بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تابلوی بورس؛ ترس، اطمینان و امید

تابلوی بورس؛ ترس، اطمینان و امید
تابلوی بورس حاکی از این نکته بوده که شرکت‌ها شرایط بنیادی خوبی داشته و گزارش‌های عملکرد ۳ ماهه و فروش ۴ ماهه امسال این شرکت‌ها نیز نویدبخش سودآوری بهتری در سال جاری را دارند و این وضعیت می‌تواند افت قیمت سهم‌ها را تا حدودی جبران کند.
کد خبر : ۲۴۴۶۹۷

جبران زیان بورسی ها با انتخاب سهم های مناسب

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه در بهار ۱۴۰۰ یک دوره سخت را پشت سر گذاشت که نه‌تنها ازلحاظ افت قیمتی، باعث ضرر و زیان بسیاری از سهامداران شد؛ بلکه نقد شوندگی به‌عنوان اصل اساسی بازار سرمایه، زیر سؤال رفت و اعتماد سرمایه‌گذاران هم به‌شدت افت کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از ریسک‌های بازار سرمایه، انتخابات ریاست جمهوری بود، با برگزاری انتخابات، بازار سرمایه شرایط بهتری پیدا کرد و با شکل‌گیری روند صعودی در این بازار، نسبت به چند ماه قبل روزهای بهتری شاهد هستیم.

ساسانی افزود: در شرایط فعلی، همه‌چیز دست‌به‌دست هم داده و ترس، اطمینان و امید به آینده در کنار هم موجب شده روند شکننده متزلزلی در این بازار شکل بگیرد و از حرکت‌های شارپ اوایل سال ۹۹ و ریزش شدید و قفل صف‌های فروش که در ابتدای امسال شاهد آن بودیم، خبری نباشد. اما اگر شرایط بازار سرمایه را به‌صورت منطقی بررسی کنیم، می‌توان گفت بعضی شرکت‌ها شرایط بنیادی خوبی دارند و گزارش‌های عملکرد ۳ ماهه و فروش ۴ ماهه امسال این شرکت‌ها، نویدبخش سودآوری بهتری در سال جاری است.



این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: این وضعیت می‌تواند افت قیمت سهم‌ها را تا حدودی جبران کند. معتقدم با فرازوفرود بازار سرمایه در ماه‌های آینده، بخشی از ضرر و زیان یک سال گذشته جبران شده و در بعضی نمادها حتی بازدهی مثبتی هم‌کسب شود. بااین‌حال انتظار لمس دوباره سقف ۱ میلیون واحدی را در کوتاه‌مدت ندارم. امیدوارم سهامداران با انتخاب سهم‌های مناسب از این رشد بازار بهره ببرند. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته دیگر آنکه در مجامع بعضی شرکت‌ها، سودهای خوبی تقسیم شد. با توجه به اینکه سود تقسیمی بعد از بازگشایی نمادها از قیمت تابلوی سهم‌ها کاسته می‌شود، نسبت قیمت به درآمد(P/E) این سهم‌ها را بسیار کاهش داد و شرایط را برای رشد میان‌مدت این سهم‌ها فراهم کرد. مثلاً در شرکت‌های سنگ آهنی، سیمانی، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها، سود مناسبی تقسیم شد و این سودهای تقسیم‌شده به‌زودی روی تابلوی معاملات با رشد قیمت سهم‌ها، جبران خواهد شد.

ساسانی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، شرکت‌هایی هم بودند که به‌رغم تحقق سود مناسب در سال ۹۹، تقسیم سود چندانی نداشتند. برای مثال سود تقسیمی در بانک‌ها کمتر از انتظارات بود ولی بانک‌ها با دستور بانک مرکزی، حداقل تقسیم سود را در دستور کار خود قراردادند. خیلی از نمادها هم زیان ده بودند و در مجامع، سودی برای تقسیم نداشتند و بعید است که حرکتی در این نمادها شاهد باشیم. مگر آنکه با هماهنگی‌هایی از سوی حقوقی‌ها یا برخی اشخاص، نوسانی در این نمادها شکل بگیرد.


  • بیشتر بخوانید

مراحل اعطای مجوزها در بازار سرمایه آسان می شود

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جذاب ها و غیر جذاب های بورس
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

جذاب ها و غیر جذاب های بورس

خطر بانک‌های قدرتمند در کمین مردم و دولت‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خطر بانک‌های قدرتمند در کمین مردم و دولت‌ها

فرش قرمزی برای نسل Z در بازار سرمایه
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرش قرمزی برای نسل Z در بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
آخر .... بازی سازمان بورس و شرکتهای پالایشی
چرا در روز دوشنبه که سبز بود پالایشی ها باز نشد و امروز علاوه بر کسر سود کذایی یه منفی تپل نصیب سهامدار شد یعنی مثلا شپنا 120 سود کم شد و سهم از 1362 تومان به 1180 تومن نزول کرد واین یعنی سهامداری ..محض است و آخر .....بازی و . . بازی شرکتها