بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
شعله‌ای خاموش زیر شاخص‌کل
شاخص کل بورس امروز با رشد ۹ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید.
کد خبر : ۲۴۹۱۱۵

شعله‌ای خاموش زیر شاخص‌کل

به گزارش بورس‌نیوز، شاخص‌کل کمی بهبود را در روند معاملاتی خود دید و شرایط معاملات امروز نسبت به روز گذشته روندی بسیار امیدوارکننده از خود برجای گذاشت هرچند این نوع حرکت‌ها در نبود نقدینگی کاملا لاک‌پشتی است.

ولی اگر این حرکت رو به جلو را سرآغاز مجددا اتفاقات خود بدانیم، ادامه‌دار شدن روند صعودی که امروز استارت آن زده شد و سرایت این صعود به روند معاملاتی در هفته آتی، شاید اتفاقات خوشی را به بورس و تمامی اهالی بازارسرمایه بدهد اما؛ بزرگ‌ترین ترس بازار، بازهم نبود نقدینگی کافی بوده و بسیاری از کارشناسان، خرید و فروش‌های فعلی را از این جیب به آن جیب می‌دانند و نکته جالب، چشم‌پوشی ناظران بازار به روند حرکتی بسیاری از حقوقی‌هاست که باید مانع از صف‌زایی آنها شوند.

تاکیدی که این روز‌ها بر شاخص‌کل وجود دارد موجب گردیده عمده توجه‌ها به این شاخص معطوف گردد و این شاخص حکم معیار تغییرات معاملات را داشته باشد.

در هر صورت فعالان بازار سهام چندان از شرایط موجود در داد و ستد‌ها راضی نیستند و با توجه به همه اطلاعات و تحلیل‌های پیرامون انتظار بیشتری از بورس تهران دارند. انتظاراتی که شاید در هفته‌های آینده برآورده گردند.

رشد ۹ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس امروز با رشد ۹ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید.

در پایان بازار امروز ارزش معاملات خرد به ۳۶۵۶۳ میلیارد ریال رسید.

امروز برای اولین بار بعد از هفت روز، ورود نقدینگی حقیقی‌ها مثبت شد و به رقم ۲۸ میلیارد ریال رسید.

شعله‌ای خاموش زیر شاخص‌کل

خریداران در همان نقطه مرز مقاومتی در دو روز گذشته توانستند شاخص را سبزرنگ نگه دارند و در آخرین روز هفته شاخص را به آمادگی برای ورود دوباره به کانال ۱.۴ میلیون واحد نزدیک کردند.

به نظر می‌رسد بازار در نقطه فعلی مقاومت کند اما؛ بحث بر سر این است که موتور‌های رشد لحظه‌ای بازار فعلا غیرفعالند و از هفته بعد احتمالا بازار با وجود شرایط خوش بینانه، اما همچنان شاهد فشار سمت عرضه خواهد بود.

شاخص کل بورس با بازدهی منفی نزدیک ۳ درصد و شاخص کل هم وزن نیز ۵ درصد بازدهی منفی را در هفته جاری به ثبت رساند.

دو روی متفاوت در تابلوی بورس

اگرچه از همان ابتدا، معاملات با نوسانات منفی دنبال شد؛ اما تلاش خریداران برای سبز‌پوش کردن بازار و نماد‌های بزرگ کاملا ملموس بود. به نحوی که در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار شاهد رنج‌های مثبت در عمده نماد‌های صنایع پالایشی، فلزات اساسی و خودرو بودیم. هرچند در سمت دیگر سکه، روند معاملات در کلیت بازار و بالاخص نماد‌های کوچک تفاوت چشمگیری نداشت.

با پشت سر گذاشتن نیمه اول بازار تاب مقاومت در برابر حجم بالای عرضه‌ها در نماد‌های کوچک شکسته شد و همچون روز‌های گذشته، قیمت‌ها به محدوده منفی برگشت.

در میان صنایع مورد توجه بازار معاملات در گروه‌های سیمانی، کاشی و سرامیک و دارویی منفی دنبال می‌شد و نماد‌های کالا، فرابورس و انرژی در گروه فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی برای چندمین روز متوالی با صف خرید همراه بودند.

در نهایت و به لطف مثبت بودن نماد‌های شاخص‌ساز، شاخص کل با ۳۳۶ واحد معادل ۰.۰۲ درصد افزایش به عدد یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۶۹ واحد رسید. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن با ۳۶۳۲ واحد معادل ۰.۹۶ درصد کاهش تا ارتفاع ۳۷۶ هزار و ۵۲۶ واحد پایین آمد.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های شپدیس، نوری و فولاد داشتند. بیشترین ارزش معاملات نیز به نماد‌های فولاد، شپنا و فملی اختصاص داشت.

در پایان معاملات روز جاری ارزش معاملات خرد سهام عدد ۳۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال و تراز پول حقیقی عدد منفی ۴ هزار و ۴۷۷ میلیار ریال بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر