بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
روند حرکتی بازار امروز وابسته به بانکی‌ها و خودرویی‌ها
به نظر می‌رسد که روند حرکتی بازار امروز نیز وابستگی زیادی به روند حرکتی این دو گروه به ویژه گروه خودرویی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۴۲۱۷۸

روند حرکتی بازار امروز وابسته به بانکی‌ها و خودرویی‌ها

آنچه در بازار دیروز گذشت
روز گذشته شاهد رشد جزئی شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل که در ابتدا و میانه‌های بازار با رشد بیش از ۷ هزار واحدی نیز همراه بود، در ادامه و با عرضه صف‌های خرید گروه بانکی و خودرویی و منفی شدن روند معاملات در نماد‌های اصلی گروه فلزات و پالایشگاهی، صرفا رشد ۳.۵۰۰ واحدی را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز ۱۲۴ واحد و ۰.۰۳ درصد افزایش یافت و به ۳۸۳ هزار و ۹۵۰ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
براساس آمار‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در سال ۹۹ که عبدالناصر همتی ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت حجم نقدینگی ۴۰.۶ درصد رشد کرده که این میزان از سال ۱۳۵۷ تاکنون بی‌سابقه بوده و یک رکورد محسوب می‌شود. حجم نقدینگی در سال ۹۸ معادل ۲۴۷۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که با ۱۰۰۴ هزار میلیارد تومان رشد به ۳۴۷۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان سال گذشته معادل ۲۷ درصد رشد یافته است. بررسی آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی با ۳۳ درصد رشد به رقم ۱۵۴۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، رقم بدهی بخش دولتی نیز با ۲۷ درصد رشد به میزان ۵۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. علاوه براین، حجم دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در پایان سال گذشته با ۳۹.۴ درصد رشد، به ۷۵۵۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که این میزان در پایان سال ۹۸ بیش از ۵ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بود.

اتحادیه اروپا که در عمل به تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها علیه ایران طبق برجام بدعهدی کرده، از تعلیق پروتکل الحاقی توسط تهران ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا در این برهه حساس زمانی بر تعهد مستحکم خود برای حمایت از برجام تاکید دارد و برای همکاری با جامعه بین الملل برای حفظ این توافق مصمم بوده و برجام دارای اهمیت راهبردی و از عناصر کلیدی معماری منع اشاعه جهانی است.

این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه اروپا از تمام کشور‌ها می‌خواهد از اجرای این توافق طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار صورت‌های مالی تصویب شده سال ۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشاهده عموم خبر داد و گفت: در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی تصویب شده سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین بار؛ برای مشاهده عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد. وی یکی از نکات مثبت گزارش ارائه‌شده را واریز بخش عمده درآمد‌های سازمان بورس و شرکت‌های تابعه آن به صندوق تثبیت بازار دانست و گفت: از نکات مهم این گزارش این بود که در سال ۹۹، به دنبال توسعه فعالیت در بازار و افزایش معاملات، درآمد سازمان از محل کارمزد‌ها، قابل‌توجهی بود که در حدود ۹۰ درصد از این درآمد به‌صورت داوطلبانه توسط سازمان بورس به‌حساب صندوق تثبیت بازار واریزشده و در راستای حمایت از بازار به کار گرفته شده است.

معاون پذیرش فرابورس ایران درباره آخرین وضعیت پذیرش دو شرکت استقلال و پرسپولیس در فرابورس شفاف‌سازی کرد و خبر داد: در حال حاضر استقلال و پرسپولیس در حال طی کردن مسیر ثبت این شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و بعد از آن، نماد معاملاتی آن‌ها در بازار پایه فرابورس درج خواهد شد. به گفته وی طی جلسات مشترک برگزارشده با وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی، مقرر شده که این شرکت‌ها با توجه به سهامی عام بودن و مصوبه شورای عالی بورس، در بازار پایه فرابورس درج شوند و از این طریق سهام آن‌ها برای عموم مردم ارائه شود.

بازار امروز
در روز گذشته شاهد افزایش تحرکات در دو گروه بانکی و خودرویی بودیم. حجم معاملات نماد‌های اصلی این دو گروه سنگین بود و صف‌های خرید تشکیل شده نیز به صورت کامل عرضه شد. 

به نظر می‌رسد که روند حرکتی بازار امروز نیز وابستگی زیادی به روند حرکتی این دو گروه به ویژه گروه خودرویی خواهد داشت.

با توجه به نزدیک شدن موعد انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده این دو گروه، به نظر نمی‌رسد که حداقل در گروه خودرویی شاهد انتشار گزارش‌های خوبی باشیم. به نظر می‌رسد که در معاملات امروز، قدرت سمت عرضه بیشتر از سمت خرید و تقاضا باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر