بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

طوفان خبری "وسنا"

طوفان خبری
معاون اقتصادی هلدینگ برق و انرژی صبا گفت: با توجه به پروژه‌های فعلی شرکت و همچنین واگذاری نیروگاه قائن، P/NAV فعلی شرکت نشان دهنده اختلاف قابل توجه قیمت سهام از ارزش ذاتی آن است که انتظار داریم قیمت سهام در آینده به سمت ارزش ذاتی آن حرکت کند.
کد خبر : ۲۴۶۹۲۹

کار نشه/تایید نشده

به گزارش بورس نیوز، در هفته‌ای که گذشت شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران با نماد "وسنا" اقدام به ارائه گزارش شفاف‌سازی در مورد نتیجه دعوی شرکت علیه توانیر و نیز فروش سهام شرکت تولید نیروی آذرخش و پذیرش شرکت سنا و شرکت آذرخش در فرابورس کرد. این شفاف‌سازی مفصل بهانه‌ای شد تا خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگویی با آرش جالبی معاون اقتصادی هلدینگ برق و انرژی صبا (سهامدار بیش از ۵۵ درصدی "وسنا") داشته باشد.

کار نشه/تایید نشده

چند روز قبل طی یک شفاف‌سازی شرکت سنا اعلام کرد نتیجه نهایی دعوی علیه شرکت توانیر با واگذاری نیروگاه قائن به‌صورت ۱۰۰ درصد به شرکت تولید نیروی زاگرس صورت پذیرفت، دقیقاً این دستاورد بزرگ سنا چه بوده است؟

جالبی: با عنایت به یک دعوی حقوقی که از سال ۱۳۸۸ شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران سنا و شرکت تولید نیروی زاگرس علیه شرکت توانیر در خصوص واگذاری نیروگاه‌های ارومیه، اردبیل، قائن و پرند (طبق توافق از موضوع دعوی خارج گردید) داشتند، بالاخره بعد از حدود ۱۲ سال با تلاش بی‌وقفه همکاران، موفق شدیم نیروگاه شهید کاوه قائن که در تملک شرکت توانیر بود را به‌طور کامل در اختیار شرکت زاگرس قرار بدهیم و این اتفاق به‌نوبه‌ خود یک موضوع منحصربه‌فرد ازنظر نتیجه‌بخش بودن این دعوی حقوقی بزرگ بود.

آثار ریالی واگذاری نیروگاه قائن بر عملکرد شرکت زاگرس و سنا چقدر است؟ و چقدر ارزش بازار سنا را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

جالبی: همانظور که مستحضر هستید نیروگاه قائن دارای ۴ واحد گازی هریک به ظرفیت ۱۵۷,۵ مگاوات است که درمجموع این نیروگاه با توان ۶۳۰ مگاوات یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های شرق کشور است. این نیروگاه در سال می‌تواند درآمدی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برای شرکت زاگرس به ارمغان بیاورد. با توجه به ارزش‌گذاری انجام‌شده نیروگاه قائن توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری بالغ‌بر ۳.۳۰۰ میلیارد تومان، این نیروگاه می‌تواند تغییرات با اهمیتی در شرکت تحت کنترل هلدینگ سنا (شرکت تولید نیروی زاگرس) ایجاد کرده و بالطبع به مارکت شرکت سنا چیزی بیش از ۲.۰۰۰ میلیارد تومان اضافه کند.

برای نیروگاه قائن چه برنامه‌ای دارید؟

جالبی: هدف اول را می‌توان کنترل کامل مدیریت نیروگاه با رعایت تمامی حقوق و حفظ آرامش برای همکاران مستقر در نیروگاه و در ادامه ارتقا عملکرد توان تولیدی و ان‌شاءالله در سال‌های بعد پس از بررسی‌های لازم و دریافت مجوزهای مربوطه برای احداث واحد‌های بخار به‌منظور ارتقا بهره‌وری و افزایش درآمد و تبدیل نیروگاه به بلوک سیکل ترکیبی اشاره کرد.

در شفاف‌سازی دیگری که "وسنا" داشت خبر از فروش سهام شرکت سنا در شرکت تولید نیروی آذرخش داده بودید، اساساً فروش اشاره‌شده در چه مرحله‌ای است؟

جالبی: همان‌طور که در شفاف‌سازی اشاره شد هلدینگ سنا به‌منظور قیمت‌گذاری دقیق ارزش سهام خود در شرکت تولید نیروی آذرخش اقدام به عقد قرارداد با شرکت تأمین سرمایه نوین به‌منظور ارزش‌گذاری کرد که پس از بررسی‌های لازم ارزش کل سهام شرکت تولید نیروی آذرخش بالغ‌بر ۹.۷۰۰ میلیارد تومان با یورو ۲۷.۰۰۰ تومان تعیین شد که با لحاظ مالکیت ۶۰ درصدی شرکت سنا در آذرخش، ارزشی بالغ‌بر ۵.۸۰۰ میلیارد تومان برای هلدینگ سنا خواهد داشت، که ادامه روند واگذاری در حال بررسی است و طبیعتاً در زمان مقرر به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

همچنین در بخش دیگری از شفاف‌سازی "وسنا" اعلام کردید قصد انتقال به بازار بالاتر برای شرکت سنا و همچنین عرضه سهام شرکت تولید نیروی آذرخش را در بازار سرمایه دارید، در حال حاضر این موارد در چه مرحله‌ای است؟

جالبی: با پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص انتقال شرکت سنا به بازار بالاتر و همچنین پذیرش شرکت تولید نیروی آذرخش در بازار سرمایه، این دو شرکت اقدام به عقد قرارداد با مشاور عرضه کارگزاری بورس بهگزین و همچنین تهیه امید نامه، تقاضانامه و پرسشنامه کرد که فرآیند پذیرش هر دو شرکت در حال پیگیری جدی است.

با توجه به اینکه سرمایه فعلی شرکت تولید نیروی زاگرس و دارایی‌های ارزیابی‌شده نیروگاه قائن که بیش از ۳.۰۰۰ میلیارد تومان است، آیا می‌توان افزایش سرمایه سنگینی در شرکت زیرمجموعه (زاگرس) و درنتیجه در سنا داشته باشیم؟

جالبی: با توجه به اینکه سرمایه شرکت تولید نیروی زاگرس ۱۰ میلیون تومان بوده و میزان دارایی واگذارشده به شرکت زاگرس عدد قابل‌توجهی است، می‌توان انتظار داشت پس از طی مراحل نهایی انتقال ریالی دارایی‌ها به شرکت زاگرس افزایش سرمایه سنگینی در این شرکت اتفاق خواهد افتاد که طبعی با توجه به سهامداری شرکت سنا این موضوع نیز برای هلدینگ سنا متصور است.

 آیا امکان تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای سنا وجود دارد؟

جالبی: موضوع در حال بررسی است و قطعاً درصورتی‌که به نفع سهامداران باشد اقدام و نتیجه تصمیمات پس از اخذ مجوز‌های لازم در هر مرحله افشاء خواهد شد.

 ظرفیت نیروگاه‌های زیرمجموعه شما در کل چقدر است؟ با توجه به کمبود برق، برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت در این نیروگاه‌ها دارید؟

جالبی: میزان کل ظرفیت نیروگاه‌های تحت کنترل هلدینگ سنا با احتساب نیروگاه قائن به ظرفیت ١٩٧٤ مگاوات خواهد رسید. برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها ما در حال حاضر در شرکت مولد نیروی خرم‌آباد از زیرمجموعه‌های هلدینگ سنا مراحل احداث یک واحد بخار را در جریان داریم، که در تلاش هستیم نهایتاً تا پایان سال جاری این واحد بخار به مدار متصل و یک بلوک سیکل ترکیبی خرم‌آباد مورد بهره‌برداری قرار گیرد که با اضافه شدن این واحد بخار ١٦٠ مگاوات دیگر نیز به ظرفیت نیروگاه‌های تحت تملک سنا اضافه خواهد شد. همچنین مجوزهای لازم برای احداث دو واحد گازی دیگر نیز اخذشده است که با احداث این دو واحد مجموع کل ظرفیت به عدد ٢٥٠٠ مگاوات خواهد رسید.

نظر شما در ارتباط با NAV وسنا چیست؟

جالبی: با توجه به توضیحات ارائه‌شده و پروژه‌های فعلی شرکت و همچنین واگذاری نیروگاه قائن، P/NAV فعلی شرکت نشان‌دهنده اختلاف قابل‌توجه قیمت سهام از ارزش ذاتی آن است که انتظار داریم قیمت سهام در آینده به سمت ارزش ذاتی آن حرکت کند.

 با توجه به اخبار خوب منتشرشده، پیش‌بینی شما برای بازگشایی نماد چه زمانی خواهد بود؟

جالبی: ازآنجاکه کلیه اطلاعات مربوطه با تمامی جزئیات در سامانه کدال منتشر گردیده است و مکاتبات لازم در این زمینه با مدیریت محترم نظارت بر بازار پایه فرابورس انجام و همچنین مذاکرات صورت گرفته با کارشناسان محترم شرکت فرابورس انتظار داریم، چهارشنبه مورخ ۱۷ شهریورماه طی معاملات روزانه نماد "وسنا" بازگشایی شود و با استقبال خوبی همراه گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
درز اطلاعات سبدگردان‌ها در کارگزاری‌ها!
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

درز اطلاعات سبدگردان‌ها در کارگزاری‌ها!

ثبت سرمایه
شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران-سنا اعلام کرد؛

ثبت سرمایه "وسنا" در مرجع ثبت شرکت‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار شرکت وسنا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
بورس نیوز گرامی شما هدفتون از این مصاحبه چی بود؟چرا شما با همکاری شرکت ها خون مردم رو توی شیشه میکنید؟سهم شما چیه؟
چرا این مصاحبه ای که انجام دادین رو نمیرید از همون اقای جالبی پیگیری کنید که بعداز این مصاحبه چه کلاهی سر مردم گداشتند چه زندگیها که نابود شد و چه سرمایه ها که بر باد رفت.
وجدان داشته باشید و الان برید مصاحبه کنید بگید چرا با ترفند های مختلف اومدید تبلیغ کردید و تقاضای چهل ملیونی که برای این سهم اومده بود رو توسط شرکت های دیگر زیر مجموعتون عرضه کردید.
وجدان داشته باشید و در مورد فساد صورت گرفته در این سهم از بنیاد مستضعفان پیگیری کنید.
وجدان داشته باشید و صدای سهامدار خرد مظلوم رو به رییس بنیاد مستضعفان مستعفان برسونید.
فساد پشت پرده سهم رو به گوش مردم و مسولین برسونید.
اگر اطلاعات بیشتری میخواید جواب این نظر منو بدید من حضوری میام بورس نیوز و جریانات این سهم رو میگم بهتون
مدیر سایت
شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
با سلام و تشکر از شما سهامدار گرامی

لطفا موارد و نکاتی را که میفرمایید، به ایمیل بورس نیوز ارسال فرمایید
با احترام