بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دولت متولی امر رمزارزها باشد

دولت متولی امر رمزارزها باشد
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه از دولت می‌خواهیم متولی امر رمزارز‌ها باشد و اقدام به ایجاد مزارع رمزارز کند، گفت: افرادی که علاقمند به تولید بیت کوین هستند، می‌توانند تحت نظارت دولت و با سهام مشخص کار کنند تا علاوه بر مدیریت اقتصادی، ساماندهی در این حوزه داشته باشیم.
کد خبر : ۲۳۹۶۳۳

خواندن ۲ دقیقه

بیت کوین+بورس نیوز

پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از مسائل مرتبط با حوزه برق و انرژی را ارز‌های دیجیتال دانست و اظهار کرد: امروزه پدیده رمزارز‌ها از یک رشد فزاینده در دنیا برخوردار شده که در برخی مواقع به علت عدم آگاهی نسبت به یکسری از پدیده‌ها از جمله رمزارز‌ها ممکن است اتفاقاتی در کشور بیفتد.

وی با بیان اینکه اگر موضوع رمزارز‌ها را به موقع هدایت و کنترل نکنیم ممکن است متحمل عواقب سخت و سنگین آن در جامعه شویم، تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از ماینر‌های نسل اول که مصرف انرژی فوق‌العاده بالایی دارند، در کشور افزایش یافته که صنایع ما را تهدید می‌کند.

نماینده شهرستان لنگرود در خانه ملت، با بیان اینکه ماینر‌ها می‌توانند جای صنعت و تولید را در کارخانجات بگیرند، گفت: متاسفانه پدیده ارز‌های دیجیتالی جدید و نوظهور است و هنوز مسئولان برای کنترل آن ورود نکرده اند.

محمدنژاد، از بین بردن کسب و کار و تحت تاثیر قرار گرفتن صنعت و تولید را از دیگر معضلات پدیده ارز‌های دیجیتالی دانست و تصریح کرد: مسئولان مترصد مهار و کنترل ارز‌های دیجیتالی هستند.

وی با اشاره به تولید ۵۸ هزار مگاواتی برق در کشور، ادامه داد: متاسفانه ماینر‌هایی که وارد کشور می‌شوند، میزان مصرف برق فوق العاده بالایی دارند و با توجه به برابر بودن میزان تولید و میزان مصرف برق در کشور، حضور اینگونه دستگاه‌ها خطر جدی در حوزه برق است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه هر یک ماینر نسل اول حدود ۸۰۰ هزار کیلووات ساعت برای تولید یک بیت کوین برق مصرف می‌کند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که نسل‌های جدید ماینر ۱۴۲ هزار کیلووات ساعت مصرف دارند، اما به واسطه قیمت ارزان ماینر‌های نسل اول واردات به این سمت و سو رفته که باید از آن جلوگیری شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس پراکندگی استفاده از این دستگاه‌ها در جای جای کشور اعم از کارخانجات، انباری ها، زیرزمین‌ها و پشت بام‌ها را یک خطر جدی دانست و بیان کرد: اگر از همین امروز اقدام به کنترل رمزارز‌ها نکنیم، کنترل آن در آینده سخت می‌شود.

محمدنژاد، با اشاره به درآمد بالای رمزارز‌ها برای یکسری از سوداگران، عنوان کرد: افرادی که در شرایط و زمان‌های مختلف از منابع کشور به نفع خودشان استفاده می‌کنند، امروز نیز به سمت رمزارز‌ها روی آورده اند، زیرا انرژی ارزان قیمت در کشور تولید رمزارز را برای آنان به صرفه کرده است.

نماینده لنگرود در مجلس، قیمت روز هر بیت کوین را حدود ۶۴ هزار دلار دانست و خاطرنشان کرد: تولید هر بیت کوین در کشور ۱۵ هزار دلار تمام می‌شود که برای سوداگران حدود ۵۰ هزار دلار آورده دارد.

وی نامعلوم بودن خالق بیت کوین و محل حاکمیت آن را یک امر خطرناک برای کشور‌هایی دانست که تنها ماینینگ می‌کنند و گفت: بانک مرکزی ضمانتی برای رمزارز‌ها ندارد و امکان کنترل و رهگیری موجود نیست لذا همین موضوع زمینه ساز اتفاقات ناگوار آینده است که برای گرجستان به عنوان صادرکننده برق پیش آمد، زیرا آزاد کردن رمزارز‌ها در گرجستان موجب شد اکنون به واردکننده برق تبدیل شود.

محمدنژاد، با بیان اینکه از دولت می‌خواهیم متولی امر رمزارز‌ها باشد و اقدام به ایجاد مزارع رمزارز کند، یادآور شد: افرادی که علاقمند به تولید بیت کوین هستند، می‌توانند تحت نظارت دولت و با سهام مشخص کار کنند تا علاوه بر مدیریت اقتصادی، ساماندهی در این حوزه داشته باشیم.

وی با اشاره به تمرکز کمیسیون انرژی در حوزه عرضه برق و صرف منابع مالی در این بخش، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بخش تقاضا کاری نکردیم تا مدیریت مصرف برق داشته باشیم. در این راستا نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها جهت کنترل، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف هستیم و دولت مکلف شده به امر اصلاح الگوی مصرف جدی ورود کند تا پیک امسال را بدون خاموشی بگذرانیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه کاهش شدید ورودی آب پشت سد‌ها نسبت به سال گذشته تولید برق آبی کشور را کاهش داده، گفت: تنها راه کنترل و جلوگیری از خاموشی، مدیریت مصرف برق است.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر