بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
گشایش معاملات گواهی سپرده کالایی سه شرکت سیمانی
پس از گشایش انبار و نماد‌های معاملاتی سیمان تیپ ۲ (کیسه ۵۰ کیلوگرمی) ۱۱ شرکت سیمانی در بازار گواهی سپرده کالایی جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده سیمان، این بار نوبت ۳ شرکت سیمان خزر، بجنورد و ساوه بود تا با پذیرش انبار‌های خود آماده معاملات گواهی سپرده محصولات سیمانی برای معاملات خرد باشند.
کد خبر : ۲۴۹۵۱۵

بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران نماد‌های معاملاتی این سه انبار جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی از روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه گشایش یافته و آماده انجام معاملات می‌شود.



بورس کالا در هفته‌های اخیر از گشایش انبار‌ها و نماد‌های معاملاتی سیمان تیپ ۲ (کیسه ۵۰ کیلوگرمی) شرکت‌های سیمان فارس، صوفیان، ارومیه، فارس نو، خاش، شاهرود، زنجان، خوزستان، غرب، دورود و تهران جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده سیمان به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی خبر داده بود.

برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۳ درصد در بازار گواهی کشف می‌شود.

معاملات از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می‌شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

خریداران باید بدانند که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده‌های کالایی که معاملات در آن‌ها به صورت پیوسته است، نبوده و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند. سیمان در نظر گرفته شده در این روش از نوع تیپ ۲ و در بسته بندی‌های ۵۰ کیلوگرمی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر