بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
ادامه روند روزهای گذشته در بازار
برای بازار امروز نیز روندی مشابه با معاملات صورت گرفته در روز‌های کاری گذشته را انتظار خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۳۹۳۰۹

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته روند تکراری هفته‌های اخیر بازار سرمایه تکرار شد و شاهد صف‌های فروش سنگین و معاملات کم‌حجم و کم‌رمق در بازار سرمایه بودیم. رویه‌ای که در ماه‌های اخیر در بازار سرمایه حکمفرما بوده، با اجرای دامنه نامتقارن قیمتی منجر به تحمیل ریسک نقدشوندگی نیز به بازار شده و بازار سرمایه‌ای که حداقل ارزش معاملات خرد آن حتی در روز‌های کاهشی حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان بود، در چند هفته اخیر معاملات کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان، روند معمول آن بوده است.

شاخص کل با بیش از ۷ هزار واحد کاهش کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داد و برای سومین بار در ۶ ماه گذشته به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سقوط کرد. شاخص کل هم وزن نیز یک واحد کاهش را تجربه کرد و به ۴۲۹ هزار واحد رسید.


سیاست و اقتصاد کلان
شبکه پرس‌تی‌وی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جمهری اسلامی ایران طرح مورد نظر آمریکایی‌ها مبنی بر رفع تدریجی تحریم‌ها تحت عنوان «گام در برابر گام» را در دستور کار ندارد. این منبع آگاه در گفتگو با پرس‌تی‌وی تاکید کرد: سیاست ایران در موضوع لغو تحریم‌ها هیچ تغییری نکرده و باید تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های دوره اوباما پس از اجرایی شدن برجام و تحریم‌های بازگردانده شده در دوره ترامپ و تحریم‌های دیگری که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگر وضع شده، لغو شوند و پس از راستی آزمایی توسط ایران، کشورمان اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد.

ایمیدرو به نقل از انجمن جهانی فولاد گزارش داد: ایران در جایگاه دهمین فولادساز برتر جهان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی ایستاد. مطابق آمار انجمن جهانی فولاد (World Steel Association) تولید ۶۴ کشور فولادساز جهان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۴۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن ثبت شد که حاکی از رشد ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ است.

همچنین، میزان تولید فولادسازان جهان در مارس ۲۰۲۱ میلادی، با ۱۵.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید. این رقم در مارس سال گذشته ۱۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ثبت شد. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی به ترتیب چین با تولید ۲۷۱ میلیون تن، هند با ۲۹ میلیون و۶۰۰ هزار تن، ژاپن با ۲۳میلیون و ۷۰۰ هزار تن، آمریکا با ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و روسیه با ۱۸میلیون و ۹۰۰ هزار تن، پنج کشور برتر فولادساز جهان بودند. همچنین کره‌جنوبی با تولید ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، آلمان با تولید ۱۰ میلیون تن، ترکیه با ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و برزیل با تولید هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولادخام در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در رتبه‌های ششم تا نهم جهان در تولید این محصول جای گرفتند.

در خبری از بازار سرمایه، اوراق اختیار فروش تبعی چهار نماد از شرکت‌های تابعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شامل نوری، پارس، مبین و شگویا ظرف یک هفته آینده منتشر می‌شود. به گزارش شانا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، جواد عشقی‌نژاد، مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد با اعلام این خبر اظهار کرد: سهامداران این نماد‌ها برای اطمینان از سرمایه‌گذاری خود در بازار سرمایه، می‌توانند این اوراق که حکم بیمه سهام با سود ۲۲درصد به مدت یکسال دارد را خریداری کنند. مبنای اعمال سود ۲۲درصد به قیمت امروز این نمادهاست و فقط دارندگان سهام این شرکت‌ها برای برخورداری از این سود و بیمه، می‌توانند از روز دوشنبه در اوراق نماد‌های "هنوری"، "هپارس" و "همبین" و همچنین ظرف یک هفته آینده نیز اوراق مربوط به "شگویا" را با نماد "هشگویا" از طریق بورس خریداری کنند.

در خبری دیگر از حوزه بازار سرمایه، رییس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس کل محاکم دادگستری استان تهران خواستار استرداد پرونده‌ها و حل و فصل با سازوکار‌های داخلی در موضوع شکایت از فعالیت‌های غیرمجاز برخی افراد در فضای مجازی شد.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز روندی مشابه با معاملات صورت گرفته در روز‌های کاری گذشته را انتظار خواهیم داشت و به جز تحرکات برخی سهامداران حقوقی در برخی نماد‌های اصلی بازار همچون گروه بانکی و برخی نماد‌های گروه فلزات و پتروشیمی، انتظار ادامه تشکیل صف‌های فروش و قفل بودن نقدینگی حبس شده در اکثر نماد‌های بازار انتظار می‌رود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
واقغا چه اوضاع مزخرفی.جیبمونو خیلی راحت زدن.حالا باید التماس کنیم که ترا خدا یخوردشو پس بدید.بدتر از اونم اینه که همه ما بعنوان مالباختگان تنهاییم و کسی کاری برامون نمیکنه و برعکس همه چیز و همه کس در خدمت همونایی هست که جیب ماهارو زدن. یعنی فکر نمیکنم مظلوم تر از ما در کل تاریخ جهان پیدا بشه.سهم وساپا رو به ما فروختن 2600 تومن الان 400 تومن صف فروشش تموم نمیشه. کاش فرصتی پیش بیاد تا حقمونو از حلقوم کثیفتون بیرون بکشیم و انتقام این همه ظلم را یکجا ازتون بگیریم.