بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
ارزش دلار مقابل رقبا افزایش پیدا کرد
در معاملات امروز با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۰۵ واحد بسته شد.
کد خبر : ۲۵۰۱۶۳

شاخص دلار+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی به ویژه در حوزه تورم و رشد اقتصادی در دیگر نقاط به کمک دلار آمده و تقاضا را برای خرید اسکناس سبز افزایش داده است.



آمریکا احتمالا به نخستین کشوری در بین اقتصاد‌های پیشرفته تبدیل خواهد شد که بانک مرکزی آن نرخ بهره را افزایش می‌دهد. در حالی که مدیران بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن کماکان سیگنال مثبتی از احتمال افزایش نرخ بهره مخابره نمی‌کنند این مساله ممکن است در آمریکا تا پایان همین امسال (کمتر از دو ماه دیگر) رخ دهد.

افزایش تورم در اقتصاد‌های بزرگ اروپایی خبر خوبی برای ارز واحد اروپایی نخواهد بود. نرخ تورم آلمان در ماه اکتبر باز هم بالای نرخ هدف گذاری شده دو درصدی باقی مانده و طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۴.۵ درصد بوده که ۰.۴ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده در ۲۸ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود.

افزایش تورم تقاضا برای دلار را افزایش داده است. رییس جمهور آمریکا در واکنش به رسیدن نرخ تورم به بالاترین سطح ۳۰ سال اخیر گفت: تورم دارد به قدرت خرید شهروندان ما آسیب می‌زند، اما با یک تورم ساختاری مواجه نیستیم بلکه این قیمت‌های انرژی هستند که باعث چنین وضعی شده اند. وی با بیان اینکه مهار تورم را اولویت اصلی خود می‌داند، گفت: هم با شورای اقتصاددانان ملی و هم با بانک مرکزی صحبت کردم و از آن‌ها خواستم جلوی روند افزایشی در این بخش را بگیرند.

خبری خوب برای یورو که در هفته‌های اخیر به طور کامل از نرخ برابری ۱.۲ دلاری عقب نشسته است می‌تواند بهبود اطمینان فعالان اقتصادی به آینده منطقه یورو باشد. شاخص اطمینان منطقه یورو در هفته نخست ماه نوامبر با افزایش قابل توجه ۴.۹ واحدی نسبت به هفته قبل آن به ۲۵.۹ واحد رسیده است تا این شاخص وضعیت بسیار بهتری از ماه اکتبر که به کف ۱.۵ سال اخیر رسیده بود پیدا کند. همچنین شاخص تورم انتظاری فعالان اقتصادی این منطقه نیز به ۱۴.۳ واحد کاهش یافته است.

کسری حساب تجاری آمریکا کماکان رو به افزایش است و این مساله فشار را روی دلار بیشتر می‌کند. طی ۱۰ ماهه امسال حجم تجارت آمریکا با چین بیش از ۶۰۹ میلیارد دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته است. میزان صادرات چین به آمریکا با افزایش ۳۱.۲ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از ۴۶۵ میلیارد دلار رسیده در حالی که این کشور در طرف مقابل فقط ۱۴۴ میلیارد دلار واردات از آمریکا داشته است.

شاخص دلار (نرخ‌های زیر بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۰۵ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۶ دلار اعلام شد.

ارز‌های اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۷۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۲ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۸ دلار رسید.

ارز‌های آسیایی

در معاملات بازار‌های ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۱۳.۹۸۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۸۸ یوان چین اعلام شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر