بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
خط تولید «پیتزا منجمد پمینا»؛

دستپخت خوشمزه یک هیولا

دستپخت خوشمزه یک هیولا
در دهه‌های گذشته، یکی از کلیدی‌ترین شاغلان رستوران‌های فست فودی «پیتزا زن»‌ها بودند و، چون «پیتزا زن»‌ها فقط در رستوران‌ها کار می‌کردند مردم هم برای چشیدن دست پخت لذیذ آن‌ها حتما باید گاه و بی گاه سری به یکی از رستوران‌های شهر می‌زدند.
کد خبر : ۲۳۶۵۲۷

خواندن ۵دقیقه

خط تولید «پیتزا منجمد پمینا»+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مدتی است که غول «پیتزا زن» بسیار پیشرفته «برند پمینا» است که مدتی است در شهر آمل دست به کار شده و به قول خانم‌های خانه‌دار «دستش به کم هم نمی‌رود»، چون روزانه قادر است ۱۲۰ هزار پیتزا تولید کند. یعنی غول پیتزازن حرفه‌ای می‌تواند هر شب تمام مردم یک شهر کوچک را به پیتزایی خوش طعم دعوت کند.

مثل همیشه، کیفیت و تازگی به دلیل تامین بهترین مواد اولیه در این جا هم جزو شاخصه‌های مهم به شمار می‌رود، با این تفاوت که خط تولید عظیم پمینا که هر ساعت امکان تولید مکانیزه و بسته بندی و ارائه ۶۰۰۰ پیتزای مرغوب را دارد، به طور کلی حضور نیروی انسانی در مسیر تولید را حذف کرده و به این ترتیب و با توجه به روزگار کرونایی و حساسیت‌های بهداشتی، هیچ دست انسانی در پروسه تولید در کار نیست. این یعنی: «تکنولوژی در خدمت سلامت خانواده و جامعه». حالا دیگر این جمله به یک ضرب‌المثل همگانی تبدیل شده است که «اولین کسی که پیتزای نیمه آماده پمینا را لمس می‌کند، دست مصرف کننده است»

راه‌اندازی خط تولید تمام مکانیزه و مدرن پیتزا آماده پمینا که در اردیبهشت ۱۳۹۹ و در همان ماه‌های اولیه همه‌گیری ویروس کرونا تحقق یافت، در حقیقت تحقق آرمانی بود که گروه صنایع غذایی سولیکو سال‌ها در پی آن بوده است؛ یک ایده قدیمی که سال‌ها در ذهن آقای سلیمانی، بنیانگذار گروه صنایع غذایی سولیکو، وجود داشت تا این که با راه اندازی خط پیتزای منجمد محقق شد.

بخش دیگری از اهمیت راه‌اندازی خط تولید غول آسا و مدرن پیتزای نیمه آماده پمینا، امکان تولید انبوه و توسعه محصولات آردی این برند در راستای صادرات پیتزا‌های نیمه آماده به کشور‌های همسایه است که گام دیگری در راستای جهانی سازی صنایع غذایی پیشرفته ایران به شمار می‌رود. چرا که به گفته هانیه نظامی، مدیر کسب‌وکار پیتزا و فرآورده‌های آردی گروه صنایع غذایی سولیکو کاله، حجم بازار جهانی پیتزای آماده در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده بود که به نظر می‌رسد این رقم در حال حاضر بسیار فراتر از این‌هاست و معضلات اخیر بهداشتی در دنیا این مساله را به اولویت‌های اصلی تولید کنندگان و بازار مصرف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کرده است.

با این همه راه‌اندازی خط تولید پیتزای آماده منجمد پمینا اولین نمونه از این دست در خاورمیانه است که می‌تواند پمینا را به رقیبی جدی برای برند‌های اروپایی و ترکیه‌ای در این منطقه تبدیل کند.

در خط تولید پیشرفته پیتزا پمینا در آمل که به همت تیم مهندسان کسب و کار ایرانی راه‌اندازی شده، اولین و مهم‌ترین وجه تمایز به تکنولوژی بالای تولید نان برمی‌گردد که به نظر می‌رسد در حال حاضر هیچ واحد صنعتی دیگری به آن دسترسی ندارد.

خط تولید نان تمام اتوماتیک و خودکار هم اکنون کار خود را با تولید انواع نان پیتزای ساده و حاوی جو و سبوس و همچنین پیتزا‌های فعلی (نظیر مخلوط رویال، چیکن استروگانف، باربیکیو چیکن و…) که شامل تغییرات مهمی در فرمول تهیه بوده، درحال کار است. به همین دلیل محصول تولید شده در این خط، مزایای بسیار زیادی حتی در مقایسه با محصولات قبلی پمینا دارد.

خط تولید مدرن پمینا چطور کار می‌کند؟

در خط تولید تمام اتوماتیک پیتزای پمینا ابتدا آرد از سیلو به داخل خط تولید پمپاژ شده و خمیرگیری آغاز می‌شود. در این مرحله آرد، آب و مخمر توسط دستگاه در مدت مشخص ورز داده شده سپس به ابتدای خط انتقال داده می‌شود. در مرحله بعد از تهیه خمیر، با پهن کردن آن بدون فشار و با غلطک‌های کوچک، حرکت به سمت یک پیتزای مکانیزه آغاز می‌شود. سپس وارد مرحله استراحت و پروف در اتاق ویژه با دما و رطوبت استاندارد می‌رسیم و بعد از گذر از این مرحله نان پیتزا در بخش دیگری از ماشین به مرحله پخت در فر سنگی (Stone Oven Cooked) می‌رسد.

تمام این مراحل که محصول تحقیقات، مطالعات و تجربیات صنایع غذایی جهانی است و با فناوری نوین امروزی عجین شده است، باعث می‌شود رطوبت نان حفظ شده و بافتی سبک و متخلخل داشته باشد. فراموش نکنیم که ایده تولید پکیج کامل پیتزای نیمه آماده موضوعی خلق الساعه نیست و سابقه‌ای ۷۰ ساله در جهان دارد؛ اما آنچه امروز در قالب خط تولید جدید پمینا تحقق یافته، محصول تمام این تجربیات و تحقیقات و تکنولوژی‌های مدرن در هفت دهه گذشته و تازه سازی تمام دستاورد‌های جهانی بوده است.

در خط تولید پیتزای نیمه آماده پمینا، سنگی بودن فر باعث می‌شود محفظه فر همیشه دمای یکسانی داشته باشد و عدم نوسان دمایی، موجبات پخت یکنواخت نان را فراهم کند که نتیجه آن مرغوبیت نان است.

همان مشکلی که سال‌های سال است مشتریان هنگامی که در رستوران پیتزایشان توسط گارسون روی میز قرارداده می‌شود، بیشتر اوقات با آن سروکار داشته اند: خمیر بودن بخش‌های عمده‌ای از نان پیتزا که اصلا برای سیستم گوارشی مناسب نیست.

در حقیقت باقی ماندن حباب‌های هوا داخل بافت خمیر و در نتیجه سبک و ترد شدن محصول نهایی فوت کوزه گری «پمینا» در این بخش است که باعث می‌شود یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نان پیتزا پمینا محقق شود که آن را از بهترین رستوران‌های صاحب سبک در زمینه پیتزا نیز متمایز می‌کند.

حالا تکنولوژی مدرن و بهسازی فرایند‌ها و فرمول‌ها باعث شده است که در پیتزا‌های این برند، نان پوسته‌ای ترد و مغزی نرم و لطیف داشته باشد، در نتیجه پیتزایی به مراتب دلچست‌تر و سالم‌تر روی میز ما خواهد بود. این به معنای ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای محصولی است که همه گروه‌های اجتماعی به آن عادت دارند و وقتی برندی برای افزایش کیفیت یک محصول فراگیر تحقیقات و سرمایه گذاری‌های عظیمی را در دستور کار قرار می‌دهد فقط یک دلیل دارد، «بها دادن به سلامت مردم و پایبندی به مسئولیت مدنی».

قالب زنی و شکل دادن به خمیر

بعد از مرحله تخمیر و پروف، نوبت به شکل دهی به خمیر می‌رسد. در این مرحله، ماشین مخصوص این بخش، به وسیله قالب‌های مخصوص و مختلف، خمیر را در سایز‌های متنوع برش داده و در ادامه خمیر‌های اضافی از خط خارج شده و قالب‌های برش خورده راه خود را تا مقصد برای تبدیل شده به یک پیتزا با مارک پمینا ادامه می‌دهند. در بخشی از این مسیر پس از پخت، مرحله خنک سازی است، نان نیمه‌آماده به‌منظور رسیدن به دمای محیط در فضایی خنک با رطوبت مناسب استراحت می‌کند. لازم به ذکر است که با توجه به تکنولوژی تخمیر در اتاقک ویژه با دما و رطوبت بالا، در نان پیتزای پمینا از جوش شیرین استفاده نمی‌شود و همچنین به علت انجماد نیازی به اضافه کردن مواد نگهدارنده به محصول برای افزایش ماندگاری آن نیست.

اضافه کردن سس و مخلفات

در ادامه خط تولید، خمیر‌های برش خورده وارد بخشی از دستگاه می‌شوند که در آن جا سس‌های مخصوص به شکل یکسان روی خمیر پاشیده می‌شود. سپس تاپینگ پیتزا شامل پنیر، سبزیجات و محصولات پروتئینی به‌صورت اتوماتیک و یکنواخت روی نان ریخته می‌شود و در انتها ادویه مخصوص هر پیتزا به آن اضافه می‌گردد.

انجماد سریع برای حفظ تمام تازگی

در مرحله بعدی، وقتی که پیتزا از نظر پخت نان، و اضافه شدن تمام مخلفات، کامل شد و به عنوان یک پیتزای کامل و نهایی به بلوغ کامل رسید، نوبت به مرحله‌ای می‌رسد که در آن به کارگیری یک تکنولوژی بسیار پیشرفته توسط پمینا تضمین کننده سلامت، تازگی و طعم خوب محصول تا لحظه مصرف است.

در این مرحله پیتزای آماده شده وارد تونل انجماد سریع شده و با استفاده از تکنولوژی QF پیتزا در مدت زمان کمتر از یک ساعت منجمد می‌شود. به این ترتیب علاوه بر حفظ ارزش غذایی، بافت و ظاهر پیتزا نیز در بهترین حالت حفظ می‌شود.

در این فرآیند، انجماد و یخ زدن مواد غذایی، به حدی سریع اتفاق می‌افتد که سلول‌های مواد، فرصت تغییر شکل و در نتیجه از دست رفتن خواص خود را ندارند. پس از این انجماد فوق سریع که در تونل‌های بزرگ سرماساز شکل می‌گیرد، محصول منجمد می‌تواند در فریزر‌های عادی حمل و یا نگهداری شود و در زمان مصرف و یخ‌زدایی هم به سرعت، به محصول تازه‌ی اولیه بازگشت کند.

بسته بندی کنترل کیفیت و ارائه به مشتری مشکل پسند

حالا پیتزای ما آماده بوده و باید درون فر قرار گیرد و بعد برود روی میز. اما این مرحله اش دیگر با مشتری است. چون زمان مصرف را مشتری تعیین می‌کند: ظهر یک روز تعطیل، شب یک روز بعد از کار، وقتی اعضای خانواده دور هم جمع هستند، در یک دورهمی شاد که مهمانان می‌خواهند با کمترین زمان ممکن بهترین غذای خوشمزه را صرف کنند و صد‌ها مکان و زمان مختلف وجود دارد که پیتزای نیمه آماده پمینا می‌تواند تضمین کننده شادی‌ها و سلامت همگان باشد؛ بنابراین قراردادن داخل فر با شما!

به این خاطر، پس از تکمیل تمام محتویات پیتزا، درست به همان روشی که «پیتزازن»‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند و البته بهتر و بهداشتی‌تر از آن‌ها، نوبت بسته بندی و کنترل کیفی می‌رسد.

محصول آماده شده ابتدا توسط سلفون مخصوص سازگار با مواد غذایی پوشش داده می‌شود تا از احتمال انتقال و نفوذ هرگونه میکروب به محصول نهایی جلوگیری شود و پس از کنترل وزن و اطمینان از نبود جسم خارجی به صورت اتوماتیک محصول نهایی درون بسته بندی‌های زیبای پمینا، که همگی با تصاویر خلاقانه گرافیکی و چشم نوازی تهیه شده اند قرار گرفته و به سردخانه ارسال می‌شوند تا در یخچال‌های فروشگاهی سراسر کشور دراختیار و انتظار شما باشند تا پس از انتقال به فریز خانه شما در هر لحظه که اراده می‌کنید. فقط با توقفی نیم ساعته درون فر خانگی شما، یک پیتزای ترو تازه و خوش طعم و بهداشتی را روی میز داشته باشید. این یعنی همان شعار خلاقانه دیگر پمینا: «از فریز به فر» و تمام.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر