بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
قیمت پایه وکیوم باتوم در بورس کالا باید به ریال تبدیل شود
فعال صنعت قیر گفت: قیمت پایه وکیوم باتوم برای عرضه در بورس کالا باید به ریال تبدیل شود و برای این کار باید در میانگین ۳۰ روزه نرخ‌های خرید و فروش ارزش در سامانه نیما ضرب شود؛ لذا وکیوم باتوم با این قیمت پایه از سوی پالایشگاه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود.
کد خبر : ۲۴۹۷۵۶

قیر در بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محسن ورزشکار، کارشناس و فعال صنعت قیر می‌گوید: قیمت گذاری قیر در ایران یک فرآیند مشخص و ساده‌ای دارد. بیش از ۹۵ درصد بهای قیر، قیمت وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر است. وکیوم باتوم نیز از سوی پالایشگاه‌ها در بورس کالا با قیمتی که از سوی انجمن صنفی صنعت پالایش نفت که متشکل از پالایشگاه‌های کشور است، عرضه می‌شود.



 کارشناس و فعال باسابقه صنعت قیر انجمن صنفی مذکور براساس فرمولی که سال‌ها قبل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین کرده بود، قیمت گذاری وکیوم باتوم را انجام می‌دهد. در این فرمول قیمت نفت کوره سنگین و قیمت کروسین بر مبنای نرخ‌های فوب خلیج فارس که در نشریه جهانی پلاتس منتشر می‌شود بکار گرفته می‌شود. به عبارت دیگر میانگین ۱۵ روزه قیمت نفت کوره سنگین و کروسین در این فرمول قرار می‌گیرد و قیمت دلاری وکیوم باتوم محاسبه و بدست می‌آید.

ورزشکار ادامه داد: قیمت پایه وکیوم باتوم برای عرضه در بورس کالا باید به ریال تبدیل شود و برای این کار باید در میانگین ۳۰ روزه نرخ‌های خرید و فروش ارزش در سامانه نیما ضرب شود؛ لذا وکیوم باتوم با این قیمت پایه از سوی پالایشگاه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی افزود: با عرضه وکیوم باتوم از سوی پالایشگاه ها، شرکت‌های تولیدکننده قیر در رقابت با یکدیگر نیاز خود را تامین می‌کنند. به صورت سنتی در برخی از فصول حتی در نرخ‌های پایه نیز معامله صورت نمی‌گیرد و در بعضی فصول دیگر، اما ممکن است شرکت‌ها مجبور به رقابت شوند و وکیوم باتوم را حتی تا ۳۰ یا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت‌های پایه خریداری کنند؛ بنابراین زمانی که وکیوم باتوم با نرخ‌های بالا خریداری شود قیمت تمام شده قیر بالا می‌رود و در نتیجه قیمت فروش به همان نسبت افزایش می‌یابد.

ورزشکار تصریح کرد: از سوی دیگر افزایش قیمت وکیوم باتوم در رقابت‌هایی که صورت می‌گیرد ناشی از روند عرضه‌های پالایشگاه‌های کشور است و چنانچه میزان عرضه‌ها بالاتر رود طبیعتا رقابت اتفاق نمی‌افتد و قیمت وکیوم باتوم با نرخ‌های پایین تری به دست شرکت قیرساز می‌رسد.

فعال صنعت قیر در جمع بندی دلایل رشد قیمت قیر گفت: در بحق افزایش قیمت قیر سه عامل اصلی تاثیرگذار وجود دارد اول قیمت نفت کوره و کروسین فوب خلیج فارس، دوم نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما و سوم رقابت برای خرید وکیوم باتوم در بورس که منشا آن میزان عرضه وکیوم باتوم از سوی پالایشگاه‌ها است.

این کارشناس صنعت قیر ضمن اشاره به برخی اظهارنظر‌ها پیرامون خروج قیر از بورس کالا با هدف کاهش قیمت آن گفت: بورس کالا یک بازار و سازوکاری است که معاملات به صورت شفاف در آن در حال انجام است. مطرح کردن خروج قیر از بورس به معنای شکل گیری معاملات زیرزمینی این محصول است و کسی با خبر نخواهد شد وکیوم باتوم با چه نرخی و به چه شرکت تولیدکننده قیر داده شده است و در فضای رقابتی که شرکت‌ها در تلاش برای تامین نیاز خود هستند فساد هم بیشتر خواهد شد.

ورزشکار تنها راهکار بهبود شرایط بازار قیر را نیز اینگونه مطرح کرد: اگرچه صعود قیمت‌های قیر صادراتی به دلیل ارزآوری برای کشور مطلوب کشور است، اما قیمت قیر برای مصارف داخلی نباید در حدود زیاد بالا رود، چون بودجه‌های عمرانی محدود است و توان اجرای پروژه‌ها در کشور را پایین می‌آورد؛ بنابراین بهتر آن است که این دو موضوع از یکدیگر جدا شوند و با عرضه‌های مطلوب در بورس کالا زمینه تعادل بازار فراهم شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس کالا میزبان ۱۷۷ هزار تن شمش بلوم
در معاملات امروز اتفاق می افتد؛

بورس کالا میزبان ۱۷۷ هزار تن شمش بلوم

در هفته منتهی به ۱۴ آبان؛ رشد ۳۱ درصدی حجم معاملات در بورس کالا

بیش از ۲ میلیون تن انواع کالا در بورس کالا دادوستد شد

ارسال نظر