بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کاهش اندک شاخص دلار نسبت به روز گذشته
پس از دو صعود تند و تیز، روند افزایشی قیمت دلار مقابل سایر ارزها متوقف شد.
کد خبر : ۲۴۹۸۴۰

شاخص دلار+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مشکل کارفرمایان آمریکایی در متقاعد کردن نیروهایشان برای بازگشت به سر کار رفته رفته در حال جدی‌تر شدن است: تنها در ماه سپتامبر بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی به طور داوطلبانه از سمت خود استعفا داده اند که این رقم رکورد جدیدی از زمان ثبت این آمار از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. این استعفا‌ها که بیشتر در بخش‌های تفریح و سرگرمی، تولید و مراقبت‌های درمانی بوده، هم به دلیل یافتن شغل بهتر و هم به دلیل دریافت مزایای بیکاری بوده است.



وضعیت کرونا در اروپا نسبت به بیشتر کشور‌های جهان وخیم‌تر است و همین مساله نیز باعث افزایش فشار روی یورو مقابل دلار شده است.

افزایش تورم تقاضا برای دلار را افزایش داده است. رییس جمهور آمریکا در واکنش به رسیدن نرخ تورم به بالاترین سطح ۳۰ سال اخیر گفت: تورم دارد به قدرت خرید شهروندان ما آسیب می‌زند، اما با یک تورم ساختاری مواجه نیستیم بلکه این قیمت‌های انرژی هستند که باعث چنین وضعی شده اند. وی با بیان اینکه مهار تورم را اولویت اصلی خود می‌داند، گفت: هم با شورای اقتصاددانان ملی و هم با بانک مرکزی صحبت کردم و از آن‌ها خواستم جلوی روند افزایشی در این بخش را بگیرند.

خبری خوب برای یورو که در هفته‌های اخیر به طور کامل از نرخ برابری ۱.۲ دلاری عقب نشسته است می‌تواند بهبود اطمینان فعالان اقتصادی به آینده منطقه یورو باشد. شاخص اطمینان منطقه یورو در هفته نخست ماه نوامبر با افزایش قابل توجه ۴.۹ واحدی نسبت به هفته قبل آن به ۲۵.۹ واحد رسیده است تا این شاخص وضعیت بسیار بهتری از ماه اکتبر که به کف ۱.۵ سال اخیر رسیده بود پیدا کند. همچنین شاخص تورم انتظاری فعالان اقتصادی این منطقه نیز به ۱۴.۳ واحد کاهش یافته است.

کسری حساب تجاری آمریکا کماکان رو به افزایش است و این مساله فشار را روی دلار بیشتر می‌کند. طی ۱۰ ماه نخست امسال حجم تجارت آمریکا با چین بیش از ۶۰۹ میلیارد دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته است.

میزان صادرات چین به آمریکا با افزایش ۳۱.۲ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از ۴۶۵ میلیارد دلار رسیده در حالی که این کشور در طرف مقابل فقط ۱۴۴ میلیارد دلار واردات از آمریکا داشته است.

در خبری خوب برای یورو و اروپا، تا پایان ماه سپتامبر متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۳.۴ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ۰.۲ درصد کمتر شده است. بدین ترتیب پایین‌ترین نرخ بیکاری آلمان در ۱۸ ماه اخیر به ثبت رسید. طی این مدت شمار بیکاران آلمانی با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در این ماه با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۴ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر رسیده است.

شاخص دلار (نرخ‌های زیر بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۵.۱۱۲ واحد بسته شد.

ارز‌های اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۷ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۵ به ۱.۱۴۴ دلار رسید.

ارز‌های آسیایی

در معاملات بازار‌های ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۱۳.۸۷۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۶۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۷۹ یوان چین اعلام شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر