بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم جذابیت بنیادی‌ها

تداوم جذابیت بنیادی‌ها
سهم‌های گروه پتروشیمی خصوصا سهم‌های گروه الفین و اوره، کانی‌های معدنی مخصوصا سنگ آهنی ها، فولادی ها، فلزات رنگین، بانکی، و نیز گروه‌ها مثل برخی غذایی‌ها که با تورم افزایش نرخ می‌گیرند، و همچنین سهم‌های گروه خدمات فنی و مهندسی برای سرمایه گذاری جذاب هستند.
کد خبر : ۲۴۳۸۴۴

تداوم جذابیت بنیادی ها

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه از ابتدای تیرماه روزهای سبز داشته و برخی نمادها هم رشد مناسبی تجربه کرده‌اند. از فشار صف‌های فروش هم کاسته شده و این روزها بازار متعادل‌تری شاهد هستیم. اما سؤال اصلی این است که رشد بازار سرمایه تا چه زمانی و چه محدوده‌ای ادامه دارد؟

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه تحت تاثیر چند عامل رشد کرد. عامل اول، استقبال از رویکرد دولت جدید و شعار حمایت از بازار سرمایه که اعتماد و اعتبار این بازار را افزایش داد.

وی ادامه داد: دومین نکته، اصلاح قابل‌ملاحظه قیمت‌ها بود که در طی ۸ ماه گذشته در بازار سرمایه اتفاق افتاده و از منظر ارزش ذاتی، خیلی از گروه‌ها را به کف تکنیکالی و بنیادی رسانده بود و طبیعی بود که این سهم‌ها از نقطه‌ای، به مدار صعود برگردند.

صادقین اضافه کرد: سومین عامل گزارش‌های ماهانه و فصلی بود که هم در گزارش‌های ۳ ماهه پایانی سال ۹۹ و هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰ شاهد وضعیت مطلوب بنیادی شرکت‌ها بود. عامل چهارم، کاهش ترس شدید از نتیجه مذاکرات برجام و سقوط نرخ ارز بود.

این فعال بازارهای مالی تصریح کرد: حداقل مشخص شد که در کوتاه‌مدت، ریزشی در بازار ارز رخ نخواهد داد و خبری از دلار ۱۵ الی ۱۸ هزارتومانی نیست. و بالاخره، جذابیت در قیمت‌های جهانی کامودیتی ها که بخش قابل توجهی از بازار سرمایه ما هم به سهم‌های کامودیتی محور اختصاص دارد، عامل دیگر رشد بازار بود. بنابراین می‌توان گفت مجموعه‌ای از عوامل روانشناسی، سیاسی، انتظارات مثبت و متغیرهای بنیادی، موجب رشد بازار سرمایه شد.

وی افزود: اما مهم‌تر از رشد این روزهای بازار سرمایه، اوضاع نسبتاً با ثبات و تحلیل‌پذیری بازار سرمایه است. مادامی‌که بازار سرمایه تحلیل‌پذیر باشد، جذاب است. ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت در سایه ثبات نسبی بازار سرمایه، گروه‌های مستعد همواره جذاب باشند و این وضعیت حداقل در ۳ ماه آینده ادامه خواهد داشت.

صادقین در توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران توصیه می‌شود گزارش‌های شرکت‌ها خصوصاً گزارش‌های مربوط به عملکرد ۶ ماهه اخیر را تحلیل کنند و به بررسی فروش‌های ریالی و دلاری، رشد نرخ محصولات، میزان فروش صادراتی، حاشیه سود رو به رشد و همچنین تحقق پتانسیل‌هایی که در برنامه سال جاری شرکت‌ها وجود دارد؛ بپردازند و بر اساس متغیرهای بنیادی، سبد سرمایه‌گذاری‌های خود را بچینند‌.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: برای چند هفته آینده؛ با فرض اینکه اتفاق خاصی درزمینهٔ احیای برجام رخ ندهد؛ سهم‌های گروه پتروشیمی خصوصاً سهم‌های گروه الفین و اوره، کانی‌های معدنی مخصوصاً سنگ آهنی‌ها، فولادی‌ها، فلزات رنگین، بانکی، و نیز گروه‌ها مثل برخی غذایی‌ها که با تورم افزایش نرخ می‌گیرند، و همچنین سهم‌های گروه خدمات فنی و مهندسی برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند.


  • بیشتر بخوانید: 

شروط ایجاد موج جدید صعودی در بورس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا آب‌ترس
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

آیا آب‌ترس "صاحبان‌سرمایه" ریخت!

نشانه‌های تعادل با چاشنی افت منطق بورس تهران
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

نشانه‌های تعادل با چاشنی افت منطق بورس تهران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۱
از کی تا حالا بانکی ها هم بنیادی شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
همه را گفت این کارشناس با سواد شما !!!!!!!!!!!!!! چه با برجام و چه بدون ان بانکی ها رشد میکنند جل الخالق !!!!!!!!!!