بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اندکی صبر، سحر نزدیک است ...

اندکی صبر، سحر نزدیک است ...
معتقدم تا پایان سال جاری، سقف قبلی را دوباره لمس خواهیم کرد و مجددا کانال ۲ میلیون واحدی فتح می شود‌.
کد خبر : ۲۴۱۵۸۰

اندکی صبر، سحر نزدیک است...

به گزارش بورس نیوز، برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند به انتهای تونل وحشت بورس نزدیک شده‌ایم و روزهای روشن درراه است.

نیما فاضلی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: مهم‌ترین چالش بازار سرمایه، اعتماد ازدست‌رفته است. اگر بتوان اعتماد سرمایه‌گذاران را دوباره جلب کرد، قطعاً شاهد بهبود در وضعیت بازار سرمایه خواهیم بود.

وی افزود: عده‌ای منتظر انتخابات ریاست جمهوری بودند و از مدت‌ها قبل اعتقاد داشتند با نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات، بازار سرمایه اوضاع بهتری خواهد داشت. این خوش‌بینی ناشی از تجربه دوره‌های قبل است و همواره در مقطع انتخابات، بازار سرمایه رونق می‌گیرد اما؛ با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از بازار سرمایه و منفی‌های چندماهه این بازار، به نظر می‌رسد تمام محرک‌ها برای رشد بازار سرمایه آماده بوده و این بازار همچون فنری فشرده‌شده منتظر محرک ورود حقیقی‌ها به بازار است تا یک حرکت صعودی را آغاز کند. این حقیقی‌ها، همان‌هایی هستند که انتظار دارند دولت جدیدی روی کار بیاید که سیاست متفاوتی در قبال بازار سرمایه داشته باشد. نکته مثبت این ماجرا این است که این روزها شاهد بازگشایی برخی نمادها هستیم که در ریزش بازار سرمایه، افت چندانی نکرده بودند و درگیر صف فروش بودند و حالا با یک بازگشایی بدون دامنه نوسان، افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته و به تعادل رسیده‌اند.

فاضلی اضافه کرد: برای مثال در معاملات دیروز(شنبه) نماد "فاراک" بعد از مدت‌ها قفل در صف فروش، معاملات پرحجمی را تجربه کرد. علاوه بر این، تصویب طرح عایدی سرمایه و اخذ مالیات از ملک و خودرو و... راهی برای سرمایه‌گذاری در این بازارها بازنخواهد گذاشت؛ معتقدم با اجرایی شدن این مصوبه مجلس، بازار سرمایه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. از منظر تحلیل تکنیکال، دو روز آینده برای بازار سرمایه از اهمیت بسیار برخوردار است و اگر جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه یابد و خبر سیاسی خاصی به بازار سرمایه ارائه نشود، می‌توان به تداوم سبزی بازار خوش‌بین بود. در این صورت، سرمایه‌گذارانی که سبد مناسبی چیده‌اند، برندگان واقعی روزهای آینده خواهند بود.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: در پاسخ به این سؤال که در صورت اتمام منفی‌های بازار، بورس تهران تا پایان سال جاری پتانسیل رشد تا چه محدوده‌ای را دارد، گفت: معتقدم تا پایان سال جاری، سقف قبلی را دوباره لمس خواهیم کرد و مجدداً کانال ۲ میلیون واحدی فتح می‌شود‌.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل خوش‌بینی به رشد بازار سرمایه، اقبال و توجه کاندیداهای ریاست جمهوری نسبت به بازار سرمایه است. این بازار با بازار سرمایه ۸ سال قبل کاملاً متفاوت است و با حضور ۵۰ میلیون سهامدار در این بازار، تغییرات آتی در روند بازار سرمایه بسیار مؤثر خواهند بود. نکته اینجاست که مشکلات بازار سرمایه در سال گذشته ناشی از کسری بودجه دولت و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه بود. به‌هرحال بازار سرمایه یکی از ابزارهای تأمین مالی است و تأمین مالی دولت از بازار سرمایه به‌خودی‌خود اتفاق بدی نبود؛ اما مشکل اینجا بود که هیچ مدیریتی صورت نگرفت و نقدینگی واردشده به بازار سرمایه به مسیر مناسبی هدایت نشد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: علاوه بر سختگیری‌های بدون منطق بورس و فرابورس برای پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه، برنامه‌ای هم برای حجم نقدینگی رو به رشد است و با توجه به این نقدینگی، بازار سرمایه هم فراز و نشیب خواهد داشت. ولی باید جریان نقدینگی در این بازار به‌گونه‌ای هدایت شود که بازار فقط به محلی برای تأمین مالی دولت بدون هیچ مدیریت و حمایتی، تبدیل نشود. فراموش نکنید صرف تأمین مالی دولت از بازار سرمایه و بعد هم رها کردن این بازار به حال خود، شبیه شرایطی است که برای گرم کردن یک کلبه، چوب‌های در و دیوار آن را به آتش بکشیم و انتظار داشته باشیم آن کلبه آسیب نبیند. تأمین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، به معنای واگذاری سهام دولتی و از دست دادن مالکیت و مدیریت شرکت‌ها است. این اتفاق، خبر خوبی است و مردم باید به جنبه مثبت این اتفاق و خارج شدن مدیریت شرکت‌ها از ید دولت در صورت واگذاری سهام شرکت‌ها نیز توجه داشته باشند.

فاضلی در خاتمه در معرفی صنایع مناسب‌تر برای سرمایه‌گذاری تا پایان سال جاری، اظهار کرد: یکی از منطقی‌ترین و مناسب‌ترین صنایع برای سرمایه‌گذاری، صنایع کامودیتی محور شامل سهم‌های بزرگ گروه فلزات اساسی و سنگ آهنی؛ صنعت پتروشیمی؛ صنعت پالایشی و برخی سهم‌های بانکی به ترتیب اولویت برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهند بود. ضمن اینکه برخی صنایع داخلی همچون سیمانی‌ها هم به سبب احتمال افزایش نرخ محصول، گزینه‌های نسبتاً مناسبی خواهند بود.


  • بیشتر بخوانید: 

دور برگردان بازار با مدیریت فروش حقوقی‌ها

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دور برگردان بازار با مدیریت فروش حقوقی‌ها
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دور برگردان بازار با مدیریت فروش حقوقی‌ها

مثبت های موقت بازار
مدیر تحلیل سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مثبت های موقت بازار

شاه کلیدی برای تحلیلی شدن بازار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاه کلیدی برای تحلیلی شدن بازار

مُشتی که
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مُشتی که "بورس" بعد گیجی از سرمستی خورد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
امروز حقوقی های حلال خور تا بازار یه کم جان گرفت شروع کردن به فروش آبشاری در تقریبا همه سهام. نوبتی میکنن تو پاچه مردم . چطوری باید پنجاه میلیونی که میگی به بازار قابل دستکاری اعتماد کنن؟
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
هرچی زودتر بهتر
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
هرگز این اتفاق نمیافتد به چند دلیل:1- اگر شاخص هر شرکتی را ببینید متوجه میشید که رشد سال 97 همه شرکتها از 96 کمتر شد یعنی بحران بزرگ اقتصادی و افزایش قیمت کالاها شروع شد و بورس هنوز بر ساختار نصفه نیمه صداقت و پاکدستی و ایمان اقریب استوار بود و عکس العملش درست بود یعنی قیمت نسبت به وضعیت بد اقتصادی و گرانی افت داشت و در سال 98 یهو اوج چند برابری گاهی تا 10 برابر و بیشتر داشته ییعنی 1000 درصد!!! یعنی دزدان و غارتگران برای فریب وارد گود شدند و دولت محل تله گذاری را پیدا کرد و بخودی خبر رانتی داد که سرمایه وارد کنند و بعدش بموقع خارج شدند پس در یک کلمه رشد شاخص 2 میلیونی کاذب بود و هرگز نمیرسد!!دلیل دوم حتی اگر بازار اقتصاد مثل آلمان و ژاپن هم بشود و مردم اعتماد هم بکنند هرگز رشددو برابری بیشتر نخواد داشت شرکتها یعنی نهایت برسد به 1500!!! دلیل سوم اینکه دولت هرگز نمیتواند پول وارد بورس بکند مخصوصا دولت جدید که بیاد تازه ببینه چه دره ای درست کرده جهانگیری!!!مرم را فریب ندهید بترسید از آه شان