بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
احتمال عدم تکرار بخشی از اقلام درآمدی
حاشیه سود عملیاتی شرکت رشد خوبی را تجربه کرده و به ۱۱.۷ درصد فروش رسیده و این در حالی است که این نسبت در سال مالی قبل از آن کمتر از ۵ درصد بوده است.
کد خبر : ۲۴۱۰۴۱

خواندن ۲ دقیقه

پتروشیمی بندرعباس+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال مالی منتهی به پایان اسفندماه سال گذشته و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، موفق به کسب سود خالص ۸۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی که معادل ۲.۸۱۶ ریال به ازای هر سهم بوده، شده است.

گزارش عملکرد شبندر+بورس نیوز

این سود نسبت به سال قبل از آن رشد محسوس ۲۰۶ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، با توجه به اینکه در سه ماهه پایانی سال گذشته شاهد سقوط سوداوری این شرکت پالایشگاهی بوده ایم، این گزارش نتوانسته انتظار سهامداران را برآورده کند.

لازم به ذکر است، از کل سود عملیاتی ۹۱.۴۰۰ میلیارد ریالی شرکت در سال گذشته، تنها ۴.۷۰۰ میلیارد ریال آن و معادل ۵ درصد آن در فصل زمستان محقق شده و سود عملیاتی این فصل نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته کاهش بیش از ۸۵ درصدی داشته است.

درآمد‌های عملیاتی شرکت به ۷۶۹ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال رسیده که ۷ درصد بیشتر از سال ۹۸ است. بیشترین حاشیه سود ناخالص این شرکت از محل تولید و فروش محصولات نفت گاز، بنزین، وکیوم باتوم و نفت کوره صادراتی محقق شده است.

حاشیه سود عملیاتی شرکت رشد خوبی را تجربه کرده و به ۱۱.۷ درصد فروش رسیده و این در حالی است که این نسبت در سال مالی قبل از آن کمتر از ۵ درصد بوده است.

بخشی از این رشد حاشیه سود عملیاتی بابت شناسایی درآمد عملیاتی غیرتکرارشونده بابت برگشت ذخایر کاهش ارزش موجودی‌ها به ارزش ۳۷.۵۰۰ میلیارد ریال بوده که در سال جاری تکرار نخواهد شد.

همچنین در بخش سایر درآمد‌های غیرعملیاتی مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال درآمد شناسایی شده که ۱۲۵ درصد رشد را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد. سود سرمایه‌گذاری‌ها، سپرده‌های بانکی و ...، از جمله آیتم‌های درآمدی این بخش است.

هزینه مالیات بر درآمد منظور شده شرکت در سال گذشته معادل ۱۹.۳۱۴ میلیارد ریال بوده که معادل ۱۹ درصد سود قبل از کسر مالیات است.

در نمودار زیر روند درآمدزایی و سودآوری شرکت پالایش نفت بندرعباس ارائه شده است. همان گونه که در نمودار نیز مشخص است، در فصل پاییز بیشترین سود عملیاتی و سود خالص و در فصل زمستان نیز کمترین ارقام اقلام سودآوری شرکت محقق شده است.

نمودار شبندر+بورس نیوز


  • بیشتر بخوانید:

"شبندر" افت بیش از ۵ درصدی نرخ فروش وکیوم باتوم را دید

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تقاضایی که فراتر از عرضه‌های این پالایشگاه در بورس‌کالا بود اما ...؛

"شبندر" افت بیش از ۵ درصدی نرخ فروش وکیوم باتوم را دید

ترمز رشد نرخ فروش وکیوم باتوم
عرضه ۴۰.۰۰۰ تنی وکیوم باتوم پالایشگاه بندرعباس در بورس کالا؛

ترمز رشد نرخ فروش وکیوم باتوم "شبندر" کشیده شد

رشد ۳.۶ درصدی نرخ فروش وکیوم باتوم
تقاضاها فراتر از عرضه‌های این پالایشگاه بود؛

رشد ۳.۶ درصدی نرخ فروش وکیوم باتوم "شبندر"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
هنوز گزارش سه ماهه اخر سال نشر نشده این سود که مربوط به پایان سه ماهه سوم سال است سود سه ماهه اخر سال مربوط به وزیر نفت خواهد شد اقای زنگنه هر ساله سود پالایشهای را مال خود میکند