بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار:

ارائه پیش‌بینی سناریومحور از بیستم تیرماه الزامی است

ارائه پیش‌بینی سناریومحور از بیستم تیرماه الزامی است
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، سازوکار جدید این سازمان را در خصوص انتشار گزارش پیش بینی سود (زیان) شرکت‌ها تشریح کرد.
کد خبر : ۲۴۲۹۸۲

خواندن ۲ دقیقه

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محسن انصاری مهیاری، مهمترین وظیفه مدیریت نظارت بر ناشران را نظارت بر افشای اطلاعاتی که از سوی ناشران در بازار سرمایه منتشر می‌شود، دانست اظهار کرد: شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان موظف هستند اطلاعات میان دوره‌ای و سالیانه خود را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند. در این راستا با توجه به قانون بازار اوراق بهادار، وظیفه سازمان بورس صحت سنجی این اطلاعات است که در این میان از عمده‌ترین وظایف مدیریت نظارت بر ناشران، بررسی درستی این اطلاعات است.

وی به بررسی پیشینه انتشار اطلاعات از سوی شرکت‌ها اشاره و افزود: تا پیش از سال ۱۳۹۴، اطلاعات پیش‌بینی سود (زیان) شرکت‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌شد و کارشناسان واحد مدیریت نظارت بر ناشران، پس از بررسی اطلاعات مزبور، این گزارش‌ها را با انتشار در سامانه کدال به اطلاع عموم سهامداران می‌رساندند.

انصاری مهیاری ادامه داد: از تیرماه ۱۳۹۴ این روش تغییر کرد و اطلاعات مزبور توسط خود ناشران اوراق بهادار و به طور مستقیم روی سامانه کدال قرار می‌گرفت. از دی ماه ۱۳۹۶ و مطابق با دستورالعمل جدید سازمان بورس، افشای اطلاعات پیش بینی سود (زیان) به صورت اختیاری همراه با ارایه گزارش تفسیری شد و از این تاریخ دیگر ناشران الزامی به انتشار گزارش پیش بینی سود نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: موارد متعددی را می‌توان علت اخذ چنین تصمیمی دانست؛ یکی از این موارد، کاهش نقدشوندگی ناشی از توقف‌های طولانی مدت نماد‌ها برای ارایه پیش‌بینی سود بود. در راستای اخذ چنین تصمیمی می‌توان موارد مهمی را برشمرد؛ یکی از این موارد کاهش نقدشوندگی بود که دلیل اصلی چنین رخدادی نیز در توقف‌های طولانی مدت نماد‌ها برای ارایه پیش بینی‌ها بود.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، تغییرات مکرر مفروضات این پیش‌بینی‌ها در گزارش‌های پیش‌بینی، تجربیات بین‌المللی و عدم الزام به ارایه پیش بینی عملکرد از سوی بسیاری از کشورها، بی توجهی غالب سرمایه گذاران به تحلیل‌های ارایه شده توسط سایر نهاد‌های مالی و توجه صرف به پیش بینی ارایه شده از سوی ناشر و همچنین دید محتاطانه‌ای که بسیاری از ناشران به پیش‌بینی سود خود داشتند از جمله مواردی بود که نهاد ناظر اقدام به حذف اجبار برای انتشار این پیش‌بینی‌ها کرد.

انصاری مهیاری ادامه داد: تجربه سه ساله انتشار گزارش تفسیری به جای گزارش پیش بینی سود، برخی آسیب‌های این تصمیم را نمایان کرد. از سوی دیگر با توسعه بازار سرمایه؛ تعداد ناشران به بیش از ۷۰۰ شرکت رسیده که فقط در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سهامدار جدید به بازار سرمایه وارد شده اند. در این شرایط نیاز بازار به ارایه اطلاعات پیش بینی سود (زیان) هر سهم ناشران، بیش از پیش احساس شد.

انصاری مهیاری در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه ارایه اطلاعات گزارش تفسیری مدیریت از قابلیت اتکای بالایی برخوردار است و در همین راستا ارایه گزارش اطلاعات پیش بینی سود (زیان) هر سهم ارزش پیش بینی کنندگی بالایی دارد، بنابراین در رویکرد جدید، انتشار همزمان گزارش تفسیری مدیریت همراه با مفروضات پیش بینی صورت سود و زیان برای ۵ صنعت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در قالب جداول "خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری" مطابق با مصوبه مورخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ هیات مدیره سازمان الزامی شده است (مفاد مصوبه اخیر برای شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس ایران الزامی نیست).

وی افزود: این مصوبه با هدف افزایش کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط ناشران، بر انتشار مفروضات سود و زیان بودجه پیش بینی شده شرکت‌های تولیدی به همراه صورت‌های مالی و گزارش‌های تفسیری مدیریت تاکید شده است. به گونه‌ای که کلیه مفروضات و برنامه‌های آتی زیربنای پیش بینی سود هر سهم باید در قالب بخشی از گزارشات تفسیری مدیریت ارائه شود. همچنین با توجه به اینکه ارائه پیش بینی سود هر سهم در چند سناریو مورد تاکید نهاد ناظر قرار دارد، ارائه جداول تحلیل حساسیت سود (زیان) به ازای هر سهم، در فصل "نتایج عملیات و چشم اندازها" گزارش تفسیری مدیریت (فایل ضمیمه همراه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و سالانه) برای صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و صنعت سیمان، آهک و گچ الزامی شده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: در رویکرد جدید تاکید نهاد ناظر به استفاده از دانش فنی و تخصصی تحلیل گران بازار نظیر شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری و ارزشگذاری سهام و همچنین مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری و سایر تحلیلگران است. به گونه‌ای که علاوه بر ارایه پیش بینی سود (زیان) هر سهم توسط ناشران دسترسی‌های لازم در اختیار این تحلیل گران نیز قرار خواهد گرفت تا با توجه به ارائه کلیه مفروضات و برنامه‌های آتی زیربنای پیش بینی سود (زیان) هر سهم، پیش بینی سود (زیان) هر سهم برآوردی خود را به صورت مقایسه‌ای با اطلاعات منتشره توسط ناشران ارائه کنند.

وی توضیح داد: سعی بر این است تا به مرور زمان ضمن رتبه بندی کیفیت افشای اطلاعات توسط ناشران، درصد خطای پیش بینی سود (زیان) هر سهم توسط تحلیلگران نیز سنجیده و در جهت اطلاع عموم منتشر شود تا فعالان بازار ضمن بررسی اطلاعات منتشره، از وضعیت تاریخی کیفیت افشای اطلاعات ناشران و درصد خطا و دقت تحلیلگران در خصوص پیش بینی سود (زیان) هر سهم مطلع شوند. همچنین در صورت وقوع هرگونه تغییرات غیرموجه با اهمیت در پیش بینی سود (زیان) هر سهم یا در مفروضات زیر بنای پیش بینی سود (زیان)، جرایم تخلفاتی سنگینی برای ناشرانی که ملزم به ارائه پیش بینی می‌باشند در نظر گرفته می­شود.

انصاری مهیاری گفت: مصوبه اخیر از تاریخ ۲۰ تیرماه و برای گزارش‌های مالی مربوط به سال مالی ۱۴۰۰، لازم الاجرا است. در عین حال، کارشناسان نظارت بر ناشران سازمان و بورس‌ها همانند سابق نظارت دائمی خود بر عملکرد افشای اطلاعات ناشران را اعمال خواهند کرد.


  • بیشتر بخوانید:

به وقت جذابیت ریالی‌ها

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد سودآوری با جلوگیری از خام فروشی تداوم می‌یابد
حرکت جسورانه ایرانول برای تصاحب بازار‌های جهانی؛

رشد سودآوری با جلوگیری از خام فروشی تداوم می‌یابد

به وقت جذابیت ریالی‌ها
مدیر سبد شرکت تحلیلگر امید در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

به وقت جذابیت ریالی‌ها

در پایان معاملات روز جاری؛

ارزش سهام عدالت افزایشی بود

ارسال نظر