بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد، سال گذشته، سهم ۵۷ درصد از کل تولید جهانی این کالا را به خود اختصاص داد، اما اخیراً خبر‌هایی در مورد تصمیم این کشور برای کاهش تولید در سال جاری و افزایش واردات فولاد به گوش می‌رسد، خبر‌هایی که باعث تعجب فعالان این صنعت شده است.
کد خبر : ۲۳۷۰۸۸

خواندن ۳دقیقه

فولاد+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد، سال گذشته، سهم ۵۷ درصد از کل تولید جهانی این کالا را به خود اختصاص داد، اما اخیراً خبر‌هایی در مورد تصمیم این کشور برای کاهش تولید در سال جاری و افزایش واردات فولاد به گوش می‌رسد، خبر‌هایی که باعث تعجب فعالان این صنعت شده است. سؤال این است که چرا چین تصمیم به افزایش واردات فولاد برای تأمین نیاز داخلی گرفته و سیاست‌های اخیر این کشور چه تأثیری بر بازار جهانی فولاد خواهد داشت؟

براساس این گزارش، گلوبال تایمز در گزارشی ضمن بررسی این سؤالات نوشت: «چین در نظر دارد تا سال ۲۰۶۰ میزان انتشار کربن از صنعت فولاد را به صفر برساند به همین دلیل به‌جای افزایش حجم تولید فولاد، اقدام به واردات فولاد از کشور‌های هند، اندونزی، روسیه و آلمان خواهد کرد. در واقع، سیاست‌هایی که این روز‌ها در چین اجرا می‌شود، با هدف اصلاح سیستم تولید فولاد و به‌کارگیری فناوری‌های جدید و کم‌مصرف است. از طرف دیگر، این کشور که سالانه بالغ‌بر ۱.۱ میلیارد تن فولاد مصرف می‌کند، در نظر دارد میزان تولید را افزایش ندهد و بخشی از فولاد مورد نیاز خود را وارد کند.»

«وانگ گوکینگ»، رئیس مرکز مطالعات صنعت فولاد در چین بر این باور است که سیاست افزایش واردات فولاد به چین در شرایط فعلی سیاست خوبی است، زیرا باعث می‌شود تا قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار چین تعدیل شود.

بررسی آمار‌های صنعت فولاد چین نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ این کشور پهناور آسیایی ۱۸.۳۳ میلیون تن فولاد وارد کرده و انتظار می‌رود، طی سال جاری، میزان واردات فولاد چین به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن برسد تا این فولاد وارداتی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای بخش تولیدی و صنعتی استفاده شود، هم‌زمان، فولاد مورد نیاز برای بخش ساختمان از محل تولیدات داخلی تأمین خواهد شد.

در گزارش «گلوبال تایمز» همچنین به پیش‌بینی‌های اخیر در مورد قیمت فولاد نیز اشاره و تأکید شده در سال جاری، شاهد افزایش قیمت فولاد و دیگر فلزات اساسی در دنیا خواهیم بود که دلیل آن بازسازی اقتصاد دنیا و اجرای سیاست‌های پولی انبساطی در اغلب کشور‌های دنیا، به‌ویژه، کشور‌های صنعتی مانند امریکا و چین است. این دو عامل، موجب می‌شود تا قیمت کالا‌های اساسی در بازار‌های جهانی افزایش یابد و این روند تا پایان سال جاری، ادامه خواهد داشت.

در پایان باید در نظر داشت که بازار فولاد دنیا در سال جاری مانند سال قبل با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد که دلیل آن بی‌ثباتی اقتصادی در بخش‌های مختلف دنیا و تأثیرات مخرب ناشی از بحران رکود کرونایی در حوزه اقتصاد است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر