بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آینده اندیشان ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قوانین بازی در بورس عوض شد!

قوانین بازی در بورس عوض شد!
بودجه ۱۴۰۱ هم در هاله ای از ابهام است و امیدواریم مجلس با درک حال و روز این روزهای بازار سرمایه در تدوین لایحه بودجه مراعات حال فعالان این بازار را هم بکند و در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و... افراط نکند.
کد خبر : ۲۴۸۶۷۷

اخزا

به گزارش بورس نیوز ، یکی از دغدغه‌های این روزهای فعالان بازار سرمایه افزایش نرخ بهره اوراق دولتی "اخزا" ها است. نرخ بهره اوراق اسناد خزانه دولتی با سررسید یک ساله به ۲۲.۵ درصد رسیده است و این افزایش نرخ می تواند از جذابیت بازار سهام بکاهد.

هومن عمیدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده اندیشان ایرانیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: شرایط به گونه ای است که دولت به بازار سرمایه به عنوان بازوی برای تامین مالی و فروش مستقیم و عمومی اوراق و یا واگذاری اوراق به پیمانکاران بابت مطالبات پیمانکاران و عرضه غیر مستقیم آن در بازار سرمایه نگاه می‌کند و متاسفانه قوانین بازی در بازار سرمایه به شدت در حال تغییر است.

وی افزود: نکته اینجاست که نسبت P بر E فوروارد میانگین بازار را نرخ سود بانکی و نرخ بهره اوراق تعیین میکند. بنابراین چنانچه به هر دلیلی از جمله افزایش میزان بدهی دولت به پیمانکاران و تخصیص اوراق به پیمانکاران در ازای بدهی آنها و یا برنامه تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق و یا افزایش نرخ سود بانکی، نرخ بهره بدون ریسک افزایش یابد، بازدهی مورد انتظار سهامداران هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در شرایطی که دولت در ازای بدهی خود به پیمانکاران اقدام به عرضه اوراق آنان می‌کند و پیمانکاران برای تامین نقدینگی، اقدام به نقد کردن اوراق خود حتی به صورت وکالتی با قیمت های خیلی پایین تر می کنند، طبیعی است که نرخ بهره بدون ریسک در کشور ما افزایش می یابد. ضمن اینکه مدیران صندوق ها می توانند با خرید این اوراق، بازدهی بدون ریسک مناسبی کسب کنند و این اقدام در شرایطی که بازار سرمایه با توجه به کمبود نقدینگی در این بازار و اوضاع اقتصادی کشور، در رکود کامل به سر می برد؛ می تواند انگیزه ای برای فروش بیشتر سهام توسط سرمایه گذاران باشد.

قوانین بازی عوض شده!/دغدغه بزرگی بنام تامین مالی

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مشکل اینجاست که علاوه بر آنکه انتشار و عرضه اوراق در بازار سرمایه با نرخ های بهره بالا می‌تواند ریسکی را متوجه بازار سهام کند، دغدغه بزرگتری هم متوجه اقتصاد کشور است. اگر انتشار اوراق به منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ اقتصادی و اجرای طرح‌های عمرانی در کشور بود و بازپرداخت اوراق از محل سود سرمایه گذاری ها انجام می شد، انتشار این اوراق به خودی خود اتفاق نگران کننده ای محسوب نمی شد؛ اما موضوع اینجاست که انتشار اوراق با هدف بازپرداخت بدهی های دولت و بازپرداخت اوراق قبلی صورت می گیرد و با هر مرحله انتشار اوراق، حجم بدهی های دولت بیش از قبل خواهد شد.

عمیدی تاکید کرد: در نظر داشته باشید که دارندگان اوراق در زمان سررسید به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و بانک ها تحت فشار، موظف به بازپرداخت پول دارندگان اوراق هستند و بدین ترتیب، مطالبات بانک ها از دولت افزایش می یابد. دولت برای تسویه با بانک ها، ناچار به عرضه بخشی از دارایی‌های خود به بانک ها و یا انتشار اوراق مجدد خواهد بود و بانک‌ها از محل مطالبات خود از دولت، افزایش سرمایه می دهند و در نهایت، این سیستم معیوب ثمره ای به جزء اعمال فشار به طیف‌های مختلف از جمله پیمانکاران بانک‌ها و در نهایت عموم مردم کشورمان خواهد داشت. معتقدم این چرخه معیوب باید یک‌بار برای همیشه خاتمه یابد.

وی اضافه کرد: اگرچه سیاست آقای صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، تامین مالی از محل استقراض از بانک های خارجی با نرخ بهره پایین تر است؛ اما مشخص نیست در شرایط تحریم، این استقراض به چه نحو قرار است انجام شود. احتمالا ایشان برای انجام این کار مکانیزم‌هایی در نظر دارند و امیدواریم با این روش، بتوان فشار کمتری متوجه بازار سرمایه کرد.

عمیدی در ادامه در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ما این روزها علاوه بر آنکه بابت موضوع تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق تحت فشار قرار دارد، دغدغه مذاکرات و کاهش احتمالی نرخ ارز را هم دارد. امیدواریم با توجه به تجربه و شناخت کافی رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جدید سازمان بورس از مشکلات بازار سرمایه شاهد کاهش مشکلات این بازار باشیم، هر چند که تا این لحظه چنین اتفاقی مشاهده نشده است. در شرایطی که نرخ ارز و وضعیت مذاکرات در هاله ای از ابهام به سر می برد پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در ماههای آینده کار دشواری است.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: اگرچه بر اساس انتظارات تورمی انتظار دلار ۳۵ هزار تومانی می‌رود، اما به هرحال هر خبری مربوط به مذاکرات نرخ ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باید نوسانات نرخ ارز در نهایت به کجا ختم خواهد شد. علاوه بر این موضوع بودجه ۱۴۰۱ هم در هاله ای از ابهام است و امیدواریم مجلس با درک حال و روز این روزهای بازار سرمایه در تدوین لایحه بودجه مراعات حال فعالان این بازار را هم بکند و در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و... افراط نکند.

عمیدی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که بازار برای صعود دچار تردیدهای متعددی است و انگیزه قوی برای بالا رفتن ندارد، شاخص بورس هم با مقاومت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی مواجه شده و عبور از این محدوده سخت شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم موانع رشد بازار سرمایه به کجا خواهند رسید و آیا مجال رشد به این بازار خواهند داد یا نه!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
روش‌های تامین مالی بدون فشار بر بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

روش‌های تامین مالی بدون فشار بر بورس

بورسی‌ها نگران افزایش نرخ اوراق بدهی
مدیر سرمایه‌گذاری ابزار‌های درآمد ثابت سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورسی‌ها نگران افزایش نرخ اوراق بدهی

معاملات الگوریتمی نیازی به دستگاه ماینر ندارد
مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

معاملات الگوریتمی نیازی به دستگاه ماینر ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
مملکت دزد ، مملکت دزد ، مملکت دزد و صد رحمت به کشورهای غربی به قول آقایون عظام بلاد کفر
بیچاره شده بورس
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
بلادکفرکجادیدیدوشنیدیدکه با پول ملت کسری بودجه شونوجبران کنن
اینا دزدن،فاسدن،جنایتکارن،ظالمند...
خدانابودشون کنه،خدانسل شونواز روزمین بردار
خداسر زن وبچه هاشون بیاره
سگ کافرشرف داره به این مسلمان نماها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
هر روز یه قانون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
دیگه نابودمون کردید لعنت به دولت دروغگو و فریبکار روی یزید و هر چی ملعونا رو سفید کردید واقعا به این نتیجه رسیدم که خدایی نیست که نیست
بیچاره شده بورس
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
داداش چرا کفرمیگی،خداکه هستش،اونم خدای دزدان وفاسدان وجنایتکاران وظالمان شدش
خدادیگه ماهارو فراموش کردش
واقعاملت ایران مظلومند،مظلوم ترین ملت دنیا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
با این همه ریزش و بدبخت شدن مردم خجالت نمیکشید کثافتها بی ناموسها لجن ها آشغالها نطفه لجنها عین شیطانید عین شیطان گوه تو قبر باباهاتون
بیچاره شده بورس
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
چرا خجالت بکشند اینابایدبه هرطریقی شده ابن .سروپانگهدارن
کجایی دنیاچنین .... .دیدید
کجا...؟؟؟
خداشرشونو ازسرملت مظلوم ایران برداره،الهی آمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
هی شاخص بالامیره پول رفتمون تکون نمی خوره خدا نابودشون کنه باعث بانیش رو
رسول
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۸
من که نفهمیدم بورس سبز پرتفوی من کم میشه قرمزه یه خورده بیشتر کم میشه
درهرحالت پول ما توبورس کم میشه وبعبارتی زیباتر دزدای محترم یک دفعه کنید همه رو ببرید هم خیال ما راحت میشه هم شماها
آره دیگه اینجوری بعدشم میتونید بگید تخمون هم نمیتونید بخورید چون تواین چهل سال همینجوری ملت گاییدیم کسیم جرات نداسته بگه
بیچاره شده بورس
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
روش های دزدی شون با کل دنیا،متفاوته
ایناشاهکاردزدی وفسادوجنایت هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
چه خبر تونه چه خبر. تونه
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
خخخخ باز هم مردم رو خ... کردید دمتون گرم چهل ساله سر مردم شیره می‌مالید نمیدونم ما... هستیم یا شما شیطان
بیچاره شده بورس
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
ایناقبل شیطان هم بودن،شک نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
ترا به جدتون برید جای دیگه دزدی کنید مای بدبخت ۱۰۰ تمن گذاشتیم شده ۵۵ تمن دیگه ولمون کنید
ams
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
دلخوش به این مقدارنباشید
اقتصادمال خراست
ماشمارابه مقام انسانیت می رسانیم
اگه این اسلامه پس کافرچجوریه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
من ........ توبازار سرمایه کثافتای دزد بیناموسا مال مردم خورا ... تا کی میخان دزدی کنید همتون لجنید سرمایمونو داغون کردین کدوم .......... میخاد جواب ما سهامدارارو بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
سهامدارای خرد به مسئولین جدید اعتماد کردند و قرار شد از بورس حمایت کنند آیا آن وعده ها محقق خواهد شد ؟
علی عبدلی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
مگه ممکنه آدمی که بمیره و نفس نکشه بازم زنده بشه ، حکایت این روزهای بورس همینه ، یعنی حکایت اقتصاد و صنعت همینه مگر اینکه یه حضرت عیسایی بیاد و معجزه کنه و در این کالبد بی جان بدمه و ...... وگرنه بنده فاتحه این اقتصاد و بورس را خواندم شما هم بخوانید . دیگه جای بحث نمونده !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
لعنت به شخص ..... و .... .با این قانون های خانه خراب کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
فقط میتونم بگم واگذار تون میکنم به خدا هر چی حقتونه سرتان بیاد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
مملکتی که به اسم قرآن و اسلام اهداف کثیف خودشودنبال می‌کنه .
یک روحانی که این همه قرآن خونده اونوقت عین یک آب خوردن سرمایه های مردمی که به هزارسختی ومشقت بدست آورده رویک شبه در بورس به غارت میبرند.
با تشویق مردم در بورس ،چه زندگی هایی روازهم پاشوندین.
لعنت بر شما ولدزناها ومدیران نالایق بیشرف.
انشاالله روزی برسه که همتون رواعدام کنند
ناشناس
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
انشالله به امید آنروز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
داخل این مملکت مسولین نه ...... دارند نه ....... قبول دارند نه ..است فقط تظاهر به اینها می کنند.والا کشوری به این همه معادن وثروت خدا دادی مردمش باید در فقر فلاکت تورم گرانی زندگی کنند.پنبه ها را ازگوش هایتان در آورید بفکر مردم کشورتان باشید.بورس تان افتضا است اقتصاد ویرانه است مردم بی چاره. مدیریت کشور ضعیف .آخر کی می خواهید فقط بفکر خو د نباشید کمی هم بفکر مردم باشید .آنقدر فشار اقتصادی روی کمر مردم است که مردم در بستر فقر زندگی می کنند روی تحت فقر بستری شده اند.
نادعلی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
ای خدا آن وقت اینها میگن پادشاهان هخامنشی خوب نبودن ...آخه شما خوبید ..مردم را به غلط کردن انداختین با این ........ که ازش دم میزنید ..البته از ماست که بر ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
بابا حداقل شعار ندین ،،اگه ممکنه یکبار هم عمل کنید،،به داد مردم برسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
این پولی که دولت از سهامداران که همان ملت ایران میباشندخورد هیچ دولتی درکل جهان تابحال چنین ظلمی درحق مردمش نکرده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
هیچ کجای دنیا این بلاها راسرمردم درنمی اورند دزدی اون هم ازضعیف ترین قشرجامعه پس حداقل دیگه شعارندین
امیر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
حمایت دینامیک تخم مرغی وپاره اجر در کف اسفالت وخیابان های تخت طاوس بهترین حمایت است
پی ای بر تخم مرغ و وسقف به یاد ماندنی با اعتبار وحمایت غوغا سالاری
وعدم حمایت وکف سکوت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
رحمت خدا بر شاهان مقتدر کورش نادر. اینها بر روی خون شهدا نان می‌خورند هزاران شهید دادیم که عاقبت ایران این بشود واقعا شما که سابقه .. داری نداشتید چرا ... را به . کشاندید. روزی می‌رسد چنان انتقادهای از این افراد به ظاهر .و ..خواهد شد که کاربلد نیستند فقط چنگ انداختند به ارکان حکومت لابی گری می‌کنند بیمدیریتی نالایقی را از حد گذروندن.
مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
لعنت به همه کارشناسهای بی سواد زندگی روبر ما خانواده حرام کردید خدا ازتون نگذره یکروزی تاوان جنایات رو پس میدید
امیر حسین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
آخه کجای دنیا دیدید که رئیس جمهور و ..... بگن مردم پولتون رو بیارید تو بورس ، اونوقت مثل آب خوردن پول مردم رو بالا بکشن، کجا دیدبد؟ ادعای اسلام و .. و .. هم میکنید ، چطور اینقدر گستاخ شدید ، مگه کدام شاه و سلطانهای قدیم ماندند، مگه شما فکر میکنید ابدی هستید؟
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
تقصیر ما مردم هست که نشستیم و نگاه میکنیم که سرمایمون هر روز روز داره از بین میره.
باید بریم فش کش کنیم
عسل
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
خدا لعنتتون کنه خدا ازتون نگذره داغ عزیزاتون رو ببینید که با پول ما مردم بدبختمون کردید خگستر از ۱۲۰۰ تومن اومده روی ۲۰۰ تومن باید شش برابر بشه که ما به پولمون برسیم شپنا از ۵۵۰۰ اومده روی ۱۱۰۰ این انصافه بی مروت ها اگه یهامتون بی ارزش بود غلط کردید که گذاشتید بره اون بالا ما رو دعوت به بورس کردید که اینجوری کنید خدا خارتون کنه
عریلو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
زندگی خیلی ها در بورس نابود شد بورس ۲ سال است سرمایه سهامداران را نابود و بی ارزش کرده است هر روز منفی و.....ولی پراید و خودروهای چینی در طی ۲ سال بیش از ۸ برابر شده اند
پردیس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
بورس به مانند زنان فاسد با دلبری کردن و عشوه کلاه سهامداران را برداشتند این زنان کلاهبردار و دزد هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
نظرم‌ اینه‌ که این ادمی‌ که این‌ نوشته‌ را در مورد بورس‌ درج‌ کرده‌ خودش‌ دلار فروشه‌ و قصد داره‌ سهامداران‌ را از بورس دلسرد‌ بکنه‌ و از اینها اینروزها‌ کم نیستند‌ !
.
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸
....... تک به تک تکتون رو ......... روز .... نزدیک ........