بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
احتمال برگزاری جلسه سران قوا در خصوص تصویب برخی پیشنهادات سازمان بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس، ممکن است منجر به برخی خوش بینی‌ها در صنایع اصلی بازار شود.
کد خبر : ۲۳۹۴۷۹

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد بهبود نسبی روند معاملات در برخی از گروه‌های اصلی بازار بودیم. گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و برخی نماد‌های گروه بانکی با جمع شدن صف‌های فروش و روند مثبت در برخی دیگر از نماد‌ها همراه بودند و تشکیل صف خرید در نماد "فملی" که پس از رشد کم‌سابقه قیمت جهانی مس با استقبال سرمایه‌گذاران همراه بود، نکته اصلی و نماد برجسته‌ بازار در بخش مثبت آن بود.

صف‌های فروش گروه خودرویی و پالایشگاهی نیز به جز نماد "خساپا" به طور کامل جمع شد و به نظر می‌رسد که حداقل در معاملات امروز شاهد کاهش فشار فروش در نماد‌های این گروه‌ها باشیم. علیرغم این تحرکات، در گروه‌های کوچک‌تر بازار همچنان صف‌های فروش و معاملات اندک خودنمایی می‌کرد و همچنان معضل نقدشوندگی پایین و نزدیک به صفر بسیاری از نماد‌های کوچک نیز خودنمایی می‌کند.

شاخص کل روز گذشته صرفا ۹۰۰ واحد افت را تجربه کرد و به یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۰۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز ۰.۲ درصد افت دیگر را تجربه کرد و به ۴۲۷ هزار و ۲۸۲ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشستی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، تقویت تقاضا را از راهکار‌های مهم این سازمان برای ساماندهی بازار سرمایه عنوان کرد. وی همچنین افزود: برنامه‌های متنوعی برای ارائه اطلاعات ارزشمند درباره شرکت‌ها به سهامداران داریم تا این افراد بتوانند براساس تحلیل درست درباره سهام خود تصمیم‌گیری کنند. وی اظهار داشت: در مورد نرخ تسعیر ارز نیز با رئیس کل بانک مرکزی مکاتبه کردیم که به محض دستیابی به نتیجه نهایی در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. به اعتقاد ما بازار پول و بازار سرمایه در کنار هم باید در خدمت به اقتصاد باشند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه اینکه تقویت تقاضا در بازار سرمایه از راهکار‌های بهبود شرایط بوده، ادامه داد: در ماه‌های گذشته تقاضا تضعیف شده که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، طرف تقاضا را در بازار تقویت کرد.

وی در تشریح این راهکار توضیح داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های بزرگ براساس تحلیل‌های به دست آمده، تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام‌ ارزشمند دارند، اما امکان تامین مالی برای آن‌ها وجود ندارد که ما این مسیر را تسهیل کرده‌ایم؛ به نحوی که قرار است این شرکت‌ها، اوراق بدهی منتشر و با جمع آوری سرمایه به دست آمده، سهام خریداری کنند؛ لذا با تحقق این امر طرف تقاضا تقویت خواهد شد.

در خبری از مذاکرات هسته‌ای، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات وین امروز سه شنبه ازسرگرفته می‌شود. در بیانیه صادره از سوی اتحادیه اروپا در این خصوص آمده که نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سه شنبه ۲۷ آوریل کار خود را به صورت حضوری در وین از سر می‌گیرد. این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه برگزار می‌شود. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت‌کنندگان (کشور‌های ۱+۴ و ایران) قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و مؤثر این توافق ادامه دهند. با این حال، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر از احتمال طولانی شدن این دور از مذاکرات داد.

در بازار ارز و طلا شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها بودیم. قیمت سکه طلا برای نخستین بار طی ۶ ماه اخیر به کمتر از ۱۰ میلیون تومان رسید و در پایان معاملات روزگذشته به ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. قیمت هر دلار آمریکا نیز با ۶۰ تومان کاهش به ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

بازار امروز
برای بازار امروز افزایش تحرکات در گروه‌های اصلی بازار را انتظار خواهیم داشت. احتمال برگزاری جلسه سران قوا در خصوص تصویب برخی پیشنهادات سازمان بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس، ممکن است منجر به برخی خوش بینی‌ها در صنایع اصلی بازار شود.

از این جمله احتمال کاهش ۵درصدی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته، انتقال مالیات فروش سهام به حساب صندوق توسعه بازار در خصوص خرید سهام و پیگیری تغییر نرخ تسعیر ارز بانک‌ها از جمله مواردی است که ممکن است در جلسه پیش روی سران قوا و در جهت حمایت از بازار سرمایه تصویب شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر