بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای رشد درآمد‌های عملیاتی و غیرعملیاتی بانک‌ها

فرصتی برای رشد درآمد‌های عملیاتی و غیرعملیاتی بانک‌ها
رشد ارزش دارایی های فیزیکی و سرمایه گذاری های بانک ها، این فرصت را در اختیار بانک ها قرار می دهد که بانک ها در سال آتی با واگذاری این دارایی ها، سود غیر عملیاتی مناسبی شناسایی کنند.
کد خبر : ۲۳۷۴۵۳

فرصتی برای رشد درآمد‌های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک‌ها در سال آتی

به گزارش بورس نیوز، با رکود بازارهای سرمایه و مسکن و خودرو و ارز و... بانک‌ها بیش‌ازپیش مورد اقبال قرارگرفته‌اند و باید دید این صنعت در سال آینده، پتانسیل بهبود وضعیت نسبت به سال جاری را دارد یا نه.

فرصتی برای رشد درآمد‌های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک‌ها در سال آتی

بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: رفع تحریم‌ها و امکان دسترسی صنعت بانکداری کشورمان به بانکداری بین‌الملل، بهترین اتفاقی است که می‌تواند در سال جدید بانک‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. فعالیت بانک‌ها در عرصه بین‌المللی، تأثیر زیادی هم بر ارائه خدمات بانکی در داخل کشور، تسهیل روند واردات و صادرات از طریق دسترسی کارگزاران و بانک‌های طرف قرارداد و انتقال سرمایه به داخل کشور، دسترسی به منابع ارزان‌قیمت خارجی و کاهش فشارها بر منابع بانک‌ها، و نهایتاً افزایش درآمدهای کارمزدی بانک‌ها خواهد داشت. ازاین‌رو می‌توان گفت رفع تحریم‌ها، مهم‌ترین فرصت پیش روی بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی افزود: اما تداوم وضعیت اقتصادی کنونی و کرونا، چالش اصلی بانک‌ها در سال جدید خواهد بود. با این شرایط، بانک‌ها در وصول مطالبات خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد و تداوم وضعیت فعلی، میزان مطالبات معوق بانک‌ها را افزایش داده و تجهیز سپرده برای بانک‌ها گران خواهد بود. البته میزان سپرده بانک‌ها به حجم نقدینگی در کشور بستگی خواهد داشت و تغییر پایه پولی هم از وضعیت بودجه دولت تأثیر می‌پذیرد.

حسینی هاشمی تصریح کرد: کسری بودجه دولت، پایه پولی را افزایش خواهد داد و بانک‌ها هم از طریق افزایش حجم تسهیلات، نقدینگی را افزایش داده و حجم نقدینگی بیشتر خواهد شد. اما این فرایندی است که بانک‌ها در آن نقش چندانی ندارند و افزایش پایه پولی، نتیجه کسری بودجه دولت و یا استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: آنچه مسلم است، روند سایر بازارها که تحت تأثیر نرخ تورم و... قرار دارند؛ در حجم سپرده بانک‌ها تأثیرگذار نیست. سپرده‌ها در شبکه بانکی قرار دارند و فقط از حسابی به‌حساب یا بانکی دیگر منتقل می‌شوند. ولی رونق بازارهای رقیب، ریسک فرار سپرده‌های بلندمدت و افزایش سیالیت نقدینگی و رشد سپرده‌های دیداری را برای بانک‌ها به همراه دارد که در چنین شرایطی، مدیریت گردش نقدینگی برای بانک‌ها دشوارتر خواهد شد.

مدیرعامل سابق بانک صادرات در خاتمه در مورد پیش‌بینی روند سودآوری بانک‌ها در سال آتی تصریح کرد: بانک‌ها در سال جاری، سود عملیاتی قابل‌ملاحظه‌ای نداشتند و با شرایط فعلی، سال آینده هم احتمالاً سود عملیاتی زیادی نخواهند داشت. ولی با توجه به تورم در بخش املاک و بنگاه‌داری و.... هم ارزش دارایی‌های بانک‌ها در بخش زمین و ساختمان و هم ارزش سهام شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که بانک‌ها روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزایش داشته و رشد ارزش دارایی‌های فیزیکی و سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها، این فرصت را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که بانک‌ها در سال آتی با واگذاری این دارایی‌ها، سود غیرعملیاتی مناسبی شناسایی کرده و حتی بانک‌های زیان ده، از زیان خارج شوند.


بیشتر بخوانید:

۲ فرصت پیش روی زغال سنگی ها از زبان دبیر انجمن

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابعاد حقوقی تحلیل فعالان بازارسرمایه و رسانه‌ها
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ابعاد حقوقی تحلیل فعالان بازارسرمایه و رسانه‌ها

ارسال نظر