بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تنفس تازه بازار سرمایه با خروج دولت

تنفس تازه بازار سرمایه با خروج دولت
دخالت‌های بیجا باعث میشود بازار سرمایه به بیراه برود . در سالهای اخیر دولت با سواستفاده از بازار باعث بی اعتمادی مردم و فرار پول از بازار سرمایه شد.
کد خبر : ۲۴۹۶۲۷

تنفس تازه بازار سرمایه با خروج دولت

به گزارش بورس نیوز، با وجود آنکه همواره بازار سرمایه بعنوان مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری معرفی شده، اما بازار سرمایه ما ماه ها است که اقبالی ندارد. قیمت اکثر سهم ها در حالی به قیمت های سال ۹۸ رسیده که تورم بازارهای رقیب، چشمگیر بوده است.

 

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز گفت: در تمامی دنیا دولت ها از بازار سرمایه حمایت میکنند البته نه بصورت مستقیم؛ بلکه بستر لازم برای حمایت از آنان را فراهم می کنند.

 

وی ادامه داد: بازار سرمایه بزرگترین اهرم و حامی تولید صنعتی در دنیا بوده ولی متاسفانه در ایران کاملا برعکس است؛ در واقع دولت با دخالت‌های بیجا باعث میشود بازار سرمایه به بیراه برود . در سالهای اخیر دولت با سواستفاده از بازار باعث بی اعتمادی مردم و فرار پول از بازار سرمایه شد.


صلواتی اذعان کرد: هنگامی که دولت کسری بودجه سنگینی داشت با حمایت از برخی نمادها با اقداماتی باعث متضرر شدن بسیاری از سهامداران شد.


وی در خصوص کاهش سرمایه سهامداران تصریح کرد: با کنترل و ایجاد صفهای فروش توسط حقوقی های دولتی سرمایه گذاران علاوه بر اینکه سود نکردند حدود ۹۰ درصد از ارزش دارایی خود را از دست دادند. اگر مردم و سهامداران جدیدالورود در دو سال اخیر در هر بازار دیگری سرمایه گذاری میکردند حدود ۲۰۰ درصد سود بدست میآوردند در حالی که تقریبا دو سوم سرمایه خود را از نیز دست دادند.

 

صلواتی ادامه داد: همچنین در روزهای اخیر وزارت اقتصاد با منفی کردن بازار سرمایه و کنترل بازار توسط حقوقی های خود ؛ اوراق مشارکت سنگینی را در بازار کشور عرضه کرد که لطمات آن ماه‌های آینده به اقتصاد کشور وارد میشود!


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: این ذهنیت که بازار سرمایه میتواند برای کشور تورم زا باشد کاملا اشتباه است در حالی که اگر بازار در دست افراد با تجربه باشد اهرم خوبی برای تولید بوده و نقدینگی لازم را برای دولت فراهم میکند.


وی ادامه داد: دولت میتواند با حمایت از بازار سرمایه و ورود نرخ جدید، این حجم سنگین نقدینگی که از چاپ اسکناس در کشور ایجاد شده را از بین ببرد در حالی که همچین عملی صورت نمیگیرد. در نتیجه ما شاهد گرانی اغلب کالاها نظیر موادغذایی، لوازم یدکی خودرو دارو و خدمات و... هستیم بطوری که در بازار مواد غذایی قیمت بصورت هفتگی زیاد میشود و به دلیل رابطه زنجیرهای بازارها تورم همچنان ادامه دارد.


صلواتی در خصوص آینده بازار سرمایه بیان کرد: اگر حقوقیها و دولتمردان از منفی کردن بازار دست بردارند شاهد افزایش قیمت نمادها خواهیم بود.


وی معتقد است شاخص میتواند به سطح دو میلیون واحدی نزدیک شود به شرط آنکه دولت دیگر دخالتی نکند، در این صورت حتی بدون هیچ اتفاق خاصی هم بازار میتواند حرکت خوبی داشته باشد زیرا از لحاظ ارزشمندی و سوداوری شرکت های بورسی در قیمت های بسیار جذابی قرار دارند.


این کارشناس درباره افزایش مجدد شاخص کل در آینده نزدیک گفت: دولت باید بازار را بصورت یک فرصت دیده و آنرا حمایت کند. این حجم نقدینگی در کشور اگر وارد هر بازاری شود آنجا را متلاطم کرده در نتیجه بازار سرمایه میتواند کوچ نقدینگی خوبی را از سایر بازار ها داشته باشد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از کالاها در حال برداشته شدن است که بنظر من برخی صنایع میتوانند رشد فروش خوبی داشته باشند. با این اوصاف شاخص میتواند به سقف دو میلیون واحدی نزدیک شود و امید داریم سهامداران تا عید سودهای خوبی کسب خواهند کرد.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سایه ترس بر سر بورس
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سایه ترس بر سر بورس

بهانه‌ای واهی برای فراز و فرود‌های بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بهانه‌ای واهی برای فراز و فرود‌های بورس

بار تکنیکال و بنیادی بورس برای صعود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بار تکنیکال و بنیادی بورس برای صعود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
مسئولین ..... به جز نام اقتصاد، چیزی از اقتصاد نمی دانند فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستند خداوند آنها را هدایت کند
حاج رمضون
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
از هدایت گذشته خدا نابودشون کنه که نابود شدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
مسئولین ... به جز نام اقتصاد، چیزی از اقتصاد نمی دانند فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستند خداوند آنها را هدایت کند
شمس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴
کل دولت با سه هزار مدیر حساس درمقابل ۸۵ میلیون جمعیت حداکثر دخالت را دراقتصاد می‌کند که امری ناصحیح ومضر هست در صورتیکه دولت بایستی به این جمعیت عظیم که می‌تواند همه ی خرابی‌ها را با حرکت عظیم خوددرزمان کوتاهی آباد وسرو قامت کند بسیار قدردان باشد. زیرا دولت با این سه هزار مدیر حساس با بهمراه نداشتن این سیل عظیم جمعیت عظیم هیچگاه نمی‌تواندتا سالها جایی را آبادان کند .بنابراین دولت بایستی از شرکت مردم دربورس بسیار خرسند باشد وآن را همواره جشن بگیرد ، نه اینکه از این نعمت عظیم خداوندی سوء استفاده کند وموجبات ضرر و زیان این جمعیت عظیم را فراهم کند وآنها را مایوس وافسرده وناراحت کند.×+
بیات
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۶
قیمت کالاها و اجناس هر روز رشد کردند ولی طی نزدیک به ۲ سال بازار سرمایه را کوتوله نگه داشتن و سرمایه مردم را بی ارزش کردن بشدت به انان اسیب زدن