بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سرمایه‌گذاری با استراتژی دفاعی

سرمایه‌گذاری با استراتژی دفاعی
وضعیت بنیادی بازار سرمایه تغییر خاصی نکرده و بزرگترین ابهام پیش روی بازار سرمایه یعنی نرخ ارز، کماکان به قوت خود باقی است و مثبت‌های این چند روز تحت تاثیر لمس کانال ۲۴ هزار تومانی توسط دلار بوده و اگر شرایطی فراهم شود که نرخ ارز، تغییر کند؛ بازار سرمایه هم در همان جهت حرکت خواهد کرد.
کد خبر : ۲۴۳۲۶۱

سرمایه گذاری با استراتژی دفاعی

به گزارش بورس نیوز دیروز بازار سرمایه یک رکورد ثبت کرد، برای اولین بار در سال ۱۴۰۰، ارزش معاملات خرد (شامل معاملات سهام و حق تقدم ها و صندوق های سهامی) به ۷۱۰۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به ارزش معاملات خرد روز اول تیرماه، ۵۱ درصد رشد نشان می دهد.

برآیند ورود و خروج پول سهامداران حقیقی و حقوقی هم مثبت ۴۸ میلیارد تومان بوده است! شاخص کل هم با رشد ۴۷۴۷ واحدی در کانال یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم وزن هم رشد ۱۴۱۷ واحدی ثبت کرد. در معاملات دیروز، ۳۶۷ نماد منفی بودند و ۲۵۶ نماد رنگ سبز به تن داشتند. ۱۵۲ نماد بازار بازار هم همچنان قفل در صف فروش بودند که البته نسبت به هفته های قبل، عدد بهتری بود. جذاب ترین نماد بازار هم "شستا" بود که با صف خرید بیش از ۱۶۳ میلیونی به ارزش بالغ بر ۲۱۴ میلیارد تومان به کار خود پایان داد که البته عده ای را به تردید انداخت که شاید اعلام خبر افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی این غول بازار در این مقطع با هدف مثبت کردن بازار صورت گرفته است.

مهرزاد منتظری مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: افزایش حجم و ارزش معاملات و کاهش صف های فروش نشان دهنده بهبود وضعیت معاملات در بازار سرمایه است و این اتفاقات، بازار سرمایه را از منظر تکنیکالی هم جذاب تر کرده و خیلی از سرمایه گذاران این روزها برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه، جسارت بیشتری پیدا کرده اند.

وی افزود: البته وضعیت بنیادی بازار سرمایه تغییر خاصی نکرده و بزرگترین ابهام پیش روی بازار سرمایه یعنی نرخ ارز، کماکان به قوت خود باقی است‌‌. مثبت های این چند روز تحت تاثیر لمس کانال ۲۴ هزار تومانی توسط دلار بوده و اگر شرایطی فراهم شود که نرخ ارز، تغییر کند؛ بازار سرمایه هم در همان جهت حرکت خواهد کرد. تثبیت نرخ ارز در محدوده فعلی هم اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه ما خواهد بود؛ اما در این صورت انتظار یک رالی بزرگ در بازار سرمایه نخواهد رفت. در نظر داشته باشید که قیمت های جهانی اخیرا افت تقریبا ۵ الی ۱۰ درصدی داشته و تثبیت نرخ دلار در این محدوده، به معنای پوشش همین افت قیمت های جهانی خواهد بود. برای استارت یک رالی صعودی در بازار سرمایه باید اتفاقی رخ دهد که چشم انداز تورمی سرمایه گذاران تغییر کند و احساس کنند موج تورمی جدیدی در راه است. البته علائم و نشانه ها حکایت از احتمال شکل گیری چنین موجی دارد و بانک مرکزی در ۳ ماهه اول امسال چاپ پول را شدت داده و افزایش حجم نقدینگی، چشم انداز تورمی را هم متاثر خواهد کرد و با رشد نقدینگی، اگر چشم انداز تورمی هم کمی افزایش یابد، پول به سمت بازارهای مختلف حرکت کرده و روند مثبتی ایجاد خواهد کرد. اما در صورت مثبت بودن چشم انداز سیاسی و کاهش انتظارات تورمی، بازار سرمایه و نیز بازارهای موازی، مدتی در جا خواهند زد.

منتظری تصریح کرد: مثبت های بازار سرمایه دستوری و دستکاری شده نیست. با ورود دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی و افزایش اندک ارز نیمایی و اخبار و اتفاقاتی که احتمال طولانی تر شدن زمان مذاکرات را تقویت می کرد، بازار سرمایه هم مثبت شد. بهبود وضعیت بازار سرمایه را نباید فقط به خبر افزایش سرمایه "شستا" گره زد. در روزهای قبل هم برخی صنایع گروه فولاد، پتروشیمی، دارو، خودرو و... رشد کردند. البته اعتقادی به شکل گیری یک روند صعودی جدید ندارم و بازارسرمایه برای استارت یک حرکت صعودی، هنوز دلیل بنیادی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی اوضاع آتی بازار گفت: با توجه به نرخ های فعلی بازار ارز و قیمت های جهانی، سود تحقق یافته در فصل بهار در ۳ ماهه دوم سال نیز تکرار شود. به همین دلیل اگر چشم انداز تورمی تغییر نکند و نقدینگی در بازار سرمایه جریان نیابد، بازار سرمایه در فصل تابستان هم رشد چندانی نداشته و در جا خواهد زد. این روزها بحث مذاکرات به شدت داغ است و هفته آینده هم دور هفتم مذاکرات ایران آغاز خواهد شد. از این رو وضعیت بازار به نتیجه مذاکرات بستگی خواهد داشت.

منتظری در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری عنوان کرد: بهتر است سرمایه گذاران کم تجربه برای آنکه اتفاقات سال گذشته تکرار نشود و متحمل ضرر و زیان نشوند، از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنند. سرمایه گذاران مستقیم هم بهتر است فعلا استراتژی دفاعی داشته باشند و روی سهم هایی سرمایه گذاری کنند که P بر E تحلیلی پایینی دارند. این سهم ها را در اکثر گروه های بازار می توان یافت. به هر حال سرمایه گذاری در این بازار نیازمند صبر است و تا زمانی که نتیجه مذاکرات وین مشخص نشده، سرمایه گذاری در هر بازاری پرریسک خواهد بود.


  • بیشتر بخوانید:

"آتی سکه"، شفافیت یا بازارسنتی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"آتی سکه"، شفافیت یا بازارسنتی

بازدهی ۵۰درصدی «بورس» یک‌سال آتی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازدهی ۵۰درصدی «بورس» یک‌سال آتی

فصل جذاب «بورس»
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فصل جذاب «بورس»

چگونه سبد پرتفو بچینید
یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چگونه سبد پرتفو بچینید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
سلام این چه بازاری هستش شاخص سبزه رشد میکنه ولی سهاما منفی میخوره وضرر میده. واقعا که