بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

صندوق‌بازنشستگی، خصوصی‌سازی و سهام‌عدالت کجای قانون‌اند

صندوق‌بازنشستگی، خصوصی‌سازی و سهام‌عدالت کجای قانون‌اند
در پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار به مسائل کلانی از جمله تخلفات ناشران، قوانین مربوط به صندوق های بازنشستگی، سازمان خصوصی سازی و از همه مهمتر سهام عدالت اشاره ای نشده است!
کد خبر : ۲۵۲۴۸۰

۳ حوزه مهم و مغفول مانده بورس

به گزارش بورس نیوز با انتشار پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار انتقادات و پیشنهاداتی در مورد این پیشنویس مطرح شده است.

یک کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورسنیوز در این خصوص بیان کرد: پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار یک نگاه تک بعدی و انتظامی به قوانین و مقررات بازار سرمایه داشته و گویی آیین‌نامه‌ای انضباطی قرار است در قالب قانون ارائه شود.

وی اضافه کرد: در این پیش‌نویس، قانون‌گذار به جای تمرکز بر مسائل کلان، به جزییاتی پرداخته که شاید اصلا نیازی به وضع ماده قانونی نداشته و می‌توانستیم با یک آیین‌نامه، اقدام به اجرای آنها کنیم؛ برای مثال توجه زیادی به تخلفات فعالان بازارسرمایه شده و جرایمی مثل حبس ۶ ماه برای متخلفان تبدیل به ۱۵ سال و جرایم نقدی ۲۰ میلیون تومانی تبدیل به جرایم ۱۰ میلیارد تومانی شده است.

این فعال بازارسرمایه گفت: حال آنکه به مسائل کلان تری از جمله تخلفات ناشران، صندوق های بازنشستگی، سازمان خصوصی سازی و از همه مهمتر سهام عدالت اشاره ای نشده است!

وی افزود: در کشور ما رویه مرسوم برای تهیه و تنظیم قوانین و مقررات این است که معمولاً چارچوب اولیه در قالب پیش نویس ارائه شده و بعداً جزئیات یا شاخ و برگ هایی به چارچوب اصلی اضافه خواهد شد. از نظر بنده قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴، ابعاد حقوقی و قانونی خوبی داشت؛ مشروط بر آنکه به مسائل اصلی و کلیدی از جمله حکمرانی بازار سرمایه و رعایت صرفه و صلاح ۵۰ میلیون سهامدار ذینفع توسط دستگاه های نظارتی دیده شود. این چارچوب باید اصلاح شود و چنین اصلاحی را میتوان اصلاح قانون بازار اوراق بهادار نامید.

این کارشناس بازارسرمایه ضمن تاکید بر ضرورت توجه به ۳حوزه صندوق های بازنشستگی، سازمان خصوصی‌سازی و سهام‌عدالت در فرآیند اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، گفت: چرا نباید در قانون بازار اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی (به عنوان نهادی که هم در بودجه دولت و هم در بازار سرمایه نقش پررنگی دارد)؛ سازمان تامین اجتماعی و مجموعه شستا (که ۱۵درصد بازار سرمایه را در اختیار دارند) و همچنین سهام عدالت و نحوه اداره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مورد توجه قانون‌گذاران قرار بگیرد؟

وی تصریح کرد: به خاطر همین بی‌توجهی در وضع قوانین است که گاه شاهد اتخاذ تصمیمات و بروز اتفاقاتی در این مجموعه ها هستیم که به نفع سهامداران نبوده است.

این فعال قدیمی بازار، تاکید کرد: فراموش نکنید که چالش اساسی در سال ۱۳۹۹ همین عدم توجه به وضع قوانین و مقررات مربوط به سهام عدالت و تصمیمات غیر کارشناسی در مورد نحوه آزادسازی سهام عدالت بود. توجه به مسائل کلان در بحث اصلاح قانون بازار سرمایه می‌تواند فضای بازارسرمایه را متحول کند.

وی افزود: در غیر این صورت، فقط شکل و شمایل قانون عوض شده و تغییری در بازار مشاهده نخواهیم کرد و علاوه بر این، در بازارسرمایه ما نهادهای فعال پررنگی از جمله صندوق‌های سرمایه و شرکت‌های سبدگردان حضور دارند که در قانون بازار اوراق بهادار هیچ نگاهی به آنها نشده است و انتظار می رود قانونگذار در هنگام تدوین چارچوبی برای اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، این نهادها را هم مد نظر قرار دهد.

این فعال بازارسرمایه در پایان گفت: همچنین به نظر می رسد وقت آن رسیده که تغییراتی هم در ترکیب شورای عالی بورس و نیز صندوق تثبیت بازار سرمایه صورت بگیرد. نظرات و پیشنهادات مان در مورد اصلاح قانون بازار اوراق بهادار طی نامه ای برای آقای پورابراهیمی در مجلس شورای اسلامی هم ارسال کرده‌ایم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
باگ بزرگ پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازارسرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باگ بزرگ پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازارسرمایه

نبود نظارت را با سخت‌گیری و برخورد شلاقی پر نکنیم!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نبود نظارت را با سخت‌گیری و برخورد شلاقی پر نکنیم!

احتمال به اغما رفتن اقتصاد ایران
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

احتمال به اغما رفتن اقتصاد ایران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Sweden
جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
الاغ این فعال بازار سرمایه اسم نداره . کل خبر را خواندم اسمش ازش ندیدم جاداره چندتا فحش ابداربهت بدم