بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دروغ ۱۳؛ شکست سقف قبلی بورس فقط با دلار ۳۰هزاری ...

دروغ ۱۳؛ شکست سقف قبلی بورس فقط با دلار ۳۰هزاری ...
برای شکست سقف قبلی شاخص کل (محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی) حتما نیازی نیست دلار محدوده بالای ۳۰ هزار تومان را لمس کند. کافی است دلار ۲ _ ۳ ماهی در کانال ۲۷ هزار تومانی تثبیت شود و کاهش نداشته باشد تا شاخص کل بورس از سقف قبلی هم عبور کند.
کد خبر : ۲۴۷۰۰۹

شکست سقف قبلی، حتما نیاز به دلار بالای ۳۰ هزار تومان ندارد!

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه این روزها بر سر یک دوراهی جدی قرارگرفته؛ دوراهی روند نرخ ارز در ماه‌های آتی. عده‌ای معتقدند در صورت توافق که خوش‌بینی‌های زیادی هم نسبت به آن وجود دارد، نرخ ارز پتانسیل افت چشمگیری خواهد داشت و بازار سرمایه تحت تأثیر این کاهش نرخ ارز اصلاح خواهد کرد.

برخی دیگر معتقدند با توجه به حجم نقدینگی، نرخ تورم و سایر شرایط موجود در اقتصاد کشور ما، نرخ ارز پتانسیل کاهش محسوسی ندارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت و با فرض توافق چند ماهی در همین محدوده تثبیت خواهد شد و بعد دوباره به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: معتقدم کف نرخ ارز، همان محدوده دلار ۲۰ الی ۲۲ هزارتومانی است و تحت هیچ شرایطی بازار ارز نرخ‌های پایین‌تر از این را لمس نخواهد کرد. ضمن اینکه معتقدم توافق اتفاقی نیست که در کوتاه‌مدت رخ دهند و نیازمند زمان است.

وی ادامه داد: به‌هرحال کشور ما در موردتوافق با آمریکا تجربه ناموفقی داشت و بعد عهدی آمریکا را در توافق قبلی مشاهده کرده و از سوی دیگر طرف دیگر این توافق هم انتظارات و خواسته‌های زیادی دارد ولذا به سناریوی توافق باید با تأمل بیشتری نگاه کرد و انتظار توافق در کوتاه‌مدت نباید داشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: علاوه بر این باید در نظر داشت که دولت قبل بخش عمده ذخایر ارزی کشور را مصرف کرده و نمی‌توان تنگنای ارزی را نادیده گرفت. با توجه به کسری بودجه دولت و افزایش پایه پولی کشور، می‌توان انتظار داشت در حالت خوش‌بینانه دلار مجدداً تا محدوده ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان رشد کند. البته در حالت بدبینانه شاید دلار امسال نرخ ۳۵ هزارتومانی را هم ببیند. به‌هرحال وقتی منابع ارزی کشور را بدون برنامه‌ریزی صحیح و با تخصیص دلار ۴۲۰۰ حراج کنیم، باید منتظر افزایش نرخ ارز هم باشیم.

وی در رابطه با تأثیر احتمالی افزایش نرخ ارز در بازار سرمایه گفت: فارغ از اصلاحاتی که پیش روی بازار سرمایه خواهد بود، شاخص کل بورس قطعاً امسال محدوده ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را خواهد دید. برای شکست سقف قبلی شاخص کل (محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی) حتماً نیازی نیست دلار محدوده بالای ۳۰ هزار تومان را لمس کند. کافی است دلار ۲ _ ۳ ماهی در کانال ۲۷ هزارتومانی تثبیت شود و کاهش نداشته باشد تا شاخص کل بورس از سقف قبلی هم عبور کند.

این کارشناس بازار سرمایه تنها ریسک پیش روی بازار سرمایه را هم‌زمانی دو اتفاق احتمالی یعنی کاهش قیمت‌های جهانی کامودیتی ها و احیای برجام معرفی کرد و اضافه کرد: فقط اگر این دو اتفاق احتمالی، هم‌زمان رخ دهد، احتمال اصلاح و مدتی رکود بازار سرمایه وجود دارد.

جانجان در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال اظهار کرد: صنایع بنیادی که در ۶ ماه گذشته نسبت P بر E فوروارد آن‌ها توسط تحلیلگران جذاب ارزیابی‌شده و همچنین سهم‌های کوچک بنیادی با ارزش بازار پایین که از نسبت‌های P بر E پایین و جذابی برخوردار بوده و شناوری پایین‌تری داشته باشند؛ پتانسیل رشد خواهند داشت. غذایی‌ها، داروهایی و قندی‌ها هم احتمالاً در نیمه دوم سال رشدهای خوبی خواهند کرد. پالایشی‌ها هم گزارش‌های خوبی منتشر خواهند کرد و احتمالاً جذاب شوند. پتروشیمی‌ها هم در صورت افزایش نرخ ارز، سودآوری بیشتری محقق خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حذف خرید خودکار عرضه‌ اولیه، فرصت یا تهدید؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف خرید خودکار عرضه‌ اولیه، فرصت یا تهدید؟

دلیل مهم برای خوش‌بینی به رشد بورس
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

دلیل مهم برای خوش‌بینی به رشد بورس

درز اطلاعات سبدگردان‌ها در کارگزاری‌ها!
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

درز اطلاعات سبدگردان‌ها در کارگزاری‌ها!

حیات بورس زیر پوست سهم‌های کوچک
کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد:

حیات بورس زیر پوست سهم‌های کوچک

ارسال نظر
نظرات بینندگان
پاک نیت
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
با سلام و تشکر از بابت سایت خوبتان اگر ممکنه در این مورد یعنی ارتباط بازار با دلار بیشتر بنویسید شاید به نحوه تفکر بورس اولی ها اثرکند بازار را خراب کرده اند با این شدت ارتباط بازار بادلار شاید هم دست کاسبان تحریم در کار باشد اینطوری میخواهند بازار را گرو کشی نرخ دلار کنند و متاسفانه بزهای وال استریت !!هم همکاری میکنند اگر قرار باشد از ضرر درامدن من و امسال من منوط به رسیدن دلار به 30 تومان یا بالاتر باشد ترجیح میدهم با ضرر بازار را ترک کنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
اگر اینجوری باشه خوب از اول همه برن دلار بخرن که بهتره...............