ماند! بدهی‌های این کارخانه در سال ۹۵ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بوده درصورتی‌که که دارایی‌های آن ۵۰ میلیارد تومان است. (با توجه به اینکه بیش از ۳ سال است این شرکت صورت مالی منتشر نکرده، نمی‌توان در مورد ارزش روز بدهی‌ها و دارایی‌ها اظهار نظر کرد).

برپایه این گزارش، مشکلات "فاهواز" به همین جا خلاصه نشد و شرکت نورد و لوله اهواز سال ۱۳۹۵ اقدام به انجام افزایش سرمایه ۵۰درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران کرد که در مرحله حراج حق تقدم‌ها متوقف شد و پول سهامدارانی که در این افزایش سرمایه شرکت کرده و حق تقدم خریداری کرده بودند، بلوکه شد!

سهامداران عمده‌ و یک‌دنیا سکوت

سهامداران عمده فاهواز + بورس نیوز

سهامداران فاهواز قربانی شدند/ جیب خالی


شرکت فرابورس ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در نامه شماره ۶۱۹۲۳/۵/۹۶ اعلام کرد: "با توجه به این‌که افزایش سرمایه شرکت از ۳۷۶۶ میلیارد ریال به ۵۶۴۹ میلیارد ریال در جریان است و در پایان مهلت استفاده از حق تقدم‌های ناشی از افزایش سرمایه، از تعداد ۱،۸۸۳،۰۰۰،۰۰۰ حق تقدم صرفاً ۳۲۷،۵۴۰ حق تقدم استفاده‌شده و مابقی حق تقدم‌های استفاده‌نشده می‌­بایست در فرایند عرضه عمومی به فروش برسد و همچنین با عنایت به این‌که سهامدار عمده (امیر مهریزی) علاوه بر این‌که خود در افزایش سرمایه مشارکت ننموده، بلکه نسبت به تعهد خود در خصوص خرید حق تقدم‌های استفاده‌نشده سایر سهامداران نیز هیچ اقدامی انجام نداده و در صورت فروش سهام متعلق به نامبرده در وضعیت کنونی، کلیه مسئولیت‌ها و تعهدات وی نیز به خریدار بعدی منتقل می‌شود و خریدار می‌بایست کل حق تقدم‌های استفاده‌نشده را خریداری کند. "


نامه استیل آذین به فرابورس "۲ بهمن ۹۷"

شرکت استیل آذین به استناد قراردادی ادعا می‌کند ۴۵/ ۲۸ درصد شرکت فاهواز از آقای امیر مهریزی (انتقال دهنده) به شرکت استیل آذین ایرانیان منتقل شده است. فرآیندی که بر اساس  ادعای نویسنده نامه با ارائه چک‌های استیل آذین ایرانیان به سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است. در ادامه این نامه آمده قرارداد‌های داخلی فی‌مابین انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده نیز موید این مهم است.

نگاهی به بندهای "انتقال سهام به شخص دیگر بنا به درخواست آقای امیر مهریزی (خریدار)"


ج-۵- لیکن با توجه به عدم ایفای تعهدات شرکت استیل آذین ایرانیان، هیات عامل در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ با اصلاح تعداد سهام قابل واگذاری (صرفاً فروش سهام در وثیقه) عرضه مجدد سهام را در دستور کار سازمان قرار داد. بدین منظور درخواست عرضه عمده ۴۵/۲۸ درصد از سهام به قیمت پایه هر سهم ۸۳۲ ریال و با شرایط ۲۵ درصد نقد و مابقی طی اقساط ۴ ساله، طی نامه شماره ۱۸۵۶۷ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ به کارگزار فروشنده ارسال شد. (ضمیمه شماره ۲۰)


ج-۶- به‌منظور فراهم نمودن مقدمات لازم برای عرضه و نقل‌وانتقال سهام، هیئت عامل سازمان در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۸، فسخ قرارداد انتقال سهام به شرکت استیل آذین ایرانیان را مورد تصویب قرار داد.


ج-۷- به استناد تبصره (۲) ماده (۴) قرارداد شماره ۳۲۸۳ مورخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۷ (قرارداد انتقال سهام از آقای مهریزی به شرکت استیل آذین ایرانیان)، قرارداد مذکور به‌صورت یک‌جانبه فسخ و طی اظهارنامه شماره ۱۸۸۳۶ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۸ (ضمیمه شماره ۲۱) به انتقال گیرنده ابلاغ گردید.


ج-۸- متعاقب فسخ قرارداد شرکت استیل آذین ایرانیان، شرکت مزبور با نسبت دادن اتهام کلاه‌برداری از طریق فروش مال غیر و تبانی به‌قصد بردن مال غیر و سوءاستفاده از موقعیت شغلی در واگذاری شرکت نورد و لوله اهواز، علیه رئیس‌کل وقت سازمان شکایت نمود که در حال حاضر در شعبه اول بازپرسی در جریان رسیدگی قرار دارد.


ج-۹- با توجه به تأخیر به وجود آمده از جانب شرکت فرابورس و عدم همکاری آن شرکت، رئیس‌کل وقت سازمان طی نامه شماره ۲۰۰۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار (ضمیمه شماره ۲۲)، اعلام نمود که در صورت عدم امکان عرضه سهام شرکت نورد و لوله اهواز از طریق فرابورس، این سازمان رأساً نسبت به عرضه سهام مزبور از طریق برگزاری مزایده اقدام خواهد نمود.


ج-۱۰- سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به نامه فوق، طی نامه شماره ۱۲۲/۴۰۸۹۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۳ (ضمیمه شماره ۲۳)، به موضوعاتی نظیر بلاتکلیفی فرآیند افزایش سرمایه و تعهدات خریدار جدید، پرونده‌های قضایی متعدد از جانب شعبه ۳۵ دادگاه عمومی حقوقی قضایی شهید مدنی تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۶ ویژه جرائم پولی و بانکی و سایر موارد اشاره نمود.


ج-۱۱- پس از اعلام فسخ قرارداد، سهام مجدداً در مالکیت خریدار اولیه (آقای امیر مهریزی) قرار گرفت و بنا به درخواست وی طی نامه شماره ۹۷۸۲۷ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۲۷، هیات عامل با انتقال سهام مذکور به آقای جواد خدابخشی، مشروط به پرداخت بدهی‌های معوق با احتساب سود دوره استمهال موافقت نمود و سهام مذکور طی قرارداد شماره ۲۳۸۹۲ مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ به آقای جواد خدابخشی انتقال یافت.


نامه ۱۶ بهمن ۹۷ خصوصی‌سازی‌

سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای با موضوع پاسخ به ابهامات مطرح شده درخصوص انتقال سهام شرکت نورد و لوله اهواز اعلام کرد قرار داد با استیل آذین به دلیل عدم‌پرداخت سه قسط متوالی این قرارداد  از سوی استیل آذین فسخ شده و هیچ‌گونه اقدامی برای نقل‌و‌انتقال سهام به شرکت استیل‌آذین توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام نشده است. در ادامه این نامه آمده در فرآیند واگذاری اولیه سهام از سوی دولت به آقای امیر مهریزی، شرکت استیل آذین ایرانیان هیچ‌گونه نقشی نداشته است.

سازمان خصوصی‌سازی در این نامه تاکید کرده است ادعاهای مطرح شده پیرامون مطالبات شرکت استیل آذین ایرانیان از شرکت نورد و لوله اهواز هیچ ارتباطی به این سازمان و فرآیند نقل‌و‌انتقالات ندارد.

۹۷.۱۱.۱۶ و نامه فرابورس به

علاوه بر این با وجود مقررات مربوط به الزام افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه در سامانه کدال، بعد از ارائه گزارش ۶ ماهه منتهی به پایان شهریورماه ۱۳۹۶، هیچ گزارشی از عملکرد این شرکت منتشر نشد!

نخستین نامه مدیر تازه: ۱۵ دی‌ماه ۹۷

جواد خدابخشی در اولین نامه‌خود به سازمان بورس نوشت از آذرماه ۹۷ که سهام کنترلی شرکت نورد و لوله اهواز به من واگذار شده ناهماهنگی‌ها و عدم‌شفافیت‌های متعددی ملاحظه شده و بیم آن می‌رود که به سهامداران خرد خسارت وارد شود. او در این نامه پیشنهاد می‌کند که نماد فاهواز متوقف شود.

آگهی برگزاری مجمع

در نتیجه این مشکلات، در سامانه کدال از این شرکت جز چند نامه فرابورس و خبر توقف و تعلیق نماد و البته آگهی برگزاری مجامعی که کمی بعد لغو شده، گزارش دیگری نمی‌توان یافت. حالا سهامداران فاهواز مانده اند و سهمی که ماه‌ها در صف فروش قفل شده و بعد هم از تابلوی قرمز رنگ بازار پایه سر درآورده است.

ادامه تلاش‌های خدابخشی برای احیای "فاهواز" - نامه به فرابورس ۱۶ بهمن ۹۷

جواد خدابخشی همچنین از معاون بازار‌های خارج از بورس شرکت فرابورس می‌خواهد درخواست‌های پیشین خود مبنی‌بر توقف نماد را کان‌لم‌یکن تلقی کند و نماد فاهواز به‌منظور نقل‌و‌انتقال سهام بازگشایی شود.

او وعده داده پس از انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره، صورت‌های مالی نهایی و در سایت کدال بارگذاری می‌شود؛ وعده‌ای که هیچ‌گاه محقق نشد اما؛ از آن زمان هیچ‌وقت نماد «فاهواز» به شفاف سازی دست نزده و سهامداران این شرکت همچنان منتظر اطلاع‌رسانی مدیران شرکت‌ هستند.


ج-۱۸- سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه شماره ۱۲۲/۵۵۶۳۷ مورخ ۱۳۹۸/۷/۲۸، به استناد بند (ب) ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، مجدداً ایراداتی را به انجام معامله سهام شرکت نورد و لوله اهواز در خارج از بورس یا فرابورس وارد نمود. متعاقب آن، سازمان خصوصی‌سازی طی نامه شماره ۱۷۵۹۰ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۲ عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، درخواست نمود با توجه به تصمیم اخیر هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، موضوع انتقال سهام شرکت مذکور از آقای امیر مهریزی به آقای جواد خدابخشی در قالب معامله توافقی و تسویه آن به صورت نقد و اقساط در خارج از اتاق پایاپای، در جلسه شورای عالی بورس مطرح و اتخاذ تصمیم صورت پذیرد.  سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه شماره ۱۲۲/۵۹۱۲۶ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ (ضمیمه شماره ۲۹)،  مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۸/۹/۱۲ شورای عالی بورس را به سازمان ابلاغ نمود که در بند (۲) این مصوبه، چنین درج شده است که "با عنایت به این‌که درخواست مذکور مطابق با مقررات بازار سرمایه نبوده و امکان­پذیر نمی­باشد، موضوع از دستور کار شورای عالی بورس خارج گردید".

ج-۱۹- فرماندار محترم و رئیس شورای تأمین شهرستان اهواز طی نامه شماره ۴۴۲۷/۱/۷۲۹۴ مورخ ۱۳۹۸/۹/۲ مراتب تشکر و قدردانی خود را از کارکنان و سرمایه گذاران شرکت "نورد و لوله اهواز" بابت افزایش قابل توجه تولید و ایجاد رضایتمندی در مجموعه یادشده اعلام نمود. (ضمیمه شماره ۳۰)


آخرین ترکش به سهامداران صبور

سهامداران فاهواز قربانی شدند

با وجود پیگیری‌های مکرر، دسترسی خبرنگار بورس نیوز به مدیر مالی این شرکت یا اعضای هیات مدیره محقق نشد.

مهر امسال، تیم جدید مستقر شد

""مدیر امور سهام "فاهواز"، به خبرنگار بورس نیوز گفت: نماد شرکت به بازار پایه قرمز منتقل شده و ذکر کلمه "لغو پذیرش شده" در تابلوی سهم به معنای اخراج از بازار سرمایه نیست.

وی ادامه داد: این شرکت حدود ۳سالی بوده که گزارش مالی منتشر نکرده و علت عدم افشای گزارش‌ها هم این بوده که "فاهواز" جزو مجموعه آقای هدایتی بوده و واگذاری‌ها و باز پس‌گیری و‌ ... مشکلاتی ایجاد کرد که امکان ارائه گزارش نبود.

مدیر امور سهام "فاهواز" افزود: هیات مدیره شرکت باید ثبت می‌شد تا امکان انتشار گزارش‌ها فراهم شود که به علت اقساط معوق و گرفتاری‌های متعدد، تغییرات هیات مدیره ثبت نشده بوده و گزارشی هم منتشر نشده اما؛ از مهرماه تیم جدید مستقر شده و هیات مدیره جدید پیگیر رسیدگی و انتشار گزارش‌های معوق هستند اما؛ از جزئیات عملکرد مالی شرکت هیچ اطلاعی ندارم.

وی اضافه کرد: افزایش سرمایه شرکت هم انجام نشده و قرار بوده ۱۸۳ میلیارد تومان توسط سهامداران واریز می‌شد؛ ولی در مجموع ۳۲ میلیون تومان واریز شد و افزایش سرمایه بلاتکلیف ماند و ممکن است کلا ملغی شود. ""

این نخستین‌بار نبوده که قصور، تخلف و‌ بی‌کفایتی مدیران یک شرکت، گریبان‌گیر سهامداران شده و بی‌گمان آخرین بار هم نخواهد بود اما؛ در بازاری که انتظار شفافیت در آن می‌رود، متولیان به جای فشار بر روان سهامداران، تنبیه مدیران متخلف را در دستور کار قرار دهند چراکه چنین رفتارهایی عملا باعث خواهد شد که سهامداران گروگان تصمیم‌‌های سوء مدیران ‌می‌شوند!

توقف و تعلیق نماد و نهایتا انتقال به بازار پایین‌تر یا اخراج از بازار سرمایه، بیشترین آسیب را به سهامداران خرد خواهد زد. آیا راهکاری دیگری برای مجازات مدیران متخلف بدون آسیب رساندن به سهامداران نبود؟

بد نیست نگاهی به نظر کارشناسان بازار سرمایه در مورد بازدارندگی تنبیهات این چنینی داشته باشیم.

"بازارپایه" باید تعیین‌تکلیف مدیریتی شود

یکی از انتقادات سهامداران، توقف و تعلیق نماد‌ها و احتمالا انتقال به بازار پایه در واکنش به تخلف و قصور مدیران شرکت‌های بورسی است. این رویه، سال هاست که تکرار می‌شود و اخیرا هم واکنش فرابورس به عدم انتشار صورت‌های مالی "فاهواز"، انتقال نماد به بازار پایه قرمز بوده است!

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: وقتی سهامداران در سهمی دچار ضرر و زیان شده‌اند، بهتر است قبل از هر اقدامی به دلیل خرید آن سهم فکر کنند. اگر تحلیل سهامداران از شرکت‌ها و میزان ارزندگی سهم‌ها مشخص می‌شد، امکان تشخیص صف‌های خرید و فروش واقعی مشخص می‌شد و تخلفات معاملاتی هم راحت‌تر کشف می‌شد. تجربه نشان می‌دهد در بعضی از موارد، سهامداران توجیه منطقی برای سرمایه گذاری خود ندارند.

وی افزود: اما اینکه سهامداران گاهی بدون تحلیل اقدام به خرید سهام می‌کنند، به معنای تبرئه کردن مدیران این بازار نیست؛ معتقدم به جای محدود کردن بازار از طریق تغییر دامنه نوسان، بهتر است صلاحیت حرفه‌ای مدیران شرکت‌ها توسط سازمان بورس مورد بررسی قرار بگیرد. هنوز تخلفات برخی مدیران شرکت‌ها و گمراه کردن سهامداران با ارائه گزارش‌های پیش بینی سود غیر واقعی و... در سنوات قبل از خاطر فعالان بازار سرمایه نرفته است.

کوشکی اظهارکرد: تجربه فعالیت در بازار سرمایه، لزوما صلاحیت اشخاص را برای مدیریت یک شرکت تایید نکرده و مانع سواستفاده‌های احتمالی نخواهد شد. باید با مدیران متخلف، با قاطعیت برخورد کرد و سعی کرد پرونده‌های تخلفاتی مدیران شرکت‌ها طوری بسته شود که کمترین آسیب متوجه سهامدار خرد شود؛ ولو اینکه سهامدار بدون توجه به ریسک‌های سهم اقدام به خرید کرده باشد. سازمان بورس و اوراق بهادار باید سازوکاری را طراحی کند که مدیران متخلف در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به اشد مجازاتی که در قانون تعریف شده، برسند. نکته مهم دیگر آنکه نباید در بحث شفافیت، بین بازار‌های مختلف تفاوت قائل شد.

وی اضافه کرد: راه اندازی بازاری تحت عنوان بازار پایه، بدون شفافیت لازم و فقط با این توجیه که به سهامدار اعلام شده این سهم در بازار پایه قرار دارد، قابل قبول نیست. ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، مزیتی برای شرکت‌ها است و سازمان بورس باید تمام شرکت‌ها را ملزم به ارائه گزارش‌های شفاف کند و بحث بازار پایه برای همیشه برچیده شود. فساد بسیار بسیار بزرگ معاملاتی در بازار پایه فرابورس در حال وقوع است و سازمان بورس و اوراق بهادار نباید با تعریف یک بازار جداگانه، رفع مسوولیت کند.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان تاکید کرد: وقتی صورت‌های مالی یک شرکت افشا نشده، اجازه سوءاستفاده در فضای تیره و مبهم را داده ایم یا باید بازار پایه برای همیشه منحل گردد یا شرکت‌های این بازار ملزم به انتشار صورت‌های مالی باشند و اگر شرکتی صورت مالی منتشر نکند، سازمان بورس بعنوان نهاد نظارتی در ضرر و زیان سهامداران مقصر خواهد بود.

حمید اسدی حقوقدان بازار سرمایه و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قطعاً در بازار سرمایه، نیازمند تغییراتی در قوانین هستیم و یکی از حوزه‌هایی که باید در آن تغییر اتفاق بیفتد، همین حوزه است.

وی ادامه داد: در خصوص تخلفات انضباطی مدیران، اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت‌ها، طبیعتاً اقداماتی مثل بسته شدن نماد شاید حتی برای مدیران خاطی، مجازاتی نبوده و توقف طولانی‌مدت نماد، بازدارندگی در انجام تخلف توسط مدیران هم نداشته باشد. اما استنباطی که در این زمینه شده، این بوده که چنین مجازاتی (یعنی بسته شدن نماد) باعث می‌شود که سهامداران نسبت به آن سهم، نگاه محتاطانه‌تری داشته باشند و خیلی به آن سهم نزدیک نشود.

برای خواندن مشروح مصاحبه کلیک کنید.

مرتضی عباد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در موردانتقادات سهامداران بابت تنزل برخی نمادهای بازار پایه به بازار پایین‌تر و احتمال تعمیم آن به سایر نمادها گفت: اخراج نمادها از یک بازار و تنزل به بازار پایین‌تر به سبب عدم شفافیت در ارائه گزارش‌ها و... جزو قوانین بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ ولی نحوه اجرای این مقررات و برخورد با خاطیان مورد انتقاد است.

وی اضافه کرد: شفافیت حق سهامداران است و همان‌طور که انتظار می‌رود شرکت‌ها در افشای اطلاعات عملکرد خود شفاف باشند، انتظار می‌رود مدیران فرابورس هم قبل از اجرای هر تصمیمی، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و از اقدامات ناگهانی که موجب ضرر و زیان سهامداران خرد می‌شود، اجتناب کنند ضمن اینکه معتقدم در صورت قصور مدیران شرکت‌ها در ارائه اطلاعات، نباید سهامداران را تنبیه کرد.

عباد تصریح کرد: انتقال نمادها به بازار پایین‌تر، تنبیهی برای سهامداران بوده و بهتر است در چنین مواردی به‌جای توقف و تنزل نماد و... جرائمی برای مدیران متخطی در نظر گرفته‌ شود. در نظر داشته باشید که انتقال نمادها به بازار بالاتر به‌مراتب سخت‌تر از تنزل آن‌ها به بازار پایین‌تر است و وقتی نمادی به بازار پایین‌تر منتقل می‌شود، فقط شرایط را برای سهامداران دشوارتر کرده‌ایم. مقررات مربوط به کاهلی و قصور مدیران در افشای اطلاعات، نیازمند بازنگری و اصلاح است تا سهامداران بابت تخطی مدیران دچار ضرر و زیان نشوند. بااین‌حال حساسیت بیش‌ازحد سهامداران نسبت به انتقال نمادها به بازار پایین‌تر بی‌مورد است.

برای مطالعه مشروح این مصاحبه اینجا کلیک کنید.

اعتراضی در قامت راهکار

درخواست سهامداران از مدیرعامل

در اقتصادی که مطالبه‌گری سهامداران خرد چندان به مذاق مدیران قانون‌گذار و مجریان قانون خوش نمی‌آید و مانند هندوانه ابوجهل، تلخ است ؛ تنها راه سهامداران، انتشار چنین نامه‌هایی بود که راهکارها را به "مدیرانی که خواب خرگوشی" را انتخاب کرده‌اند، نشان می‌دهد و بازهم صدایی اعتراضی و انتقادی در آن دیده نمی‌شود و اگر مدیران شرکت‌ها کمی حیا کنند و به‌فکر سهامداران باشند، دنیا گلستان می‌شود.

متن نامه فوق، درخواست سهامداران از مدیرعامل شرکت نورد و لوله اهواز بوده که در این مدت، دست‌به‌دست چرخیده است اما؛ سهامدارانی که صدای مطالبه‌گری آنها تاکنون به‌هیچ نهاد و ارگانی نرسیده و وقتی صدای سهامدار، بالا رفت؛ تابلوی قرمز هدیه مدیران به سهامداران شد و مدیران از تنبیه و جریمه، قسر در رفته است.

سوالاتی که سهامداران در انتظار کشف آن هستند

۱- آیا قراراست که این شرکت برای همیشه در "بازار قرمز" به‌عنوان تبعیدگاه به زندگی نباتی ادامه دهد؟

۲- سهامداران در روز‌های سرخ بازار با نمادها و ناشرانی که برخلاف مسیر شفاف‌سازی گزارش‌های مالی خود را نشر نمی‌دهند، چگونه می‌توانند آینده سهم را با شرایطی که EPS به بازار بازگشته است، ترسیم کرد؟

۳- با چنین اقداماتی نظیر «سکوت مدیریت، عدم ارائه صورت‌های مالی، فراموشی شفافیت در این بنگاه تولیدی و ...» این شائبه به ذهن خطور می‌کند که آیا هدف از اینگونه خصوصی‌سازی، زمینه‌سازی برای خروج شرکت‌ها از بازارسرمایه و دست‌به‌دست شدن این شرکت‌هاست که باید سازمان خصوصی‌سازی پاسخ دهد؟

۴- آیا "فرابورس" در دام مدیریتی برای هموار کردن مسیر این نوع شرکت افتاده که با تنزل درجه شرکت‌ها، درب خروجی را به این نوع شرکت‌ها نشان می‌دهد؟


بورس نیوز آماده انتشار پاسخ مدیران این شرکت و سایر نهادهای ذیربط در این زمینه است.


بیشتر بخوانید:

بازخوانی پرونده " آکنتور"

«قشرین» از حباب تا آرزوهای توخالی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
امیدواریم آقای خدابخش جوابگو باشن. حداقل اینجا هم خودی نشون بدن
ناشناس
Austria
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
ممنون که پیگیری کردین
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
خدا لعنت کنه مدیران فاسدقبلی رو
هر مدیری که شفافیت نداشته باشه هم فاسد هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
اگه آقای خدابخشی کمی وجدان داشته باشن و از مشکلات سهامداران با خبر باشن هرچه سریعتر باید موضوع سهام رو حل کنن و نقدشوندگی سهام رو یه فکری به حالش بکنن و بازارگردان بذارن برای سهم
چه زندگی هایی که بخاطر این سهم از هم نپاشید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
به نظر می رسد، علاوه بر مدیران کارخانه، مسئولین فرابورس نیز باید پاسخگو باشند.
اول اینکه مسئولین محترم فرابورس به این سؤال پاسخ دهند که آیا این شرکت به مدت طولانی تخلف داشته است یا خیر؟ اگر تخلف داشته چرا تا قبل از این اقدام نشده است و اگر با وجود تخلف امکان فعالیت در فرابورس داشته چرا الان اقدام کرده اند. به عبارت دیگر، هر پاسخی که به این سؤال دهند اقدام آنها در بستن نماد و انتقال آن به سطح پایین تر، صرفا توجیهی است غیر منطقی و غیر مسئولانه.
دوم اینکه، قاعدتا سطح بندی شرکتها باید بر مبنای اعتبار آنها از جهت گردش سرمایه و سوددهی باشد و نه ورشکستگی. اگر شرکتی ورشکسته است آیا نباید اقدامات قانونی مقتضی به عمل آید و از طریق قانون تجارت نسبت به استیفای حقوق قانونی سهامداران اقدام شود؟ اگر چنین نیست پس وظیفه نظارتی تشکیلات فرابورس چه می شود؟ آیا وظیفه آنها این است که به مدتی طولانی بنشینند و نظاره کنند و بعد از آن هم نماد را ببندند و موجب ضرر و زیان بیشتر سهامداران شوند؟ واقعا وظیفه آنها این است؟ کجای این کار در راستای منافع سهامداران است.
سوم اینکه مدیران شرکت ادعا دارند بعد از در اختیار گرفتن اداره شرکت، کارهای خوبی انجام داده اند و به نتایج خوبی رسیده اند؛ چرا به این موضوع توجه نمی شود و اگر واقعا در راستای سوددهی و سامان دهی نماد حرکت می کنند چرا فرصت لازم به آنها نمیدهند؟ تشکیلات فرابورس که سالها به تخلف مدیران گذشته فرصت داده است و به ادامه آن همه تخلف راضی بوده است، چرا به مدیران جدید برای سامان دهی امور فرصت نمی دهند؟ به ویژه آنکه مدیران جدید ادعا دارند که در مسیر ساماندهی امور حرکت می کنند.
واقعا عملکرد فرابورس در بستن نمادها آن هم با ادعای حمایت از منافع سهامداران غیر قابل درک است.
احسان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
سرمایمون رفته، لعنت به این مدیرای بی کفایت که مملکتو نابود کردن. خدا نگذره ازشون . آه این سهامدارا میگیره دامنشون رو.تکلیف ما الان چیه؟ کی میخواد ضرر مارو جبران کنه؟ تا کی باید پولمون بلوکه بمونه و ارزشش روز به روز کمتر بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
خدابخشی جوابگو باش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
حالا چه اتفاقی میافته تاکی بلوکه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
این .............داشت وضعیت اینطوری نبود
amir
United States of America
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
نهاد ناظر دارای ابزارهای حقوقی وکیفری برای حل مشکل را دراختیار دارد..متاسفانه از اختیارات خود استفاده نمیکند.توجه کنید سرمایه شرکت الان همان 376میلیارد تومان است اما فرابورس حاضر به اصلاح این عدد در صفحه سایت شرکت فناوری نیست .چرا؟ این عدد هم اکنون 564.9 است.درحال حاضر مسولیت شرکت ویامالک شرکت کیست ؟سازمانخصوصی سازی ،اقای خدابخشی یا اقای مهریزی ،بالاخره مالکیت متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی میباشد بایستی حداقل گزارشی از وضیعیت شرکت ارایه کند قیمت سهم از پنجاه تومان تا دوهزار هفتصد تومان افزایش داشته .نهادناظر وفرابورس کجاهستند؟دریغ ازیک گزارش دریغ از یک بازدید سهامداران از شرکت .ایا فرابورس واقعا بمنظور شفافیت بیشتر نمیتونست یک بازدید برای سهامداران بزاره؟ایا ازبرنامه های اتی مدیر وسرمایه گذار جدید دریک جلسه میشد به خیلی از ابهامات پاسخ داد؟اینکه شخصیت سهامدار جدید دارای چه ویژگی است ایا قبلا دراین صنعت فعال بوده و.. حتما این اطلاعات دراختیار نهاد ناظر وفرابورس است چرا دراختیار سهامدار قرار نمیگیره.بدیهی ست بااستفاده از راهکارهای قانونی باید موضوع را دنبال نمود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
احتمالا منظور نگارنده، گشتم نبود، نگرد نیست باشه
امیر
Germany
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
با تشکر از بورس نیوز باید سازمان بورس و نهاد ناظر جوابگو باشد سهمی که مشکل مدیریتی داشت با اون همه زیان انباشته ازقیمت (85)تومان ابتدای سال98 یکسره بالای( 2800)تومان رسید بدون توقف .سهم یکله 33برابر رشد میکنه در عرض 1.5 سال درچنین سهمی حداقل با دو یا سه برابر شدن قیمت سهم باید از شرکت شفاف سازی میخواست اطلاع رسانی میکرد نماد سهمو میبست سهمی که هر روز خدا مثبت میخوره نا خواسته یه عده به سمتش کشیده میشوند و گیر میکنند تو باتلاقی که خلاصی از آن خیلی سخت است.
منیره قاسمیان خجسته
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
واقعا خسته شدیم از این وضعیت ودستکاری بورس این شرکت فارسیست هم قوز بالا قوز شد لطفا رسیدگی بشه
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
تمام بورس را گروگان گرفته اند.
مردم چه گناهی مرتکب شده اند که در راستای دعوت مسوولان عزیز
همه چیزشان را به بورس سپردند.

الان ۶ ماهه تمام سهم هایی که داشتم دود شد الانم با ۸۰ درصد ریزش کسی پیدا نمیشه هیچ سهمی رو بخره ۹۰درصد بازار در صف فروشند.
به داد مردم برسید .
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
مسئولین فرابورس همون اول که به مشکل خورد باید اطلاع رسانی میکردند حالا هم باید پاسخگو باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
اخه این چه سازمان بورسی که به این شرکت زپرتی اجازه افزایش سرمایه میده
مهدی هادیلو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
ن ن این حق من نیس
ایرج
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
واقعا متاسفم برای این مسعولین هیچکس به فکر سهامداران بیچاره نیست...ما خیلی ساده ایم که الان هم انتظار داریم این اعضای از خدا بیخبر برای ما کاری بکنن...فقط اینها را باید به خدا واگذار کرد .باید خدا از اینها انتغام بگیره ما دستمان به جایی بند نیست.خدا ازشون نگذره.از خدا بخشی و سایر اعضا.انشاالله خدا اینها را نیست و نابود کنه که اینا زندگی ما رو فلج کردن ...
جواد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
انشالله این ده روز هم بگذره و این لکه ننگ حسن فریدون و دار و دسته دزدش برای همیشه به زباله دان تاریخ برن
این گند هم با آمدن آقای رییسی جمع بشه
علی نریمانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
به شما قول میدم تا آخر امسال هر سهم بالای 10000تومان شود.نفروشید.
فاهواز فروشی نیست