بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
در صورتی که نرخ بهره بین بانکی به کمتر از ۲۰ درصد برسد نقدینگی وارد بورس شده و هر قدر روند آن به سمت پایین نزول کند، مولفه مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۲۶۹۴

نرخ بهره بین بانکی و احتیاط سرمایه‌گذاران بورس

سید سلمان نصیرزاده، کارشناس ارشد شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیر نرخ بهره بین بانکی اظهار کرد: نرخ بهره بین بانکی در محدوده ۲۰درصد و کمتر باعث تحرکاتی در "بورس" به خصوص افزایش نقدینگی خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال نرخ بهره در یک بازه زمانی تا حدود ۱۸درصد کاهش پیدا کرد و باعث شد بازار تا شهریور ماه رشد کند. با توجه به روند تاریخی نرخ بهره، می‌توان فهمید این نرخ همیشه در محدوده ۱۵ تا ۳۰ درصد بوده، بنابراین در صورتی که به کمتر از ۲۰ درصد برسد، محرک رشدی برای بازار سرمایه خواهد بود.



این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط، می‌توان گفت، بازار در حال رشد بوده و باید دید که ایا این اتفاق ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؛ در صورتی که نرخ بهره بین بانکی به کمتر از ۲۰ درصد برسد نقدینگی وارد بورس شده و هر قدر روند آن به سمت پایین نزول کند، مولفه مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود.

نصیرزاده ضمن تأکید بر رابطه معکوس بین نرخ بهره و بازه انتظاری در بورس تصریح کرد: در مجموع شاید این اتفاق به صورت موقت، بواسطه حمایت از بازار صورت گیرد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به مسائلی نظیر انتشار اوراق و کمبود منابع بانک‌ها این روند به احتمال زیاد استمرار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر بازار سرمایه با حجم کم معاملات مواجه شده و زمانی که در بازار نقدینگی نباشد، خریدار کاملا محافظه کارانه رفتار می‌کند. در نتیجه اخبار مثبت کارایی خود را از دست می‌دهد چرا که برای سرمایه گذاران ابهامات دیگری ایجاد می‌شود. می‌توان گفت الان نیز بازار در همین وضعیت قرار گرفته و حجم معاملات به حداقل رسیده؛ به طوری که میانگین معاملات خرد روزانه، ۴۰ درصد نسبت به هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرده و به حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی درباره برجام و نتایج آن خاطرنشان کرد: بحث داغ و مهم این روز‌های بازار سرمایه مذاکرات برجام بوده که به نظر می‌رسد به نتایج خوبی برسد، چرا که این اتفاق در حوزه کلان بازار، بسیار موثر خواهد بود. در واقع از طرفی نتیجه نرخ ارز مشخص شده و از طرف دیگر تأثیرات مثبتی در برخی صنایع خواهد گذاشت که می‌تواند در بعضی صنایع نیز تأثیر منفی بگذارد.

نصیرزاده در خصوص بودجه پیشنهادی دولت گفت: دولت در راستای بهبود وضعیت بازار سرمایه، ۱۰ بند حمایتی را به بودجه اضافه کرد چرا که ابهامات زیادی در بودجه وجود دارد. با توجه به شرایط، به نظر می‌رسد ظرف یکی دو ماه آینده با تعیین تکلیف نتایج برجام، گزارش‌های ۹ ماهه و لایحه بودجه بخش مهمی از این ابهامات رفع شود؛ بنابراین هر قدر ابهامات کاهش یابد، سرمایه گذاران با اعتماد بیشتر و شرایط بهتری وارد بورس خواهند شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه

فعالان بازار سرمایه پیش بینی کردند:

فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد در حال از بین رفتن است

ارسال نظر