بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
نگاه سیاسی آفتی که دامن‌گیر "بازار سرمایه" شد؛

ندای "تحقیق و تفحص" بورس از خیرخواهی یا ...

به گفته کارشناسان، در حالی که بازار سرمایه در شرایط فعلی نیاز به حمایت و آرامش دارد، مصوبه مجلس درباره تحقیق و تفحص ضربه آخر را بر پیکر نیمه جان بازار سرمایه وارد کرد.
کد خبر : ۲۳۶۲۵۲

سازمان بورس و تغییرات دستوری + بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه که در نیمه نخست سال روز‌های رویایی را پشت سر می‌گذاشت به ناگاه دچار ریزش شدیدی شد که پس از ماه‌ها کماکان این ریزش ادامه دارد و مشخص نیست تا کجا خواهد رفت.

دراین‌بین عده‌ای بر این باورند که برخی از اظهارنظر‌ها و اقدامات و دخالت‌های بی‌جا و نسنجیده از سوی افراد سیاسی موجب شد تا به ریزش بازار دامن زده شود.

اظهارنظر‌ها و دخالت‌ها درباره بورس به حدی شور شد که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد؛ مردم در بورس سپرده‌گذاری نکنند!

از طرفی این اظهارنظر‌ها فقط به نمایندگان مجلس محدود نشده و پیش‌تر نیز مقامات دولتی که ارتباطی با بورس و اقتصاد نداشتند دراین‌بین اقدام به پیش‌بینی کردند و حتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور کف شاخص را ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ واحد پیش‌بینی کرد تا در زمره اظهارنظر کنندگان قرار گیرد و در بین فعالان بازار سرمایه عدد ۱۶۰۰ به شاخص واعظی معروف شد.

و در ادامه، دخالت‌ها در بورس به حدی پیشرفت که دراین‌بین حسن قالیباف اصل رئیس سابق سازمان بورس، در میانه راه عطای کار در این سازمان را به لقایش بخشید و استعفا داد و حتی در نامه استعفای خود از اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش‌ازحد اشخاص و مسئولان به مباحث بازار سرمایه که موجب بروز افت‌وخیز شاخص شده بود گله کرده بود.

نگاه سیاسی اُفتی که دامن‌گیر بورس شد

حتی با رفتن قالیباف اصل نه‌تنها دخالت‌ها کاهش نیافت بلکه در زمان انتخاب جایگزینی وی؛ دخالت‌ها اوج گرفت و برخی از نمایندگان مجلس اقدام به اظهارنظر دراین‌باره کردند و طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کردند؛ در صورت اتخاذ تصمیم غیرتخصصی از سوی دولت در بازار سرمایه، هزینه‌های این اقدام بر دوش دولت خواهد بود و قطعاً در این صورت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون‎‌های تخصصی آن، از تمام ابزار‌های نظارتی خود برای احقاق حقوق مردم به‌طور کامل استفاده خواهند نمود و درصورتی‌که فردی متعهد، متخصص و آشنا با قواعد و مختصات بازار سرمایه، با هر نام و نشانی انتخاب شود، در راستای حمایت از سرمایه‌های مردم، موردحمایت جدی مجلس خواهد بود. 

نگاه سیاسی اُفتی که دامن‌گیر بورس شد

تصور میشد که بعد از نامه استعفای رئیس سابق سازمان بورس که به‌صراحت به مسئله ورود غیرحرفهای اشاره‌کرده بود و هم‌چنین مصاحبه وزیر اقتصاد که اعلام کرد با توافقی که با رئیس جدید بورس صورت گرفته، مقرر شد در خصوص مسائل مربوط به بازار سرمایه و بورس فقط ایشان اظهارنظر کنند.،  نویدبخش  پایان ورود و اظهارنظر غیرحرفهایی مردان سیاست به بازار سرمایه باشد.

اکنون درحالی‌که بورس به گفته فعالان این بازار به خاک و خون کشیده شده و نیاز به حمایت همه‌جانبه و تزریق آرامش از سوی همه مسئولان دارد، به ناگاه برخی از نمایندگان ندای تحقیق و تفحص از بورس برآوردند تا به گفته برخی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه، ضربهای دیگر بر پیکر نیمه‌جان این روزهای بورس وارد شود.

نمی‌توان منکر این شد که تحقیق و تفحص جز وظایف نظارتی نمایندگان مردم است، اما در حالی نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از بازار سرمایه را در دستور کار قراردادند که باید از آن‌ها پرسید این مصوبه در شرایطی که بازار نیاز به حمایت دارد چه کمکی خواهد کرد و آیا اصولاً تحقیق و تفحص‌های گذشته‌ای که در بخش‌های دیگر صورت گرفته، تأثیر و نتیجه‌ای داشته است؟ گزارش‌های آن‌ها کجا منتشرشده است؟

چرا نمایندگان مجلس به‌جای تحقیق و تفحص از بازار سرمایه‌ای که نماد شفافیت در اقتصاد کشور است به دنبال اصلاح قوانین ازجمله قیمت‌گذاری دستوری برای حمایت از بازار نمی‌روند تا شخصی همانند وزیر صمت با اقدامات خود نتواند تنش و فشار را به بورس و سهامداران آن وارد کند تا در اندک زمانی به‌واسطه اقداماتی که صورت گرفت بسیاری از سهامداران متضرر شدند.

چرا طرح ایجاد کانون سهامداران حقیقی که چندین ماه است مطرح‌شده و به دلیل عدم وجود آن سهامداران خرد در هیچ‌یک از تصمیم‌گیری‌ها حضور ندارند و سهامداران به جد پیگیر تشکیل آن هستند از سوی نمایندگان مجلس پیگیری نمی‌شود تا گوشه‌ای از مشکلات بازار سرمایه برطرف شود.

چرا جدیتی که نمایندگان در اظهارنظر درباره بورس دارند را نمی‌توان درباره بانک مرکزی یافت کرد، بانک مرکزی که با تصمیمات نابجا و تغییر در سیاست‌های پولی کشور موجب شد بازار سرمایه دچار آسیب جدی شود و سهامداران زیادی متضرر شوند و چرا صدایی از نمایندگان درباره افزایش نرخ سود سپرده بانکی بلند نمی‌شود که تبدیل به پاشنه آشیل بورس شده است؟

چرا هیچ‌گونه پیگیری از سوی نمایندگان مجلس برای تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس صورت نگرفته و فقط یک هزار میلیارد تومان از مصوبه ۱۳ هزار میلیارد تومانی شورای عالی بورس به بازار تزریق‌شده است؟

و نیز باید از مسئولان سازمان بورس و دست‌اندرکاران این بازار پرسید، در بازاری که به شفافیت شناخته‌شده است و همه‌چیز باید برای همگان آشکار باشد، چه چیزی رخ‌داده است که مسئله تحقیق و تفحص از بازار سرمایه مطرح‌شده است؟  

شرکت بورس تهران + بورس نیوز

و در آخر، بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا بازار سرمایه به سیاست آلوده‌شده است؟

به راستی چرا نگاه به بازار سرمایه به سیاست آلوده شد و در مقابل، سرمایه و معیشت مردم نادیده گرفته شد.

بیشتر بخوانید:

دولتی‌ها و حمایت از بورس

روایت توئیتری از یک ‎شرکت کاغذی در بورس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تشکیل کانون سهامداران حقیقی به کجا رسید
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

تشکیل کانون سهامداران حقیقی به کجا رسید

بورس در دوران دهقان دهنوی
مدیرعامل تامین سرمایه امین؛

بورس در دوران دهقان دهنوی

وزیر اقتصاد در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس؛

"بورس" بازار کشف قیمت‌هاست

محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری

مجلس در بورس دخالت نکند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
پیشرفت ما برای مردم دنیا خطرناکه ما باید همینجور بدبخت باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
نگاه بورس سیاسی نیست وقتی وضعیت کشور مشخص نیست بورس سردر گم است مردم فرار میکنند چون اگر توافق نشود وضعیت اقتصادی بسیار بد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
قطعا در این شرایط این موضوع با هدف اثر گزاری منفی شدید یر بورس به این گونه اعلام عمومی در خبرگزاری ها میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
اشتباه شما این است همه کارهای مجلس را سیاسی قلمداد میکنید دیگه از بورس چیزی نمانده بهتر است تحقیق وتفحص شود و مسببانش به دادگاه احضار شوند.نکنه بورس نیوز از عواقبش برای اربابانتان ترس دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
بابا این مجلس هم کاسه داغ تر از اش شده دخالت نکید بابا واقعا کار دیگه نداره مجلس فقط منتظرا ببینن مردم کجا گرفتاری دارن خراب ترش کنن چه گیری کردیم صد رحمت به دولت مجلس هم دنبال یه کلاغ چهل کلاغه اینه همه گرفتاری دارن ملت از مسکن و خودرو تورم و گرونی ها و بازنشستگان همه ناله می کنن چسبیدن به بورسی که همه میگن دخالت نکید و دخالت بد ترش میکنه البته ملت عادت به بر عکس بودن حرکت حضرات دارن و فایده هم نداره چون اصلا ملت تو بازی نیستن و فکر سیاسی بازی های خودشونن
تقی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
یکی باید به این بنده خدا بگه بورس سپرده گذاری نیست که فقط سود بده بل سرمایه گذاریست که سود و زیان هم دارد و البته دخالت بیش از حد دولت و مجلس در بورس از شفافیت و اعتبار ان کاسته شده است .
حدیث
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
آقا دزده پولامون رو دزدید
باید تا دیر نشده دستاش قطع بشه
زود باش قوه قضاییه قانون قانونه ،حتی برای گردن کلفت ها
ناشناس
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
همین مونده قوه سوم هم بیاد تو بورس دخالت چه شود
ناشناس
Sweden
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
آدرس غلط را همان کسانی که نقد نگی را از بازار خارج کرد ،مشکل عدم نقدنگی است ،واین نوع حرکات رد گم کنی به نوعی اذهان را مشغول ی سری حاشیه ها وپاک کردن صورت مسئله است ، از ۶ماه تا حال انواع اقسام حرکات را فقط در حد بیان بود ضمانت اجرایی نداشته ،از تزریق منابع صندوق بگیر ،کذاوکذا های دیگر،،،،،،،،
یه مستاجر بدبخت که نصف رهن خونش رو ریخت بورس۰تا آقازادهها راحت باشن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۴
داداش همه این کارها دعوای زرگریه۰ نفت نتونستن صادر کنند از جیب منو تو زدن۰ حالا مردم بیچاره سنگ قلاب شدن ۰تازه باید بگردیم دنبال پرتقال فروش۰ من و شمارو به خاطر دزدیه یه کاه سر پل صرات میگیرن۰۰۰۰ ولی آقایون ردمیشن۰۰۰کسی که با ........از بیت المال روزگار میگزرونه توقع نداشته باش دلش برای من و تو بسوزه۰ بچه هاشون خرج دارن آمریکا اروپا خرج بالاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۲
چرا نمایندگان محترم دنبال اجرای مصوبه قانونی تزریق منایع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نیستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۲
چرا نمایندگان محترم دنبال اجرای مصوبه قانونی تزریق منایع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نیستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۷
اگر منابعی که قرار است سالیانه از صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شود در مدت کمتر از یکماه باقیمانده از سال تزریق شود بازار تا آخر سال کلا مثبت می شود و سال بعد با قدرت هرچه بیشتر حرکت میکند در صورتی که این چند روز آینده رو هم مسئولان کشور سرگرم دعوای سیاسی و... شوند پول حقیقی ها چنان در مسیر ارزهای دیجیتال حرکت خواهد کرد که به هیچ عنوان قابل برگشت به بازار سرمایه نخواهد بود آنجاست که دیگر نمیتوان نقدینگی را هدایت کردو....
سامان کاویانفر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۶
آیا شما اطلاع ندارید یا خودتان را نامطلع می پندارید .تمام اشخاص و نهادهای حکومتی،دولتی و اجرایی در دست هم دادند و اموال دولتتی که در اصل صاحب اصلی آن مردم هستند را بالاترین قیمت به خود مردم فروختند والان هم با خبر های ضد و نقیض شان به ریش این مردم خنده مستانه میزنند .خود کرده را تدبیر نیست . لایق بدتر از این هستیم .تاریخ این سرزمین ثابت کرده که چه ملتی هستیم و حق و حقوقمان را با التماس از چه افرادی همیشه خواهان بودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۶
خدا لعنت کند وزیر اقتصاد روحانی را
خدا کند دژپسند کرونا بگیرد ...........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
انتقادفایده نداردگوش شنوامی خواهددراین کشورنداردهرکس سازخودش را می زند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
مجلس عاشق ریزش بورس تا روحانی بد نام کنه وگرنه دلسوز مردم نیستن دقت کردین تا بورس میخواد رشد کنه ی بامبول در میارن
ناشناس
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
روحانی همینطوری هم بد نام است. دشمن فرضی برایش نسازید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
تاریخ بورس چنین روزهایی را تجربه نکرده بود ولی نه به این شدت و حدت به هر حال این بی‌تدبیری از یک جایی اب میخورد که بورس به این روز افتاده تحقیق و تفحص برای روشن شدن زوایای پنهان تخلفات نه تنها خوب هست که لازم هست انجام شود به شرط اینکه تا اخر ادامه و نتیجه ان به اطلاع عموم رسانیده شود
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
مجلسی که میگید بورس را دیگه ادامه ندید پس چرا در بورس را نمی بندید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
.........و ....................برتو................ ،ای روحانی،ای ........،ای .........،...................ومایه ...........،انشالله باخانواده عزیزت .........ودردبی درمان بگیری وبه .........واصل بشی هرچه زودتر،آمین یارب العالمین
۱
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
دین و دنیا مردم با این ......به باد رفت ، خدا.......... .که فقط چپاول و غارت و یاد گرفتین ، امیدوارم هر چه زود تر ...................که مردم را به چه بدبختی گرفتار کردین ، تازه اسم .........و .......و میزارین مملکت ............
محمد نایب سالکی
France
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
باسلام و احترام بورس دیگر مرده است باید خاک کرد، تا نگندد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
همه چیز باید طبق خواسته مردم باشه شما رو مردم انتخاب کردن که خدمت کنین نه فرمانروایی شما خدمتکار مردم هستین نه آقای مردم تصمیم هم تصمیم مردمه نه شما فقط باید احرا کنید در مورد توافق هم خواسته مردم اهمیت دارد نه منافع یه مشت دلال و رانت خوار اقتصادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
علی برکته لا
نیما
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
به نام خداوند جان و خرد
زمستان است زمستان! می فهمید زمستان !!!
...................... بی تکرار در تاریخ
.......
...............
ایران داده بر باد!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
........... به حقوقی
Ahmad
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
......... بر .....و ............اون کسی که ........ما مردم بدبخت رو دعوت کرد به بازار بورس
............به .......اون ........و .......................
انشاالله ما هم به موقش یه ...........به دهنش میکوبیم و دنیا رو بکامش زهر مار بکنیم این .....مال مردمه و .......... بهت نشون میدیم که یوقت .............نکنی و از ما مردم بدبخت و فقیر دست بکشی .................
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
اقا این نمایندگان مردم به بورس چیکار دارند که وارد مسایل اقتصادی و سیاسی شدند . باید قوه قضاییه فکری به حال مردم 70 درصد ضرری بکند چرا نمیگذارند روحانی کار خودش را بکند . این وسط زندگی مردم بر باد رفته . شما نماینده مردمید یا نماینده ضد مردم . چرا باتک مرکزی پول تزریق نمیکند . فردا همین مردم را که مستضعف کردید . و بی پول . فسق و فجور مملکت را برمیدارد.چرا نمیفهمید که ما سهامداران خوردیم تا عید حد اقل پول خودمان را برگردانید . در روز روشن با مردم چه میکنید؟ بدهکهر شدیم نان سر سفرمان نیست . الهی
خاک بر سر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
اگر ما جسارت گرفتن حقمان را داشتیم که یک روز جلوی مجلس تحضن میکردیم ِِ از ماست که بر ماست
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
صندوق توسعه ملی مال ما نیست کهدتو بورس تزریق بشه مال عمو حسن نصرالله و اونوریاس. به ما میگن مملکت منزوی . البته مردم نه سیاست منزوی در دنیا
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
اگر قرار بود آخرش این بشه که بگند مردم تو بورس سرمایه گزاری نکنید چرا پس اون اولش همه مسئولان روحانی دژپسند و... و حتی ...میگفتند گل و بلبله مردم بیایید تو بورس زود باشید یالا
چرا با فریبکاری باعث خودسوزی خودکشی خانواده کشی سکته افسردگی پرخاشگری تنگنای مالی و...شدن ؟؟؟مگر ما با دولت بدیم مگر ما چیکارشون کردیم چرا اینا با ملت اینکارو کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟