بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
آیا مسئولان نام دیگر اوراق دولتی را
انگار نه انگار تا همین چند ماه پیش دغدغه همه مسئولان از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و ... همگی بازگشت "اعتماد" را لازمه بازار می‌دانستند و گویا نام دیگر اوراق دولتی، اعتماد بود و درک سهامداران به این موضوع نرسیده بود!
کد خبر : ۲۴۹۰۹۳

نام دیگر اوراق دولتی،

به گزارش بورس‌نیوز، این روز‌ها بورس کاملا روند تکراری را پیش گرفته و تنها شنبه را به چهارشنبه می‌رسانیم و دریغ از یک نکته مثبت از بازار! بورسی که این روز‌ها غرق در فروش اوراق دولتی توسط فرابورس شده و انگار نه انگار تا همین چند ماه پیش دغدغه همه مسئولان از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و ... همه "اعتماد" را لازمه بازار می‌دانستند و گویا نام دیگر اوراق دولتی، اعتماد بود!

طبق اصول گذشته و حتی در روز‌های سبز بازار، چهارشنبه‌ها بازار با عرضه‌های بیشتری از سوی اهالی بازار همراه بود و هیچگاه نمی‌توان انتظار رشد شاخص را داشت، ولی محدوده ۱,۳۸۶ واحدی حفظ شده و بسیاری از کارشناسان بازار این محدوده را با برچسب مهم، نشانه‌گذاری کرده‌اند؛  انتظار می‌رود بازار در این سطوح قدری تثبیت شود و حتی بالایی نیز در روز‌های آتی بزند.

اگر شاخص‌کل را بر مدار تحلیل نگاه کنیم، با تخلیه شدن هیجان فروش و البته اندیکاتور RSI نیز از محدوده تقریبی ۳۰ واحد قادر بوده که تغییر جهت دهد و بهبود روند شاخص‌کل به نمایش درآید که باید ببینیم این موضوع به واقعیت می‌پیوندد یا خیر؛  روند خروج نقدینگی که با اندیکاتور MFI رصد می‌شود که با شناسایی نقطه حداقلی در محدوده کف قبلی، آماده تثبیت و تغییر جهت است.

به‌علاوه مطابق اندیکاتو ابر ایچیموکو، شاخص کل در برخورد با محدوده پایینی ابر، قادر به نوسان مثبت و حرکت مقطعی مثبت به سطوح بالاتر است؛ با این وجود هفته‌های نسبتا پر نوسانی را در پیش خواهیم داشت و برای بهبود روند کلی بازار زمان بیشتری نیاز است و احتمالا هفته‌ها زمان لازم داشته باشد.

با این حال بورس تهران در روز گذشته چنین نمایی از خود برجای گذاشت «پرتفوی منفی اکثر سهامداران»! البته شاخص هم‌وزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را دارد، آن‌هم با ۳,۶۳۸ واحد منفی بود؛ مثبت شدن شاخص کل بیشتر به دلیل اثر گذاری مثبت چند نماد شاخص‌ساز بود که اگر تاثیر آن‌ها را نادیده بگیریم شاخص منفی میشود. ارزش معاملات ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان بود و در فرابورس هم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان معامله انجام شد. نماد‌های شپدیس، نوری و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

پروازی که رنج را منفی کرد

قیمت دلار ۱۰۰ تومان نوسان منفی گرفت و در آخرین ساعات بازار با نرخ ۲۷ هزار و ۵۸۰ تومان در بین معامله‌گران دست به دست شد و این درحالی رقم می‌خورد که حتی نرخ دلار به رنج ۴۸۰ در کانال ۲۷ هزار تومان نیز رسیده بود؛ معامله‌گران در شرایط بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند و همه منتظر آن هستند که آخرین وضعیت برجام را مشاهده کنند.

سکه نیز در نزول، دنبال دلار است

بازار سکه و طلا نیز حاکی از آن بود که کاهش‌ها به سکه نیز رسید و هر سکه بهار ازادی با نرخ ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان (۱۰۰ هزارتومان کمتر از دیروز) به پیشگاه معامله رفت و هر سکه طرح امام نیز با نرخ ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان نرخ گذاری شد.

هر گرم طلا با نرخ یک میلیون و ۱۶۳ هزارتومان بر روی تابلوی طلافروشی‌ها قیمت‌گذاری شده بود و هر مثقال طلا نیز کماکان بالای ۵ میلیون تومان با نرخ ۵,۰۳۸ هزارتومان دست به دست می‌شود.

نفت مثبت شد

درحالی که دیروز معاملات ابتدایی هفته نفت، منفی بود اما؛ نفت برنت در آخرین معاملات شب گذشته ۰.۶۷ درصد افزایش یافت و به سطح ۸۵.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

افزایش تقاضای جهانی، کمبود عرضه را در بر داشته و با کاهش دما در نیمکره شمالی، کاهش عرضه‌ها به چشم آمده است اما؛ عربستان کاملا مخالف افزایش عرضه‌ها بوده و چند هوادار این تصمیم را در اوپک به همراه خود کشانده است.

از شرق تا غرب

در بازار‌های مالی دنیا شاخص‌ها امروز اغلب مثبت بودند و داوجونز با ۱۵,۷۳ واحد؛ S&P با ۸,۳۱ واحد مثبت بوده و نزدک نیز ۰,۰۲ واحد منفی بود؛ از سوی دیگر، بازار‌های شرقی نیز با رنگ قرمز به بقای خود ادامه دادند و Nikkei ژاپن ۱۲۱,۹۷ واحد منفی و شاخص شانگ‌های نیز با ۳۲,۹۳ واحد قرمزپوشی را برای خود انتخاب کرد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر