بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترکه دولت پشت دست خریداران سهام

ترکه دولت پشت دست خریداران سهام
بعید است که دولت بتواند اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران را به این بازار برگرداند. انتقادی که در این وضعیت به دولت وارد است، این است که چرا با وجود وعده هایی که قبل از انتخابات در مورد حمایت از بازار سرمایه داده شد، در عمل اقداماتی برای حمایت از این بازار صورت نگرفت؟
کد خبر : ۲۴۹۲۲۸

ترکه دولت پشت دست خریداران سهام

به گزارش بورس نیوز، بازار‌سرمایه این روزها بدحال تر از هر زمان دیگری است و با وجود ارزندگی قیمت بسیاری از سهم‌ها، بازار ما رمق تکان خوردن ندارد.

بهمن فلاح کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به رغم آن که جناب آقای رئیسی در مناظرات قبل از انتخابات به حمایت و عمده حمایت از بازارسرمایه را داده بودند، این روزها شاهد آن هستیم که بازارسرمایه به محلی برای تامین مالی دولت تبدیل شده و در شرایطی که منابع موجود در بازار به سمت خرید اوراق هدایت شده‌اند، طبیعی است که نرخ بهره بین بانکی هم افزایش پیدا می کند و با افزایش نرخ بهره بین بانکی نیز نرخ بهره اوراق هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: در شرایطی که حجم معاملات به شدت کاهش یافته و ارزش معاملات روزانه به زحمت به ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد، تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق در بازارسرمایه آن هم در این حجم ها به بازار سرمایه آسیب خواهد رساند ضمن اینکه به نظر می‌رسد‌ برنامه دولت برای انتشار اوراق در بازارسرمایه به پایان نرسیده و تا پایان سال بعید نیست که شاهد انتشار ۶۰ الی ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر اوراق در بازار سرمایه هم باشیم!

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: این شرایط، به اعتماد بازارسرمایه بیش از پیش خدشه وارد کرده و بعید است که دولت بتواند اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران را به این بازار برگرداند.

فلاح با انتقاد از وضعیت موجود حاکم در بازارسرمایه افزود: انتقادی که در این وضعیت به دولت وارد است، این است که چرا با وجود وعده‌هایی که قبل از انتخابات در مورد حمایت از بازار سرمایه داده شد، در عمل اقداماتی برای حمایت از این بازار صورت نگرفت؟ قیمت‌گذاری‌های دستوری کماکان به قوت خود باقی است و برخی مقررات دست و پاگیر در بازار سرمایه هم از جذابیت‌های این بازار کاسته است.

وی اضافه کرد»: به عنوان مثال انجام یک افزایش سرمایه در بازارسرمایه، ماه‌ها به طول می انجامد و کندی بروکراسی اداری از جذابیت هرگونه افزایش سرمایه در این بازار کم کرده است. علاوه بر این، منابعی که قرار بود به منظور حمایت، به بازار سرمایه ما تزریق شود وارد این بازار نشده و بالعکس با انتشار و عرضه اوراق در بازار سرمایه، نقدینگی این بازار هم مکیده شده است.‌ به نظر می رسد قیمت سهم ها کنترل می شود و اجازه رشد قیمت به سهام داده نمی شود. با وجود افت شدید قیمت تقریباً تمامی سهم‌های بازار و رسیدن قیمت خیلی از سهم‌ها به کمتر از ارزش ذاتی، شاهد آن هستیم که هیچ حمایتی در کف‌های قیمتی از سهام به عمل نمی‌آید و آقایان به کنترل شاخص یا مثبت کردن شاخص بسنده می‌کنند! با این تفاسیر باید گفت بازار سرمایه به جای پیشرفت، عقبگرد کرده و کم کم به روزهایی که یک دهه پیش از این، شاهد آن بودیم، باز گشته ایم.‌

وی با اشاره به تاثیر انتشار اوراق در بازار سرمایه بر نرخ بهره بین بانکی عنوان کرد: نرخ اسمی بهره اوراق اگر چه ظاهراً ۲۲.۵ درصد است، اما در کشوری که تورم تقریبا ۴۵ درصدی بر اقتصاد آن حاکم باشد، نرخ بهره واقعی اوراق منفی است و افزایش یکی_دو درصدی نرخ اسمی بهره اوراق نمی‌تواند جذابیتی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کند، اما به نحوه فروش اوراق در بازار سرمایه انتقاد جدی مطرح است. هیچ برنامه‌ای جهت انتشار اوراق در بازار سرمایه ارائه نشده و در شهریورماه با انتشار حجم قابل توجهی از اوراق در بازار سرمایه، این بازار غافلگیر شد.‌ انتشار و عرضه اوراق در شهریورماه در حجم زیاد آن هم درست در زمانی که بازار سرمایه کم کم رو به بهبود می‌رفت و حجم معاملات اندکی افزایش یافته بود، مجال هر گونه رشد را از این بازار گرفت. مخالف انتشار و عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه نیستیم، اما عرضه اوراق باید متناسب با شرایط و حجم نقدینگی بازار و همینطور عمق بازار صورت بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه ضمن تاکید بر تبعات انتشار اوراق گفت: آسیبی که دولت بابت انتشار اوراق با این شیوه متحمل خواهد شد، بیش از سودی است که از انتشار اوراق کسب خواهد کرد. بهتر بود دولت به جای تمرکز بر انتشار اوراق در بازار سرمایه و سرکوب قیمت سهام، به تقویت بازار سرمایه بپردازد و بعد از رشد منطقی قیمت سهام ، در نیمه دوم سال به تدریج به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای خود بپردازد و از این محل تامین مالی کند. فراموش نکنیم در بودجه سال آینده باید بودجه ای هم بابت پرداخت اصل پول اوراقی که امسال منتشر شده نیز، در نظر بگیریم. در حالی که اگر با برنامه‌ریزی مناسب، رونق و اعتماد به بازار سرمایه بازمی‌گشت و دولت از طریق واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود با قیمت منطقی در بازار سرمایه تامین مالی می کرد، دینی هم بر گردن دولت نبود؛ اما متاسفانه سیکل معیوب تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه و تامین مالی مجدد جهت پرداخت بدهی های دولت در زمان سررسید اوراق ادامه دارد و قطعا به بازار سرمایه لطمه خواهد زد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای
عضو موظف هیات مدیره شرکت سبدگردان ویستا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

حرکت بازار سرمایه بعد از دانه پاشی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حرکت بازار سرمایه بعد از دانه پاشی

معاملات الگوریتمی، فرصت است یا تهدید
مدیر محصول شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

معاملات الگوریتمی، فرصت است یا تهدید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
جناب حضرت ایت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب سلام علیکم
وضعیت مملکت ازشعب ابی طالب هم بدترشده است تمام دارو ندار مان دربورس چه دردولت روحانی وچه در دولت رییسی ازبین رفت فقط بفرمایید گناه نان چیست که به دعوت مسئولین نالایق وبی کفایت ودر جهت کمک به اقتصاد وحفظ اندوخته های خوددربرابر تورم افسارگسیخته وارد این بازی نابرابرشده ایم والله قسم بدبخت وبیچاره شدیم شکایت مان را بید پیش کی ببریم امیدبه به آینده دربین جوانان ازبین رفته است چرا بایستی جوانان دهه شصت مجرد باقی بمانند تاکه باید درفقر وبدبختی زندگی کنیم ماهم حق زندگی نه حق زتده ماندن داریم این حق خدادادیست
ناشناس
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
مرگ بر آمریکا جنایت کار!!
ناشناس
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
چیداری میکی به کی شکایت میکنی وحرف میزنی ایناقا خودش درراه موسادیها هست وخوداین اقا کل اسلامرا خصوصیکرد دراسلام اصل حاکم تعاون هست نه خصوصی سازی بعدهم این خیانتکار شهید سلامت خصوصی تاسی کرد دهساله راه حل کفتیم اشان درست دارد فرمانهای موساد وتوافق قرنرا انجام میدهد اب از .......... مسمو فاسد ومنحرف هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
لعنت به همه مدیرانی که با وعده دروغ و فریبکاری به اعتماد مردم لطمه جبران ناپذیر زدند این درست اما به دوستان سهامدار هم باید گفت عزیزان سهام ارزشمند وسودده را به نصف قیمت باچی عوض میکنید آنجه میگیرید باتورم چهل پنجاه درصدی فعلی بعد مدتی میشه صفر دارایی خودتون رو به مفت ازدست ندهید .
مهرزاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
اینجاست که باید بگوییم خدا پدر ومادر روحانی را بیامرزد
ناشناس
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
واقعا انسانهای نمک نشناسی هستیم ما ایرانی ها. مگر چند وقت از دولت جدید گذشته که انتظار تغییر شرایط را دارید؟ دولت جدید فعلا در حال آوار برداری می باشد. آیت اله رئیسی در دوران تبلیغاتی اولین جایی که قدم گذاشت سازمان بورس بود. حمایت از این بیشتر؟ خداوند همه مارو عاقبت به خیر کنه و روزی برسیم که قدر ااین علما رو بدونیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
یک روزی روحانی گفت یک روزی دنبال من خواهید دوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
خجالت بکشید از اول هم ما میدانستیم
فرق بین روحانی و رئیسی نیست
همه دست تو جیب ملت دارند
ایرانی نیستند
چوار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
مسئولین از روز قیامت بترسید!آه مردم بدرقه راهتونه!مردم ایران چه گناهی کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
عشقی کجا قایم شده ؟
آیا در قید حیات هستند ایشان ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
عشقی کجا قایم شده ؟
آیا در قید حیات هستند ایشان ؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
فقط خدا به فریادتون برسه با این همه ظلم،آه مظلوم زمین نمیخوابه
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
چیزی که عیان است حاجت به بیان نیست‌
سکوت سهامدار پایمال شدن اموال وحقوق اساسی زندگی است.
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
باید سهامدارها .تو ..کنن، سکوت تا کی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
واگذار تون به خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
واحد های صندوق هاتون رو ابطال کنید تا دیر نشده ... وگرنه این موج فروش اوراق دولتی بورس رو نابود میکنه و نه سهام میمونه و نه صندوق های سرمایه گذاری.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
روزی راخواهیم دید که ترکه خدا بر پشت این حکام ظالم‌ ومستبد نواخته می شود شاید بتوان مملکت رابا کفر والحاد اداره کرد ولی با زور وچپاولگری هرگژ
چطور مسئولین مملکت درکاخهایشان سربربالین می گذارند که درچندقدمی شان کارتن خوابها وکودکان بی سرپرست وبد سرپرست ودختران جوان کارتن خوابن وبرای رژق شان مجبور به تن فروشی می کنند جناب رییس جمهور لارم نیست باهزینه های گزاف به سفرهای استانی بری بعد صداوسیمای میلی بوق کرنا درست کنه به بکارگیری افرادلایق وسپردن امور به آنها برعنلکردشان نظارت کن واگر خواستی از فقر وبدبختی ملت باخبرشوی نیاز به رفتن به راه دورنیست به جنوب تهران تشریف ببر وکارتن خوابها را ملاحظه کن وهزینه سفرهای میلیاردی جلوی دوربین رابرای انها هزینه کن اگر قراربود باسفرهای استانی و کلنگ زنی پروژه های خلق الساعه وبدون مطالعه مشکلات حل می شد قبلا کلنگ های زیادی از سران مملکت برزمین کوبیده شده که به فراموشی سپرده شده اند ......وزیران خودرا ملزم به ارائه اطلاعات درست بکن وقتی دستور میدن ازشتبه فلان کالا باید فلان درصد ارزان بشه ایا عمل شد یا برعکس فلان درصد گران شد ......چرا باید مایحتاج خریداری شده مردم بدلیل کاعذ باری انقدردرگمرکات بمانند تا فاسدشوند وسیمای میلی با افتخار دراخبار فاسد شدن هزاران تن کالا را اعلام کند این افتخارنیست این سوء مدیریت هست باید با مسئولین مرتبط برخورد شوددرکشورهای دیگر اگر چنین خطایی رخ دهد ار صدرتاذیل استعفاء میدن وسپس محاکمه ولی درایران به جایگاه رفیع تر بدمی گردند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
سرمایه هامون رو به پوچی است آخه تا کی !

بر گرفته از آیات قرآن :
روز قیامت نزدیک است که به زندگی وعملکردتان در دنیاجواب دهید و مطمین باشید که در همین دنیا هم عذاب آن بر شما وارد می شود.
پس عدالت پیشه کنید و از عذاب خدا بترسید که آن روز خیلی نزدیک هست.
معلم بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
با سلام جناب مسئولین مملکتی تا جایی که مردم کشور در فقر زندگی می کنند کمک کردن به همسایه حرام است .می گویند چراغی که به خانه واجب هست به مسجد حرام بیایید از ریخت پاشهای بیخودی بغنوان کمک به کشورهای به ظاهر مسلمان دست بردارید بخدا انها ما رابعنوان انسان نمی شناسند ما را خر فرض می کنند کجای دنیا دیده اید اوضاع اقتصادی مملکت خود که بورس هست نابود کنی برای کمک به دیگران ای مسئولین از خدا بترسید واز روزی که اتش زیر خاکستر فوران نماید اون موقع هیچ چیزی جلودارش نیست .بخدا ما خوب ملتی داریم وخوب ملتی هستیم بچه های این اقازاده ها حارج از کشور حال می کنند با پول بیت المال شما این همه اختلاس را پیگیری نمی کنید چرا.چرا کشور افتاده دست گروه محدودی هر طور بخواهند می دزدند ومی خورند اقا بجز رهبر عزیز ما هیچکدام از شما را نمی خواهیم بر ما حکومت کنید .خواهشن یا کار کنید ویا کنار بروید .دلنوشته سرباز گمنام امام زمان (عج) وسلام
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۳
بازار حالا حالا نزولیه به حرف هیچ کارشناسی گوش ندین بفروشید و در برید از این قمارخانه ملی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
دولت ا........
....... را چه به اقتصاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
دولت ........
.......... را چه به اقتصاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
بترسید از. اه مظلوم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
بترسید از. اه مظلوم