بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌گو با بورس نیوز مطرح شد؛

شعار بزرگ : "ما قصد حمایت از بورس را داریم"

مدیرعامل کارگزاری دارا گفت: بودجه ارائه شده به مجلس بر بورس فشار زیادی از بعد مالیاتی، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه و... وارد کرده است.
کد خبر : ۲۵۲۰۱۹

بازار سرمایه+بورس نیوز

نیما پروانی، مدیر کارگزاری دارا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه اظهار کرد: شرایط بازار در حالت تعادلی نبوده و به دلیل اتخاذ سیاست‌های کلان اقتصادی دولت به خصوص در بخش کسری بودجه، می‌توان گفت بیشترین ریسک بازار در حال حاضر، تحریم‌های مالی بازار بدهی محسوب می‌شود.



وی در ادامه با اشاره به اینکه هر دولتی در ابتدای ورود خود سیاست‌های انقباضی را دنبال می‌کند افزود: بازارسرمایه در کوتاه مدت غیرقابل پیش‌بینی بوده چرا‌که این بازار زمانسج اقتصادی به‌شمار می‌آید همچنین رشد دو سال گذشته، بدلیل آثار تورمی ایجاد شده که با توجه به آن می‌توان گفت بازار در حال حاضر رشد نمی‌کند.

پروانی تصریح کرد: بسیار روشن است که اولویت دولت، بازارسرمایه نیست بلکه کسری بودجه در اولویت قرار داشته و با این اولویت‌بندی دولت باید اوراق بدهی چاپ شود تا نقدینگی برای مردم جذاب شود که متاسفانه همین عوامل، باعث آسیب به بورس شده است.

وی ادامه داد: در این راستا دولت، هر از گاهی با روش‌ها و وعده‌های مختلف مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار تشویق می‌کند که از شعار‌های مهم در این حوزه می‌توان به " ما قصد حمایت از بازار را داریم " اشاره کرد.

این کارشناس بازارسرمایه با تأکید بر اینکه استراتژی‌ها و تفکرات دولتمردان در بازار را قبول ندارد، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان قصد حمایت از بورس را دارند می‌توانند با کاهش نرخ بهره حمایت خود را نشان دهند در حالی که این اتفاق نمی‌افتد زیرا با کاهش نرخ بهره، سیستم بانکی آسیب می‌بیند.

پروانی بیان کرد: تعادل باید در این حوزه برقرار شود تا پولی که از بورس خارج شده بازگردد و برای مردم و سرمایه‌گذاران جذاب شود؛ البته بازار نمی‌تواند همیشه رو به بالا باشد چراکه در هر صورت نوسان دارد اما؛ کارشناسان و متخصصان این حوزه می‌توانند با حباب‌دار شدن بازار به سهامداران هشدار دهند تا قیمت‌ها کنترل شوند.

مدیر کارگزاری دارا توضیح داد: همچنین مدل قیمت‌گذاری شرکت‌ها باید بر اساس ارزش‌گذاری و به طور کیفی انجام شود ولی پارامتر‌های کلانی که باعث ارزش‌گذاری شرکت‌ها می‌شود چاپ اوراق و نرخ بهره بوده که در حال حاضر به بالای ۲۵درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه چیزی که در بازار اعمال می‌شود حمایت‌های موقتی است؛ برخی مواقع در حد دو الی سه هفته پول به بازار تزریق شده و در نهایت سقوط می‌کند.

پروانی تاکید کرد: در واقع اگر نگاه سرمایه‌گذاران بنیادی باشد می‌توان فهمید مثبت بودن بازارسرمایه با صحبت‌های مسئولین تغییر کرده و به مسکنی برای بورس تبدیل می‌شود؛ در حالی که این وضعیت ماندگار نخواهد بود. همچنین شرایط تولید و اقتصادی نیز مانند بورس وضعیت جالبی ندارند.

مدیر کارگزاری دارا تصریح کرد: آینده بازار سرمایه به ساختار اقتصادی کشور بستگی دارد. اگر با همین ساختار فعلی در اقتصاد جلو برویم طی چهار سال آینده سیاست‌های انقباضی و تورم شدید ادامه یافته و بورس مجددا بر اساس تورم رشد می‌کند. همینطور رشد کیفی نیز دیگر وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه ساختار اقتصادی از کمّی به کیفی تغییر کند. در واقع با تغییر سیستم مبادلات پولی و بانکی، برداشته شدن تحریم‌ها، ورود ارز به کشور، افزایش تولید ناخالص ملی و رونق تولید می‌توان وضعیت اقتصاد را بهبود بخشید. همچنین پارامتر‌های تأثیرگذار در این حوزه، نرخ دلار و سود سپرده بانکی هستند که متأسفانه هیچ کدام باعث رشد بازارسرمایه نشده‌اند.

پروانی درباره تأثیر بودجه پیشنهادی بر بازارسرمایه افزود: در این راستا می‌توان گفت بودجه ارائه شده به مجلس بر بورس فشار زیادی از بعد مالیاتی، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه و... وارد کرده است. البته با توجه به ساختار فعلی اقتصاد، دولت چاره دیگری ندارد؛ مگر اینکه ساختار اقتصادی و نوع نگاه به آن تغییر یابد تا بورس در اولویت قرار گیرد. همچنین بازار با تمام تلاش و همت خود می‌تواند از ریزش جلوگیری کرده و فقط خود را سرپا نگه دارد.

وی ضمن تأکید بر اینکه تأمین کسری بودجه در اولویت دولت قرار دارد اذعان کرد: به نظر می‌رسد شرایط بازار نیز در حالت کلی مثبت نباشد چرا که بورس در اولویت دولت نبوده و پارامتر‌هایی که باید بازار را نگه دارد به درستی کار نمی‌کنند. در واقع دولت قصد دارد با فروش اوراق بدهی کسری بودجه را جبران کند که یا باید به بانک مرکزی فشار وارد کند یا برای فروش اوراق آنقدر نرخ را بالا ببرد که در چشم سرمایه گذاران جذاب به نظر بیاید که در این صورت سهم‌ها خریدار نخواهند داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
اعتمادی که ازدست رفته نه ازبازار سرمایه بی اعتمادی به مدیران مملکت است نوسان ذات بازار است ایا نوسانات دو سال گذشته منطقی بوده عرضه های اولیه دردوسال گذشته باچه منطقی به مردم فروخته شده حداقل یک نماد پالایش رانتوانستند حمایت کنند نمادیکه مردم ازطریق بانکها خریدند دولتی که فقط مشکلات خودش را میبینه چه اعتمادی بهش هست اکثر مشکلات مردم از دستوری بودن دولت بوجود امده چند روز پیش قیمتگذاری پالایشگاه شازند را اعلام کردند ایا قیمتی که گذاشتند نسبت به پالایشگاه هم رده اش یکی بوده یا چند برابر قیمت ،،قیمتگذاری کردند مردم چطور اعتماد کنند دولت مردم را به چشم گاو شیرده نگاه میکند با این مدیرت فقط باید فرار کرد نه ازبورس ازاین مملکت وشاید سیاست مدیران مملکت فرار مردم باشد ۴۳سال فقط نابودی دیدیم
عبدالعلی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
با سلام . با بالا و پایین کردن قیمت سهام یک عده مرتب نوسانگیری میکنن و سود میبرند و ما که سهام داری میکنیم متضرر هستیم .
د بایستی برنامه ایی عمال گردد که انهایی که میفروشند متضرر گردند نه انهایی که سهامداری میکنن
عبدالعلی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
با سلام.
با نوسان قیمت بورس یک عده مرتب نوسانگیری میکنن و سود میبرند و ما که سهامداری میکنیم متضرر میشیم.

بایستی برنامه ایی اعمال گردد که انهایی که سهام میفروشند متضرر بشن و انهایی که سهامداری میکنن سود ببرن .
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
اعتماد به این نظام وسپردن سرمایه به دست دزدان اشتباه بزرگی بود .زندگی ما را غارت کردند . ما نه بورس باز بودیم نا قمار باز . به این نظام اعتماد داشتیم . به اعتماد ملت ایران خیانت کردند . وچهره واقعی خودرا به ملت نشان دادند معیشت وزندگی مردم رانابودکردند. دیگر درمیان مردم جامعه هیچ کس اعتمادی به نظام ندارد . فقط در مسئله کلاهبرداری در بورس که سرمایه ملت را دزدید . حداقل ۵۰ میلیون نفرمخالف نظام تراشیدید . واین برای آینده کشور ونظام خیلی گران تمام خواهد شد . امروز تمامی اقشار جامعه را به نحوی موردظلم وستم قرار داده اید . بجای اینکه یک فکر اساسی جهت جلوگیری از دزدی واختلاس مسئوولین وآقازاده ها ‌وبستگان مسئوولین بکنید وهمچنین جلوی حقوقهای نجومی را بگیرید فقط بلدید برای مردم نقشه بکشید واز مردم بدزدید . جز دزدی وخیانت هیچ راهکاری بلد نیستید . عده ای فرصت طلب درمملکت در مقامهای مدیران ومسئوولین ووابستگان وآقازاده های آنان فقط بفکر چپاول وغارت بیشتر هستند وهیچ موفع عطش زیادخواهی آنان فروکش نخواهد کرد حتی تمامی سرمایه ملت ایران وجان ملت را غارت کنند باز سیری ندارند. این مرض را درمان کنید . بادزدی نمی شود مملکت را اداره کرد . بابستن مالیات های ظالمانه نمی شود مملکت را ادراه کرد با دزدی دربورس نمی شود مملکت را اداره کرد. گیرم تمامی سرمایه سهامدران را دزدیدید وبورس را ویران کردید . بعد از آن چه را ه حلی برای ادراه مملکت دارید . ولی مطمئن باشید این دزدی در بورس واین فریبکاری در بورس عاقبت خانه ظلم ومکرتان را ویران خواهد کرد وهیچ کس از غارت سرمایه ونابود شدن سرمایه خویش در بورس خرسند نیست . سرمایه وحاصل دسترنج ۳۰ و۴۰ ساله مردم را با فریبکاری به بورس کشانده ودزدید ومعیشت مردم را نابود کردید ملت را به نان شب محتاج کردید . پس چه توقعی می توانید از ملت داشته باشید شمایی که دم از اسلام وقرآن وپیغمبر وحق الناس ووفای به عهد می زدید . درعمل بر خلاف گفتار خود انجام دادید ودیگر آبرویی برای خود ونظام باقی نگذاشتید وبا آبرویی اسلام بازی کردید اعتقادات مردم را ازبین بردید امید است خودتتان را اصلاح کنید . هرچند که دیگر حنای شما رنگی ندارد شاید بتوانید از گناهان خود بکاهید وعذاب قبرتان را مقداری کم کنید . حق الناس به گردنتان است . شما ملت را با شعار سود بیشتر دربورس وهمه چیزتان را به بورس بسپارید واطمینان خاطر داشته باشید وبورس اسلامی ودولت از سرمایه مردم صیانت می کند فریب دادید شما حتی شیربهاُ دختران ومنازل مسکونی وطلای زن وبچه وماشین زیر پای مردم را دزدید اینک ملت را خانه خراب کرده اید لعن ونفرین وخشم ملت به دنبال شما وزن بچه های شماست . وهیچ راه خلاصی ندارید . چگونه می توانید نان شب زن وبچه مردم را بدزدید وامید داشته باشید که ملت ساکت باشند .بدانید که خانه ظلم ومکرتان ویران خواهد شود واین دزدی شما وفریبکاری شما دربورس آنقدر آشکار است که دیگر هیچ جای انکار ندارید . ملت را دعوت می کنید وغارت می کنید . خجالت نمی کشید . ملت به شما بعنوان دزد نگاه می کنند .ملت حق دارند چون واقعاً ملت را نابود کردید من به شخصه با فروش لوازم خانه واسباب واساس منزل وابزار کارم یک سال است که دوام آورده ام زن وبچه ام مریض شده اند پول دوا ودرمان نداشتم . منی که همیشه به نظام اعتماد واعتقاد داشتم .ضربه سختی از سوی نظام خوردم . منی که در تمامی راهپیمایی ها وانتخابات شرکت می کردم . دیگر هیچ اعتماد واعتقادی به شما ندارم چون ظلم کردید معیشت خانواده مرا نابود کردید