بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
ترکه خیس دلار بر پای سهامداران بورسی
با توجه به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای در وین و انتشار برخی خبر‌های غیررسمی،رجو بازار‌های موازی "بازارسرمایه" را به‌شدت نزولی کرده و در این بازار‌ها اکثر فعالان در سمت فروش قرارگرفته‌اند.
کد خبر : ۲۳۹۸۸۲

ترکه خیس دلار بر تن تابلوی بورس

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاخص بازار سرمایه با یکی از کم‌حجم‌ترین روز‌های معاملاتی خود همراه بود و ارزش معاملات خرد به کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم با لحاظ نکردن برخی نماد‌های پر معامله در گروه بانکی و دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم به کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

شاخص کل بیش از ۱۳.۶۰۰ واحد و معادل ۱.۱۴ درصد افت را تجربه کرد و به ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد رسید.

این رقم کمترین میزان شاخص کل از ابتدای سال جاری محسوب می‌گردد و به نظر می‌رسد که شاخص کل در حال حرکت به سمت سطح حمایتی ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی است. علی‌رغم صف‌های فروش سنگین در اکثر نماد‌های بزرگ، شاخص کمتر از ۱.۲ درصد افت را تجربه کرد و علت آن نیز عدم معامله اکثر نماد‌ها در سطح حجم‌مبنا بود.

سقوط سنگین و بیش از ۱ هزارتومانی قیمت دلار در جریان معاملات بازار ارز در روز گذشته منجر به خروج بسیاری از خریداران از سطح بازار تا زمان مشخص شدن کف قیمتی دلار شده است.

با توجه به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای در وین و انتشار برخی خبر‌های غیررسمی از سوی خبرگزاری‌های روسی و اروپایی مبنی بر نهایی شدن توافق ایران و آمریکا و رفع تحریم‌ها، جو بازار‌های موازی بازار سرمایه را به‌شدت نزولی کرده و در این بازار‌ها اکثر فعالین در سمت فروش قرارگرفته‌اند. به نظر می‌رسد که در روز‌های پیش رونیز شاهد افت ادامه‌دار قیمت ارز و تقویت ارزش پولی ملی کشور باشیم.

سیاست و اقتصاد کلان

معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد: سود علی‌الحساب پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز به سپرده‌گذاران که بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار باشد هزینه قابل‌قبول مالیاتی نخواهد بود.

محمود علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی در نامه مورخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری که به ادارات مالیاتی سراسر کشور ابلاغ‌شده، آورده است: پیرو بخشنامه شماره ۲۱۰/۸۸/۱۰۵ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ موضوع ابلاغ صورت‌جلسه شماره ۴۲-۲۰۱ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ شورای عالی مالیاتی و با عنایت به نامه شماره ۶۲/۷۶۳۹ مورخ ۱۴۰۰/۱/۲۱ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، سود علی‌الحساب پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز به سپرده‌گذاران تا سقف نرخ سود علی‌الحساب مصوب شورای پول و اعتبار در اجرای مقررات مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی بوده و پرداختی سود علی‌الحساب مازاد بر نرخ‌های مصوب جزء هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی نیست.

کنترل و کاهش نرخ سود بانکی ازجمله انتظارات فعالین بازار سرمایه از بانک مرکزی است. روی دادن این امر صرفاً می‌تواند پس از ثبات اقتصادی و کنترل نرخ تورم به‌ویژه در بخش انتظاری آن اتفاق بیفتد و کاهش نرخ سود بدون ریسک به‌طورقطع می‌تواند جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را افزایش دهد.

در خبری دیگر از گروه بانکی، بانک‌های پذیرفته‌شده در بورس طی اطلاعیه‌های شفاف‌سازی، محاسبه اثرات تغییر سود ناشی از نرخ تسعیر ارز ابلاغی از سوی بانک مرکزی را منوط به اجرای محاسبات دقیق و اعمال در صورت‌های مالی سالیانه خود نموده‌اند. بااین‌حال، مشخص است که با توجه به خالص دارایی‌های ارزی سنگین بانک ملت، این بانک بیشترین اثر مثبت سودآوری را از این ابلاغیه خواهد داشت. (بااین‌حال می‌بایست توجه داشت که این درآمد با توجه به‌احتمال ثبات نسبی نرخ ارز در سال جاری، احتمال تکرار مجدد در سال جاری را شاید نداشته باشد.)

بازار امروز

برای بازار امروز انتظار ادامه روند روز‌های گذشته را داریم. کاهش سنگین قیمت دلار در معاملات دیروز منجر به افزایش عرضه‌ها در معاملات امروز می‌گردد و با توجه به عدم‌تغییر قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها در معاملات دیروز، امروز نیز انتظار روندی مشابه با دیروز را خواهیم داشت و شاید صرفاً برخی تحرکات و نوسانات را در گروه بانکی را شاهد باشیم.


  • بیشتر بخوانید:

ارتش فروشندگان و تسخیر دژهای یک‌روزه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
واقعا عجیبه !! دلار چه ربطی به بورس داره ؟ ما فعال بازار سرمایه هستیم نه دلال دلار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
وقتی دلاربالامیرفت بورس هروزپاین میومد معلوم نیست تومملکت چ خبره
رستم سیستان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
اینجا دولتی بی سواد هست خودش دلال شده حال روز مردمش رو خراب کرده. رییس سازمان بورس دهقان باید برکناربشه