بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
صنعت سیمان جزو صنایعی است که با مازاد عرضه رو به رو است
کارشناس بازار سرمایه گفت:در حال حاضر صنعت سیمان جزو صنایعی است که با مازاد عرضه رو به رو است. در سال‌های اخیر، رشد پایین بودجه‌های عمرانی که آن هم معمولا محقق نشده، منجر به چنین مازاد عرضه‌ای شده و هزینه‌های سنگین حمل و نقل نیز، صادرات آن را دشوار کرده است.
کد خبر : ۲۴۱۲۴۸

خواندن ۲ دقیقه

سیمان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مهدی قلی پور، کارشناس بازار سرمایه در خصوص خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری اظهار کرد: در حال حاضر صنعت سیمان جزو صنایعی است که با مازاد عرضه رو به رو است. در سال‌های اخیر، رشد پایین بودجه‌های عمرانی که آن هم معمولا محقق نشده، منجر به چنین مازاد عرضه‌ای شده و هزینه‌های سنگین حمل و نقل نیز، صادرات آن را دشوار کرده است.

وی افزود: ظرفیت فعلی تولید انواع سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن بوده و با ۲۰ میلیون تن مازاد عرضه مواجه هستیم و صادرات هم بین ۱۰ تا ۱۷ میلیون تن به کشور‌های همسایه تا قبل از ممنوعیت‌های اعمالی در کشور عراق به ویژه در شمال عراق انجام می‌شد.‌ای کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: میانگین نرخ صادرات سیمان بر اساس آخرین گزارش‌ها ۲۲ دلار یعنی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان در هر تن است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نرخ سیمان در بازار داخل تا ۸۰۰ هزار تومان بر تن هم می‌رسد، ولی نرخ‌های کارخانه میانگین ۲۵۰ هزار تومان بود که اخیرا با افزایش نرخ به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش نرخ، با توجه به هزینه‌های تولید و تورم ریالی حداقل مقدار ممکن بود. با این حال شرکت‌های سیمانی، بورس را به علت رشد سود خالص با اقبال مواجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته اخبار افزایش نرخ از قبل منتشر شده بود و در هشت ماه اخیر که بازار با افت شدید مواجه بود، این صنعت در دسته معدود صنایعی بود که با افزایش قیمت سهام به ویژه در زمستان ۹۹ کار خود را به پایان رساند؛ بنابراین افزایش نرخ‌ها به نوعی در قیمت‌های فعلی شرکت‌ها لحاظ شده است.

قلی پور در خصوص تناسب نرخ سیمان با آهن گفت: سیمان با توجه به هزینه‌های حمل و نقل، صنعتی منطقه‌ای است و تجارت جهانی آن کمتر از ۵ درصد تولید سیمان است، چرا که هزینه حمل و نقل در مقاصد طولانی تا چند برابر نرخ آهن برای هر تن است. از سوی دیگر در بسیاری از صنایع، سیمان کالای جانشین برای فولاد است و به همین دلیل قیمت آن با نرخ آهن متناسب است و معمولا یک دهم فولاد قیمت می‌خورد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در ایران با توجه به مازاد عرضه در صنعت، این نسبت با لحاظ قیمت‌های مصرف کننده (نه درب کارخانه) کمتر از ۵ درصد است و به همین دلیل سازندگان در صنایع ساختمانی سراغ ابنیه با اسکلت بتنی و سایر محصولات بتنی رفته‌اند. در کل صنعت سیمان از نظر عرضه وضعیت خوبی دارد، ولی تقاضا به علت محدودیت‌های بودجه عمرانی و همچنین رشد پایین تولید ناخالص اقتصادی مناسب نیست.

وی افزود: سیمان در کنار فولاد از محصولات استراتژیک کشور است و امید می‌رود وضعیت اقتصادی کشور به بهبود رسد و برای ظرفیت ایجاد شده در کشور تقاضا نیز به وجود آید به ویژه با توجه به قیمت فروش خوب قیر در بازار‌های جهانی، می‌توان از سیمان به عنوان جانشین قیر در راه سازی استفاده کرد.


  • بیشتر بخوانید:

کلینکر خاکستری صادراتی محصول درآمدزای "ساوه"

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش ۲۷ تا ۳۲ درصدی نرخ
افزایش ۶۰ درصدی درآمد‌ها از کیسه‌های این سیمان‌ساز ثبت شد؛

افزایش ۲۷ تا ۳۲ درصدی نرخ "سخاش"

کلینکر خاکستری صادراتی محصول درآمدزای
عملکرد ماهانه این سیمان‌ساز بررسی شد؛

کلینکر خاکستری صادراتی محصول درآمدزای "ساوه"

ارسال نظر