بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
حذف چهار صفر از پول به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: براساس برآورد‌ها سالانه حدود سیصد میلیارد تومان هزینه‌ها در این میان کاهش خواهد یافت، اما تاثیری در نرخ تورم، کاهش یا افزایش ارزش پول ملی و در قدرت خرید مردم نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۹۳۵۷

خواندن ۲ دقیقه

حذف چهار صفر از پول+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در دور دهم به مجلس ارسال و به کمیسیون اقتصادی برای بررسی ارجاع شد، اظهارکرد: این کمیسیون در جلسات مستمر نقاط ضعف و قوت این لایحه را بررسی و گزارش نهایی را به صحن علنی ارائه کرد.

وی افزود: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی بعد از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال و در آنجا نسبت به تعهدات حوزه نظام بانکی کشور و بانک مرکزی به صندوق بین‌المللی پول ایراداتی وارد شد که ما در اصلاحیه کمیسیون این مورد را حذف کردیم.

پورابراهیمی ادامه داد: بانک مرکزی در صورت تصویب نهایی این لایحه به مدت ۳ ماه فرصت دارد تا نسبت به تدوین آئین نامه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی برای تصویب در هیئت وزیران اقدام کند و برنامه زمانبندی ۲ ساله مبنای تصمیمات مرتبط با حذف چهار صفر از پول ملی خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه حذف چهار صفر به ساده‌سازی نحوه محاسبه حساب‌های ملی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: براساس برآورد‌ها سالانه حدود سیصد میلیارد تومان هزینه‌ها در این میان کاهش خواهد یافت، اما تاثیری در نرخ تورم، کاهش یا افزایش ارزش پول ملی و در قدرت خرید مردم نخواهد داشت. همچنین یک فضای روانی را در برابری ارزش واحد پولی ما به ارز‌های خارجی ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت بیان کرد: ما در زمان بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی پیشنهاد دادیم که دولت همزمان با این مصوبه باید حوزه سیاست‌های پولی، ارزی و اقتصادی را به نحوی اصلاح کند که اجرای قانون جدید منجر به تولید صفر در اقتصاد نشود، زیرا در صورت ادامه مسیر کنونی توسط دولت و کاهش هر ساله ارزش پول ملی و افزایش آثار تورمی شاید در ۱۰ سال آینده بار دیگر مجبور به اصلاح پول ملی و حذف سه صفر شویم.

پورابراهیمی گفت: براین اساس با وجود مزایای حذف چهار صفر از پول ملی در صورت عدم اقدام دولت برای اصلاح سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی و جلوگیری از تولید صفر، اجرای این قانون تاثیری نخواهد داشت.


  • بیشتر بخوانید:

حذف ۴ صفر از واحد پول ملی، دلیل دیگری برای جذابیت بورس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر