بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
رقابت ارزهای دیجیتالی برای افزایش سهم خود با یکدیگر
در دنیای رو به رشد ارز‌های دیجیتال و فناوری بلاکچین، رقابت برای ایجاد یک شبکه مقیاس‌پذیر و کاربرپسند که بتواند در مقیاس جهانی به کار گرفته شود، ماراتنی بی‌پایان است که در آن، رقبای جدید به طور منظم برای افزایش سهم خود در بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند.
کد خبر : ۲۴۷۱۵۳

اتریوم+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، در دنیای رو به رشد ارز‌های دیجیتال و فناوری بلاکچین، رقابت برای ایجاد یک شبکه مقیاس‌پذیر و کاربرپسند که بتواند در مقیاس جهانی به کار گرفته شود، ماراتنی بی‌پایان است که در آن، رقبای جدید به طور منظم برای افزایش سهم خود در بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند.



در این میان، رقبای اتریوم و پروژه‌های لایه اول با راه‌اندازی ماینینگ و مشوق‌هایی برای توسعه‌دهندگان، از گس بالای اتریوم به نفع خود استفاده کرده و به دنبال جذب کاربران و نقدینگی بیشتر به اکوسیستم خود هستند.

در این مطلب، نگاهی می‌اندازیم به برخی از پلتفرم‌های لایه اول در حال ظهور که از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند و برای افزایش سهم خود از نقدینگی بازار رمزارز‌ها با اتریوم در حال رقابت هستند. این پلتفرم‌ها در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند.

فانتوم (Fantom) پروتکلی است که از معماری گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) جهت هدایت اجماع خود استفاده می‌کند و بر اساس این طرح، از لحاظ تئوری بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است.

ماهیت سریع و کم‌هزینه این شبکه در ماه‌های اخیر توجه بسیاری از فعالان بازار رمزارز‌ها را به خود جلب کرده است؛ چراکه شبکه اتریوم همچنان از کارمزد‌های بالای تراکنش و کند بودن تأیید آن‌ها به دلیل ازدحام شبکه رنج می‌برد.
بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط پلتفرم دیفای لاما (Defi Llama)، از زمان راه‌اندازی برنامه تشویقی فانتوم، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در این پروتکل از ۶۹۱ میلیون دلار به بالاترین رکورد خود یعنی ۱٫۴۴ میلیارد دلار در تاریخ ۹ سپتامبر رسیده است.

چندین پروتکل جدید توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) و دیفای نیز اخیرا در این شبکه راه‌اندازی شده‌اند و ممکن است با مهاجرت نقدینگی به این شبکه، این روند همچنان ادامه یابد.

ولانچ (Avalanche) شبکه دیگری است که این روز‌ها در حال جذب نقدینگی از شبکه اتریوم به سمت خود است؛ یک پلتفرم قرارداد‌های هوشمند متن باز و قابل برنامه‌نویسی که به طور خاص برای برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است.

پس از راه‌اندازی برنامه تشویقی اولانچ در تاریخ ۱۸ آگوست، فعالیت بر روی این پروتکل افزایش چشمگیری داشته است.

فانتوم و اولانچ، دو ستاره جدید در حال ظهور در رقابت پلتفرم‌های لایه اول هستند که کاربران شبکه اتریوم را به خود جذب کرده‌اند، اما آن‌ها تنها نیستند.

از دیگر شبکه‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) که در سال جاری پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند، می‌توان به شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) و پالی‌گان (Polygon) اشاره کرد. هر دو این شبکه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی‌های خود را در شبکه اتریوم حفظ کنند و در عین حال، مشکلی از بابت کارمزد‌های بالای لایه اصلی نداشته باشند.

بزرگترین تهدید برای اتریوم در میان بلاکچین‌های ناسازگار با EVM نیز، سولانا (Solana) است که طی هفت روز گذشته بیشترین افزایش را در ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در پلتفرم خود داشته است و پس از آن، پروتکل متمرکز بر استیبل کوین ترا (Terra) قرار دارد.

همان‌طور که در شکل بالا مشاهده می‌شود، شبکه اتریوم از لحاظ تعداد کاربران، پروتکل‌ها و ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده، بلاکچین برتر بازار است. اما محدودیت‌های فعلی این شبکه، راه را برای رقابت پروتکل‌های رقیب بسیار هموار کرده است.

باید منتظر ماند و دید آیا اتریوم ۲.۰ مشکلات پیش‌رو را حل می‌کند یا پروتکل‌های نسل جدید رقیب به اوج خود می‌رسد و یک راه‌حل بهینه شامل غیرمتمرکزسازی، امنیت و مقیاس‌پذیری را در یک پلتفرم آسان برای سهولت استفاده از فناوری بلاکچین ارائه می‌دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر