بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

قرارداد تجاری با چین گشایش اقتصادی برای کشور به همراه دارد

قرارداد تجاری با چین گشایش اقتصادی برای کشور به همراه دارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:قرارداد‌های تجاری بلندمدت با کشور‌هایی همچون چین که از توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند در شرایط فعلی، گشایش‌های اقتصادی برای کشور ما به همراه دارد.
کد خبر : ۲۳۸۱۸۰

خواندن ۲دقیقه

قرارداد تجاری ایران و جین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  با اشاره به برخی واکنش‌های منفی نسبت به برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین، اظهار کرد: قرارداد‌های تجاری بلندمدت با کشور‌هایی همچون چین که از توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و به دنبال مطامع و اغراض سیاسی نیستند به ویژه در شرایط فعلی، گشایش‌های اقتصادی برای کشور ما به همراه دارد.

وی افزود: چین با کشور‌هایی همچون عربستان، ترکیه و کشور‌های دیگر قرارداد تجاری دارد؛ بنابراین هیچ مشکلی نیست که ما هم با کشور چین قرارداد تجاری بلندمدت داشته باشیم. در شرایطی که حجم تجارت آزاد در دنیا رو به افول است و قرارداد‌های دوجانبه تجاری جایگاه بیشتری یافته، ما هم ناچار به انعقاد قرارداد‌های دوجانبه و چندجانبه با کشور‌ها هستیم.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت تصریح کرد: ما باید در آینده با کشور‌های دیگر هم برای انعقاد قرارداد وارد مذاکره شویم. قرارداد‌های تجاری با چین نه تنها منعی ندارد بلکه موجب گشایش‌هایی در حوزه اقتصادی برای کشور می‌شود.

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس بیان کرد: قرارداد‌های تجاری با چین در شرایط فعلی یک روزنه تنفس برای اقتصاد کشور باز می‌کند و کمک می‌کند که توان و ظرفیت‌مان را در حوزه‌های دیگر به کار بگیریم و بتوانیم عقب‌ماندگی‌های‌مان را در برخی از فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را جبران کنیم. مگر ما در استفاده از فاینانس چین در احداث آلومینیوم جنوب ضرر کرده ایم که در جذب منابع برای احداث سایر واحد‌های تولیدی متضرر شویم؟

وی ادامه داد: اگر چین به ما برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و تنوع بخشی به تولیدات معدنی و غذایی کمک کند، وابستگی ما به درآمد حاصل از صادرات نفت خام کاهش خواهد یافت. اگر ما بتوانیم با استفاده از تسهیلات چین در داخل و یا خارج از کشور پالایشگاه بسازیم و نفت خام خود را به فرآورده تبدیل کنیم، هیچوقت در دام تحریم‌های غربی‌ها گرفتار نخواهیم شد.

قادری خاطرنشان کرد: بعضی افراد که علیه قرارداد‌های تجاری با چین فضاسازی می‌کنند به دنبال ارتباط با غرب هستند و هنوز هم دل به این موضوع خوش کرده‌اند و این در حالی است که تجربه ما در ارتباط با غرب تجربه کاملاً شکست خورده‌ای است. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: چین امروز دومین قدرت اقتصادی دنیا بوده که صاحب فناوری‌های زیادی است و در بخش‌های مختلف میتواند در انتقال این فناوری‌ها به ما کمک کند. 

قادری بیان کرد: اینکه دشمنان ما از امضای این سند راهبردی برآشفته اند نشان از درستی اقدام ما دارد. معتقدم که دولت با تاخیر ۷/۵ ساله این سند راهبردی را امضا کرده است. دولت حتی در دوران برجام هم نباید ارتباطاتش را با چین قطع می‌کرد. تداوم ارتباط با چین باعث می‌شد تا غرب هم در برجام روی خوش نشان دهد چرا که وقتی غرب متوجه می‌شد ما آلترناتیو دیگری به نام چین داریم با ما کنار می‌آمد.

 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر