بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
سنگ اندازی دم وداع/اخم پسرخاله ها به خصوصی سازی
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به کاهش ابرهای بداقبالی در آسمان بورس و چراغی که به خانه حرام است و...
کد خبر : ۲۵۱۱۶۰

۵

به گزارش بورس نیوز بعد از ۵ روز پر نوسان، شاخص کل بورس امروز ۱۱ هزار پله ای بالا رفت تا در نهایت نسبت به چهارشنبه گذشته، رشد ۹ هزار واحدی داشته باشد. با این حال هنوز هم نتوانسته ایم قله ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی را فتح کنیم!
اما شاید مهم‌ترین خبر امروز خبر افزایش نرخ اهالی جاده مخصوص بود. این دوستان محصولات پرفروش شان را ۱۰_۱۵ درصدی بالا بردند‌ تا شاید اختلاف قیمتشان با بازار آزاد کمتر شود و البته کوله بار زیانی که بر دوش می کشند، سبک تر شود.‌ هرچند که این خبر به نوبه خود اتفاق مثبتی بود و ضمناً نشان داد که پیگیری‌های رئیس تخت طاووس می‌تواند تا چه حد اثرگذار باشد؛ اما برخی دوستان فعال در صنعت خودرو معتقدند چاه زیانی که اهالی جاده مخصوص در این سال ها حفر کرده‌اند، به این راحتی‌ها پر نخواهد شد! هر چه هست امیدواریم سهامداران این صنعت هم مانند برندگان لاتاری خرید خودرو، به نان و نوایی برسند.

آسمان بورس آفتابی تر شد 

اهالی پاستور هم گویا لایحه بودجه شان را آماده کرده اند و وعده داده اند که در این لایحه از هر اقدامی که موجب تورم و "کسری بودجه" شود، جلوگیری شده! خدا کند این وعده درست باشد و‌ باز برای بازارسرمایه خواب جدیدی ندیده باشند. نکته جالب توجه اینجاست که به نظر می‌رسد دوستان در پاستور، برنامه عرضه بخشی از سهام شرکت های بزرگ شان را در دستور کار دارند و به همین دلیل هم نمه نمه، سایه شوم ابرهای بداقبالی از سر بازار سرمایه برداشته می شود. البته این به معنای رونق کامل نیست، اما همین که اجازه یک افزایش نرخ کوچولو به خودرویی ها دادند و شایعه شده به پتروشیمی ها و فولادی ها سیگنال داده اند که نرخ ارز نیما را کمی بالا ببرند و در نهایت، خریداران خرد هم امروز فقط اندکی بیشتر از دیروز خریده‌اند، خودش جای امیدواری دارد!

چراغی که به خانه حرام است 

هر بار که بازار سرمایه رشد کرد، عده‌ای دلواپس شدند و بر سروکله خود کوبیدند که تورم زیاد خواهد شد! هر وقت هم که این بازار افت کرد، باز عده‌ای پوزخند زدند که بازار حباب داشته و باید اصلاح شود! اما نکته تاسف بار ماجرا اینجاست که انگار حباب فقط مختص به بازار سرمایه است و بازارهای رقیب، تا عرش اعلا هم که بالا بروند، حق شان است! دوستان بازار مسکن در تحلیل قیمت‌های این بازار فرموده‌اند که رشد بازار مسکن واقعی بوده و دلیلی برای کاهش قیمت این بازار وجود ندارد و اتفاقا چشم‌انداز تورمی سال آینده، می‌تواند بهانه‌ای برای رشد بیشتر قیمت املاک باشد؛ حالا چرا؟ چون که قیمت مصالح ساختمانی بالا رفته!!! عجیب نیست که افزایش قیمت مسکن به بهانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی توجیه دارد، اما کارخانجات تولیدکننده همین مصالح با وجود افزایش نرخ محصولشان، رشد نمی کنند؟

اخم پسرخاله بازی به خصوصی سازی 

رئیس سابق خیابان مهستان اعلام کرده اگر بانک ملی را هم واگذار کنیم، دیگر بهانه ای برای آن که مدیریت این بانک را به پسرخاله هایمان بسپاریم، وجود ندارد! سلام ما را به این بزرگوار برسانید و بگویید اولا که همان خصوصی سازی هایی که در چند سال گذشته انجام دادید و صنایع و برندهای بزرگ کشور را به نابودی کشاندید، برای هفت پشت ما کافیست! در ثانی با چه اطمینان خاطری از عدم انتصاب پسرخاله های تان می گوید؟ مگر مدیران سایر بانک هایی که خصوصی سازی کرده اید، با روش دیگری غیر از "فرمایش بالایی ها" گلچین شده اند؟

سنگ اندازی دم خداحافظی 

برخی آقایان در اظهارات خود وعده تسهیل روند صدور مجوز ها را می دهند اما پای عمل که می‌رسد خبری از تسهیلگری که نیست، هیچ؛ دم رفتن سنگ اندازی هم می کنند! در روزهای گذشته انتقاداتی از سوی بعضی از فعالان بازار سرمایه در مورد سنگ اندازی های جدید برای صدور مجوزها و افزایش ۶ میلیارد تومانی سرمایه سبدگردان ها مطرح شده! این دوستان معتقدند با توجه به شرایط بازار سرمایه، الزام به ثبت حداقل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه برای اخذ مجوز یک سبدگردان ناقابل، حرف زور است.‌ حالا ملاک سختگیری های مکرر چیست، امیدواریم آقایان توضیح دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
ناشنای
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تمام فلاسفه واقتصادانها دنیا وفرازمینیها در کهکشانها بیان برای نجات بورس شکم این نجاستخوارها خائن به مردم و کشور را نمیتونن بدوزند پس بگذارید آنقدر نشخوار کنند تا منفجر شوند .