بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!

ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!
کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر وزیر صمت بخواهد طبق برنامه های اعلام شده عمل کند، باید از حالا به خودروی ۲۰۶ یک میلیارد تومانی در پایان ۱۴۰۴ سلام کنیم!
کد خبر : ۲۴۶۰۴۱

ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!

به گزارش بورس نیوز، در صحبت‌های وزیر پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وعده تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ داده‌شده است. لازم به ذکر است که بالاترین تیراژ تولید خودرو در کشور مربوط به سال ۱۳۹۰ بوده که ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولیدشده است.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: آقای فاطمی امین در برنامه‌های خود، فقط به چند عدد و رقم در حوزه تولید خودرو بسنده کرده‌اند و این شیوه برنامه‌ریزی، در شان یک وزیر نیست.

وی اضافه کرد: این برنامه، جدید نیست و به‌نوعی، همان برنامه‌ای است که ۸ سال قبل تدوین‌شده و به بهانه تحریم، هرگز به مرحله اجرا نرسیده و به نظر می‌رسد این برنامه قابلیت اجرا ندارد و باید به‌جای تمرکز بر ارائه چند عدد و رقم، روی ارزش‌افزوده تمرکز کرد.

این کارشناس درخصوص صادرات خودرو نیز تاکید کرد: صرف اعلام برنامه‌ریزی برای صادرات یک میلیون دستگاه خودرو، کافی نیست و باید به چنین سوالاتی پاسخ داده شود که «این تعداد خودرو به کجا صادر خواهد شد»، «در کدام شبکه فروش جهانی کارخواهیم کرد»، «سرمایه احداث شبکه خدمات چطور تأمین خواهد شد»، تولید اقتصادی، نیازمند نقدینگی است؛ «این نقدینگی از چه محلی تأمین خواهد شد» و...

وی افزود: اگرچه ظاهر این برنامه، جذاب و هیجان‌انگیز است؛ ولی کارکرد این برنامه فقط حفظ شرایط موجود در صنعت خودروسازی کشور است. انحصار در صنعت خودرو، برای عده‌ای منافعی به همراه داشته و به نظر می‌رسد همان‌ها با طرح و القای چنین وعده‌هایی، تمایل به تداوم وضعیت موجود دارند. ضمن اینکه معتقدم اجرای برنامه‌های اعلام‌شده توسط وزیر پیشنهادی "صمت"، به‌شدت تورم‌زا خواهد بود.



این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: وزیر جدید صمت بهتر است به‌جای برنامه‌ریزی در حد یک مدیر داخلی، به دنبال برنامه‌ریزی کلان برای حذف انحصار، حذف موانع تولید و حذف تمامی رویه‌های صدور مجوز باشد. به‌منظور توسعه صادرات در صنعت خودرو، باید روی سیاست‌های تکمیل محصول تمرکز کرد.

زاوه افزود: سیاست تکمیل محصول همان سیاست ساخت محصولات کامل روی محصول اولیه است و کشورهای اروپایی و حتی ترکیه، روی این موضوع تمرکز کرده‌اند. سیاست تکمیل محصول هم ارزش‌افزوده بالایی به همراه خواهد داشت و هم گردش مالی بسیار بزرگی دارد.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید که در برنامه‌های دولت و اعضای کابینه، تاکنون تأکید زیادی بر احداث واحدهای مسکونی، افزایش تولید در صنایع مختلف و... شده و اجرای تمام این برنامه‌ها، نیازمند توسعه حمل‌ونقل خواهد بود. حال‌آنکه کل برنامه‌ها در حوزه حمل‌ونقل به وعده تحویل چند هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال ختم شده است! این وعده در حد روسای انجمن‌هاست و انتظار می‌رود وزیر "صمت" برنامه‌ریزی کلان‌تری، مستقل از شرکت‌ها، داشته باشد.

زاوه در پایان خاطرنشان کرد: با چنین رویکردی، خلق ارزش‌افزوده در صنعت خودرو مبنای سیاست‌گذاری‌ها قرار خواهد گرفت؛ حتی اگر این سیاست به نفع یک شرکت خودروساز نباشد. اما در شرایط فعلی، اگر وزیر صمت بخواهد طبق برنامه‌های اعلام‌شده عمل کند، باید از حالا به خودروی ۲۰۶ یک میلیارد تومانی در پایان ۱۴۰۴ سلام کنیم! امیدواریم دولت جدید، سیاست‌های دولت قبل را در پیش نگیرد و از واژه‌های کوری همچون خودکفایی دوری کند. ادامه این بازی به نفع اقتصاد کشور نیست و وقت آن رسیده که بپذیریم اقتصاد دستوری و سوسیالیستی، اقتصاد موفقی نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آزادسازی قیمت خودرو نیازمند عزم ملی است

۲ نکته مغفول مانده قبل از آزادسازی قیمت خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نکته مغفول مانده قبل از آزادسازی قیمت خودرو

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"لاف" نمایشی تازه در صنعت خودرو

۲ پیام رشد واردات قطعات CKD
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

۲ پیام رشد واردات قطعات CKD

ارسال نظر