بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان دارا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قبل از صبحانه بورسی‌ها و متولیان بازارسرمایه

قبل از صبحانه بورسی‌ها و متولیان بازارسرمایه
نمی توان از تیم جدید مدیریتی بازار سرمایه که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، انتظار جبران مافات داشت، ولی انتظار می رود تلاش شود اعتماد از دست رفته به این بازار بازگردد.
کد خبر : ۲۴۹۳۱۸

آنچه متولیان بازار سرمایه و سیاست گذاری اقتصادی باید قبل ازصبحانه بورسی، بدانند

به گزارش بورس نیوز، امروز ساعت ۶ صبح حقوقی های بازار سرمایه با وزیر اقتصاد نشست داشتند و رئیس سازمان بورس هم در این نشست اظهارات امیدوارکننده‌ای مطرح کرد. اگرچه واکنش بازار سرمایه به این نشست مثبت بوده و شاخص کل ۲۰ هزار واحدی رشد کرده، اما بعید به نظر می رسد که مثبت های بازار سرمایه تداوم داشته باشد.

علیرضا قدرتی رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان دارا در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص راهکارهایی که بهبود وضعیت بازار سرمایه و متعادل شدن این بازار کمک می کند، گفت: اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که بدانیم همواره نوسان جزو لاینفک بازار سرمایه بوده و بازار سرمایه به دلایل مختلف ممکن است گاهی مثبت و گاهی منفی معامله منفی باشد. نه مثبت های این بازار باید موجب خوشحالی بیش از حد سرمایه‌گذاران شود و نه منفی های این بازار باید موجب هراس سرمایه‌گذاران گردد. بازار سرمایه، بازاری برای سرمایه گذاری های میان مدت و بلند مدت است و در نهایت تمامی سرمایه گذاران میان مدت و بلندمدت منتفع خواهند شد.

وی افزود: اما آنچه در یکی_دو سال گذشته موجب آزار و اذیت فعالان این بازار شده، بی توجهی به ماهیت این بازار و اصطلاحاً کلاهی بوده که بر سر فعالان بازار سرمایه گذاشته شده است. وضعیت امروز بازار سرمایه، نشأت گرفته از تصمیماتی است که در دو سال گذشته در مورد این بازار اتخاذ شده است. دولت قبل به منظور تامین مالی و جبران کسری بودجه، طوری رفتار کرد که خیلی کثیری از مردم ناآگاه به سمت بازار سرمایه سرازیر شدند و هجوم نقدینگی سرگردان به این بازار، شوک بزرگی را به قیمت سهام وارد کرد و قیمت بسیاری از سهم های بازار به بیش از ارزش ذاتی رسید و اصطلاحاً حبابی شد. در نهایت هم بازار سرمایه سقوط کرد و بیش از یک سال است که بازار ما وضعیت مطلوبی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اولین انتظاری که از سیاست گذاران اقتصادی و دولتمردان می‌رود این است که به اصول بازار سرمایه احترام بگذارند. مهمترین دغدغه این روزهای فعالان بازار سرمایه، فروش اوراق دولتی در بازار، بودجه ۱۴۰۱ و مداخله دولت در سودآوری شرکت هاست که هر یک از این اتفاقات می تواند بازار سرمایه ما را دچار شوک جدی کند.

آنچه متولیان بازار سرمایه و سیاست گذاری اقتصادی باید قبل ازصبحانه بورسی، بدانند

قدرتی ادامه داد: پیش‌بینی اکثر فعالان بازار سرمایه این است که دولت به منظور جبران کسری بودجه به سراغ بازار سرمایه خواهد آمد و با انتشار اوراق و... از این بازار تامین مالی خواهد کرد. این دغدغه، شاخص های بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. ضمن اینکه دغدغه دست اندازی دولت در سودآوری شرکت ها نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: دغدغه بعدی این است که انتظار می‌رود سازوکار مناسبی برای هدایت و کنترل بازار از درون خود بازار وجود داشته باشد. اتفاقی که در سنوات گذشته رخ داد، موجب بیماری مزمنی در بازار سرمایه ما شد و شاید یکی از علل این بیماری، سختگیری سازمان بورس و اوراق بهادار در صدور مجوزها در سال های قبل بود. شاید اگر در زمان ورود سیل نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه، بازار ما به حد کافی شرکت‌های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری و... داشت، سرمایه‌ها به نحو مطلوب تری سرمایه‌گذاری می شد و نهادهای مالی، رفتار معقولانه تری با سیل نقدینگی داشتند.

وی گفت: امیدواریم متولیان بازار سرمایه در وهله اول، حامی منافع سهامداران خرد باشند و به سازوکار این بازار احترام بگذارند. البته که نمی توان از تیم جدید مدیریتی بازار سرمایه که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، انتظار جبران مافات داشت، ولی انتظار می رود تلاش شود اعتماد از دست رفته به این بازار بازگردد.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: با توجه به قیمت‌های جهانی، نرخ ارز، وضعیت تولید و فروش و سودآوری شرکت‌ها و سایر پارامتر های بنیادی اثرگذار بر این بازار، نسبت P به E بازار سرمایه به حد قابل قبولی رسیده و خیلی از سهم های بزرگ این بازار نسبت P بر E حدودا ۵ الی ۶ دارند و با این تفاسیر، بازار سرمایه پتانسیل زیادی برای رشد آتی دارد. امیدواریم متولیان بازار سرمایه از این پتانسیل بازار حمایت و حراست کنند و اجازه دست‌اندازی دولت به سودآوری و درآمد شرکت‌ها را ندهند تا شرکت های فعال در بازار سرمایه با فراغ بال به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان دارا تاکید کرد: درد فعالان بازار سرمایه در جایی تشدید می‌شود که می بینند با توجه به تورم در تمامی بازارها، تنها بازاری که افت کرده بازار سرمایه بوده، حال آنکه انتظار می‌رود شاخص های بازار سرمایه حداقل متناسب با تورم رشد کنند. در صحبت‌های امروز وزیر اقتصاد به نکات خوبی اشاره شد، از جمله آن که فعالان بازار سرمایه دورنمای سودآوری شرکت‌ها را ترسیم کنند و بر اساس همین دورنما اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار کنند.

علیرضا قدرتی در پایان خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که بتواند سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، اعم از قیمت گذاری های دستوری تعرفه گذاری ها و سایر تصمیماتی که میتواند بر بهای تمام شده یا روند تولید و فروش شرکت‌ها اثرگذار باشد، این دور نما را مبهم کرد و در نهایت سهام سرمایه گذاران اعطای بازار سرمایه را به لقای آن خواهند بخشید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ضروری‌ترین اقدام سازمان بورس برای بهبود بازار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضروری‌ترین اقدام سازمان بورس برای بهبود بازار

شاید خبر بدی در راه است و ما نمی‌دانیم
یک عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاید خبر بدی در راه است و ما نمی‌دانیم

ترکه دولت پشت دست خریداران سهام
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترکه دولت پشت دست خریداران سهام

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
این بلا رو دژپسند وزیر اقتصاد سابق بر سر بورس آورد، او را از دعای خیر خود بی نصیب نگذارید !