بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
ورود صنایع دستی به حوزه NFT
خانه استاد حسین بهزاد فعالیت خود را در حوزه صنایع دستی با چهار استارت آپ جدید آغاز خواهد کرد.
کد خبر : ۲۴۱۷۳۸

خواندن ۲ دقیقه

ورود صنایع دستی به حوزه NFT


به گزارش بورس نیوز، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در این مراسم اظهار کرد: در خانه استاد برجسته نگارگری کشور به مقوله صنایع‌دستی پرداخته‌ایم؛ با باور این موضوع که خانه‌های خلاق صنایع دستی، کریدور‌های تجاری‌سازی صنایع‌دستی کشور هستند. قرار است خانه‌های خلاق مکانی برای تعامل، گفتگو، بحث و انتقال تجربیات درخشان باشند. در واقع خانه‌های خلاق مکانی برای ترویج و اطلاع‌رسانی در رابطه با ظرفیت‌های صنایع دستی و ارتقا جایگاه اقتصادی و تجاری این حوزه‌ها هستند.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز خاطرنشان کرد: نوآوری کار بخش دولتی نیست. ما باید قبول کنیم که کارمند دولت نمی‌تواند در این حوزه فعالیت داشته باشد و از چنین فردی هیچ‌وقت نوآوری بیرون نمی‌آید، نوآوری زمانی اتفاق می‌افتد که فردی تحت فشار باشد به همین دلیل مراکز نوآوری را ایجاد می‌کنیم. قرار نیست تیمی که کار استارت‌آپی می‌کند حقوق بگیرد. این یک مکانیزم برد برد است. شتاب‌دهنده روی کار سرمایه‌گذاری می‌کند، نه حقوق افراد. تا جایی که به خلق نورآوری برسند. این رمز حرکت و نوآوری است. باید قبول کنیم فرقی هست بین پولی که کارآفرین از جیب خودش برای سرمایه‌گذاری می‌گذارد با دولتی که با پول مالیات و نفت سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی گفت: توسعه نوآوری در شرایط فعلی با پول بخش خصوصی اتفاق می‌افتد نه دولت. دولت می‌تواند در زیرساخت‌ها کمک کند، مانند همین ساختمان خانه استاد بهزاد. ما باید هزینه‌های بخش خصوصی را کم کرده و ریسک‌های آن را پایین بیاوریم. در معاونت علمی کاملا در خدمت هستیم تا خانه‌های خلاقی که طی یکی دو سال شروع شده، فعالیتشان را ادامه دهند. افرادی که به دنبال خلاقیت و نوآوری هستند همان استاد بهزاد‌های آینده هستند، ولی ما خودمان آن‌ها را با پول نفت خراب کردیم. چرا هیچ وقت فکر نمی‌کنیم که آدم‌ها خلاقیت دارند. این نقطه‌ای است که می‌گوییم جوانان را نابود کرده‌ایم.

ستاری با بیان اینکه «نفت به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی ضربه زده است»، یادآور شد: امیدواریم با این استارت‌آپ‌ها اتفاق‌های خوبی در حوزه صنایع‌دستی بیفتد. این خانه که کوچک‌ترین خانه خلاقی است که در این سال‌ها ایجاد شده است و امیدوارم تا ۱۵ خانه خلاق دیگر تا سال آینده به ۸ خانه خلاق دیگرمان اضافه شود و تولید ثروت کنند.

همچنین پرویز کرمی، رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیز دراین برنامه گفت: ۵۰ درصد خروجی دانشگاه‌های ما همان افرادی هستند که در حوزه صنایع نرم آموزش می‌بینند. آیا این افراد باید کار‌های دیگری غیر از تخصص‌شان انجام دهند یا فروشنده دوره‌گرد شوند؟ خیر آن‌ها می‌توانند در حوزه صنایع خلاق مطرح شوند، کارآفرینی و اشتغال‌زایی و درآمدزایی کنند. ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع نرم در دنیاست. ایران می‌تواند یک درصد آن را به خود اختصاص دهد؛ آن هم از طریق خانه‌های خلاق و نوآور سراسر کشور. این خانه‌ها بستری هستند که از ایده تا محصول و محصول تا بازار را در حوزه صنایع فرهنگی و نرم تمشیت می‌کنند.

کرمی ادامه داد: اکنون ۹ خانه در کشور راه افتاده که دو خانه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بوده و اکنون خانه خلاق بهزاد، کاربری صنایع دستی را گرفته است. ما در حوزه صنایع فرهنگی ۱۰ رشته داریم که یکی از رشته‌های آن‌ها صنایع دستی است.

او افزود: استاد بهزاد‌ها خالق هستند و محمد ابوالحسنی‌ها نشردهنده آن‌ها هستند. باید خانواده آقای ابوالحسنی خوشحال باشند که فرزندشان در این حوزه یک کارآفرین و عاشق بوده است.

با مراسم آغاز فعالیت‌های «خانه خلاق ب» از این به بعد، خانه استاد حسین بهزاد فعالیت خود را در حوزه صنایع دستی با چهار استارت آپ جدید آغاز خواهد کرد. یکی از این استارت آپ‌ها با نام «قدک» سامانه پیوند میان ادبیات، صنایع دستی و هنر‌های سنتی در بستر واقعیت را ایجاد کرده است. استارت آپ دیگر با نام «من اول» یک پرتال ملی پیش فروش صنایع دستی و هنر‌های سنتی است. شبکه ملی اطلاعات هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی استارت‌آپ دیگر است.

در این مراسم استارت آپی در قالب تالار ملی فروش توکن مبادله‌ناپذیر ایران در حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی (NFT) نیز افتتاح شد.

در این زمینه حسین شیخ الاسلامی، مدیر این تالار درباره فعالیت‌های مربوط به ورود صنایع‌دستی به حوزه NFT گفت: در حال حاضر متوسط قیمت یک اثر هنری حدود ۲۵۰۰ تا سه هزار دلار است که عموما مربوط به کاراکتر‌های دیجیتال و الگو‌های موجود است. از آنجا که ایران نماینده‌ای در این بازار ندارد، این تالار برای اولین بار است که به نمایندگی از هنر‌های ایرانی در فضای بین‌الملل افتتاح می‌شود. امیدواریم بتوانیم با سهم یک درصدی که حق مسلم ما است، در اقتصاد دیجیتال و هنر دیجیتال دست پیدا کنیم. در این راه نیازمند همکاری وزارت میراث فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم. آنچه که الان آماده شده پلتفرم پخش، فروش و زیرساخت تبدیل آثار هنری به فایل‌های بلاکچین شده است.

وی گفت: NFT عبارت است از یک تکنولوژی که با استفاده از فناوری بلاکچین امکان جعل فایل‌های دیجیتال را غیرممکن می‌کند؛ یعنی اگر تا دیروز تنها حالتی که می‌شد اصالت و تعلق یک کار را اثبات کرد، وجود یک اثر فیزیکی در دست بود، الان دیگر ضرورتی برای این کار وجود ندارد. بلکه نه تنها می‌توان با ایجاد یک نسخه دیجیتال از آن اثر، اصالت آن به هنرمند را ثابت کرد، بلکه می‌توان امتیاز آن نسخه دیجیتال را به ارز‌های خارجی و در فضای بین‌المللی به فروش رساند. این تکنولوژی توکن‌های تعویض ناپذیر یا NFT نام دارد.

شیخ‌الاسلامی خاطرنشان کرد: شکل کار به این گونه است که فایل ایجاد شده و قرار گرفته روی یک پلتفرم به هزاران قطعه روی هزاران کامپیوتر مختلف تقسیم می‌شود و هشتگ اختصاصی به آن تعلق می‌گیرد که تنها در اختیار هنرمند است. آنچه که در دست هنرمند است با آن فایل اصلی قابل انطباق است. کسی که هشتگ را در اختیار دارد مالک اصلی آن فایل تلقی می‌شود. از طریق فروش این هشتگ، این مالکیت را می‌توان به کسی دیگر منتقل کرد. پس برای صادرات و فروش اثر، احتیاجی به حمل و نقل و گمرک و طی تشریفات اداری نیست. بلکه می‌توان، اثر هنرمند در سامانه ثبت و ارزیابی قیمت گذاری شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر پلتفرم‌های مختلفی NFT را پشتیبانی می‌کنند و در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و فیسبوک می‌توان NFT اثر را به فروش رساند، اما تالار‌های اختصاصی آن نیز وجود دارد. آنچه که برای اولین بار امروز در ایران افتتاح شد دو بخش دارد که یکی از آن‌ها مکانیزم تبدیل فایل‌های هنرمندان به توکن‌های NFT است که به زودی در کمتر از ۳۰ روز اجرایی می‌شود و بخش دیگر پلتفرم فروش اختصاصی است. از همین امروز نیز می‌توان با مراجعه به سایت خانه خلاق «ب» اثر را ثبت کرده و بعد از احراز هویت، آثار در صف تبدیل به NFT قرار بگیرند. ما این فایل را در هنرمند می‌گذاریم. آن‌ها مخیر هستند که آثار را روی پلتفرم ما یا به صورت عمومی در معرض فروش جهانی برسانند.

وی گفت: مبادلات NFT براساس ریال انجام نمی‌شود، بلکه یا براساس دلار و یورو یا براساس ارز‌های دیجیتال انجام می‌گیرد که با توجه به ممنوعیت مبادله با ارز‌های دیجیتال در کشورمان، راه درست این است که با استفاده از مکانیزم‌هایی که وجود دارد، آثار به صورت دلاری فروخته شود. اما با پلتفرم ما مرحله تبدیل دلار به ریال و برعکس به راحتی انجام می‌شود. بر این اساس از این به بعد همه آثاری که خلق می‌شوند، قابلیت فروش در عرصه جهانی را خواهند داشت. گردش مالی صنایع‌دستی و هنر در قالب NFT بیش از ۹۲ میلیارد دلار است و این گردش فوق‌العاده رشد خوبی دارد.

در ادامه این مراسم هر یک از مدیران چهار استارت آب «خانه خلاق ب» توضیحاتی درباره چگونگی فعالتشان ارائه کردند.

تابلوی نشان خلاقیت در صنایع‌دستی که تصویری از محمد ابوالحسنی، موسس این خانه بود نیز رونمایی شد.

این تابلوی قلمزنی روی مس، توسط علی مطیع، از هنرمندان اصفهانی تهیه شده است. قرار است تابلوی نشان خلاقیت هر سال چهارم خرداد ماه به مناسب سالروز تولد محمد ابوالحسنی به عنوان کارآفرین و موسس خانه به هنرمندانی که در حوزه صنایع دستی و صنایع فرهنگی، اقدامات خلاقانه‌ای داشته اند، پس از داوری اهدا شود.

در کنار رونمایی از این نشان، تابلوی پازل کاشی یادمان بازگشایی خانه «ب» نیز توسط خانواده ابوالحسنی و مسئولان حاضر در مراسم تکمیل شد.


  • بیشتر بخوانید:

برگزاری رویدادی برای شبکه‌سازی و تعامل

اشتراک گذاری :
ارسال نظر