بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سایه ترس بر سر بورس

سایه ترس بر سر بورس
اگر به ثابت ماندن نرخ دلار قانع شویم می توانیم مدتی از ترس ایجاد شده در بازار دور بمانیم. باید بدانیم که قطعا چیزی برای همیشه ارزان نمی ماند و رکن مهم برای موفقیت در سرمایه¬گذاری¬های بلند مدت صبر است.
کد خبر : ۲۴۹۵۶۰

سایه ترس بر سر بورس

به گزارش بورس نیوز، اهالی بازارسرمایه در انتظار پشت سرگذاشتن جبهه ۴۱۰ هزار واحدی هستند و اگر وزش حاشیه‌ها اجازه دهد و اوراق‌ها مانند تیری بر قلب بازار رها نشوند؛ بورس می‌تواند جان بگیرد.

ارزش معاملات بورس در روز گذشته نیز به ۶ هزار میلیارد تومان و در فرابورس به بیش از ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و این نوید را می‌دهد که اگر همین روند ادامه‌دار باشد شاید دوباره اعتماد سرمایه به بورس بازگردد.

علی دهدشتی نژاد مدیرعامل سرمایه‌گذاری پارند ابتدا از دو عامل همیشگی سهام در جوامع گفت: این دو عامل، داشتن شرایط مثبت اقتصادی در آتی و انتظارات تورمی است که هر دو در رشد بازار سرمایه موثر هستند که توجه بیشتر در ایران بر عامل دوم است. پس تورم یکی از دلایل افزایش نرخ دلار بوده که باعث سبزشدن بازار می‌شود.

سایه ترس بر سر بورس

وی در ادامه با اشاره به ترس مردم در سرمایه‌گذاری بیان کرد: این ترس ریشه در برجام و تغییرات نرخ دلار دارد؛ ذهن سرمایه‌گذار همیشه این ناامنی به نرخ دلار را در سر می‌پروراند در حالی که اگر مدتی نرخ دلار ثابت بماند بازار با خرید سهام، سبز خواهد شد. در واقع مقصر اصلی خود دولت است که با تشویق مردم برای خرید اوراق اعتماد خود را در جامعه از دست داد.

همچنین دهدشتی با اشاره گفت: دغدغه اصلی بازار و دولت پیش‌بینی نشدن اقتصاد است. امیدوارم برخلاف جلسه‌های پیشین که تاثیر مثبت چند روزه بر بازار سهام داشتند این بار با خروج قوانین کاربردی عملی همراه باشد.

این تحلیلگر بازارهای مالی بر انجام شدن چند راهکار با یکدیگر برای خروج از این وضعیت نیز تاکید کرد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری پارند گفت: اولین عامل، ایجاد جو روانی مثبت بوده که فقط در کنار عوامل دیگر تاثیر گذار خواهد بود؛ زیرا دولت به دلیل عدم اعتماد مردم نمی‌تواند مستقیما ورود پیدا کند؛ دلیل دوم، تقویت تقاضاست که دولت می‌تواند با مدیریت فروش اوراق و دارایی به‌صورت غیرمستقیم عملکرد خوبی از خود برجای بگذارد؛ پس با قوانین یا اصلاحات ساختاری می‌توان شرایط را در انواع صنایع بهبود بخشید.

دهدشتی ادامه داد: سومین عامل، کنترل و کاهش قیمت عرضه بوده که حداقل با تاثیر بر اشخاص حقیقی می‌توان برای آن قانون وضع کرد. چهارمین دلیل هم اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین موثر در بازار است.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص پنجمین علت گفت: به عقیده من همسویی در دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه حرف اول را می‌زند، در واقع مهم‌ترین عامل، همراهی است؛ زیرا با هر جمله‌ای که در تضاد با بازار باشد باعث ترس و بی‌اعتمادی جامعه شده به طوری که هر نظری در اقتصاد و بازار کشور تاثیر مثبت و منفی غیر واقعی می‌گذارد.

وی درباره آخرین عامل بیان کرد: اگر به ثابت ماندن نرخ دلار قانع شویم می‌توانیم مدتی از ترس ایجاد شده در بازار دور بمانیم. باید بدانیم که قطعا چیزی برای همیشه ارزان نمی‌ماند و رکن مهم برای موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت صبر است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری پارند همچنین با اشاره به رفع مشکلات چین نظیر برق از احتمال افزایش قیمت کامودیتی‌ها و تاثیر آن بر سهام خبر داد.

دهدشتی در پایان با اشاره به طبیعی بودن مشکلات بازار سرمایه در ایران و جهان اضافه کرد: اگر پول درآوردن در بورس ساده بود الان همه در حال خرید و فروش بودند. به هر حال کنترل هیجان و احساسات تفاوت شخص حرفه¬ای و غیرحرفه¬ای را مشخص می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حذف ارز دولتی و خوش‌بینی به تحرک بازار
مدیر پرتفوی صندوق سرو سودمند مدبران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف ارز دولتی و خوش‌بینی به تحرک بازار

ریسک‌های برطرف نشده و سهامداران دست به ماشه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریسک‌های برطرف نشده و سهامداران دست به ماشه

قبل از صبحانه بورسی‌ها و متولیان بازارسرمایه
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان دارا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قبل از صبحانه بورسی‌ها و متولیان بازارسرمایه

ضروری‌ترین اقدام سازمان بورس برای بهبود بازار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضروری‌ترین اقدام سازمان بورس برای بهبود بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
بهتره بگی سایه دردی وچپاول وغارتگری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
این دولت مشکلات و حال و روز بورس میذاره تقصیر دولت قبل
دولت بعد هم همین کار میکنه
فقط یک عده ای با گزفتن حقوق های نجومی مثل خ ا ن د وز ی
میگن وزیر
که 3 ماهه گند زده به بورس