بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

سرخابی‌ها باید صورت مالی خود را شفاف کنند

در گذشته از عرضه‌های اولیه حدود ۵ میلیون نفر استقبال می‌کردند؛ اما امروزه این مقدار به حدود ۲ میلیون نفر رسیده است.
کد خبر : ۲۵۴۹۱۵

سرخابی‌ها باید صورت مالی خود را شفاف کنند

حسن میثمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، بیان کرد: عرضه‌های اولیه باید در شرایطی وارد بورس شود که بازار سرمایه تحمل آن را داشته باشد و در حال حاضر نقدینگی و اعتمادی در این حوزه وجود ندارد، مگر اینکه مجددا نقدینگی افزایش یابد و حجم معاملات در روز به حدود ۴ الی ۵ همت برسد. در این صورت می‌توان به بهبود وضعیت بازار امیدوار شد.

میثمی در ادامه افزود: در این راستا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس نیز چند سالی حاشیه‌ساز شده به‌طوری‌که خبر از عرضه‌اولیه هست اما؛ صورت مالی شفافی وجود ندارد و در فرابورس درج نشده است. همچنین بین وزارت ورزش، اقتصاد و سازمان بورس هماهنگی لازم صورت نگرفته که به نظر می‌رسد امسال این خصوصی‌سازی انجام نشود یا حتی اگر عرضه شود، صورت مالی شفافی در بازار نخواهند داشت.


بیشتر بخوانید: بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب


وی با اشاره به کاهش استقبال از عرضه‌های اولیه گفت: در گذشته از عرضه‌های اولیه حدود ۵ میلیون نفر استقبال می‌کردند؛ اما امروزه این مقدار به حدود ۲ میلیون نفر رسیده، در حالی که حتی در سقف قیمتی خود نه بلکه به صورت دو نرخی کشف شده اند. در شرایط فعلی می‌توان گفت تا زمانی که حجم معاملات به ۵ همت نرسد، اعتماد مردم برنگردد و موتور محرک بورس به درستی حرکت نکند، ارائه عرضه اولیه کار اشتباهی بوده و قطعا تأثیر منفی در روند بازار سرمایه خواهد داشت.

سرخابی‌ها باید صورت مالی خود را شفاف کنند

کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: برای بازگشت نقدینگی به بازار باید از قیمت گذاری دستوری فاصله گرفت، بنابراین دولت باید از سهم‌های خود نظیر فولادی، خودرویی و پالایشی حمایت کند و زمانی که توانست آن‌ها را به حجم قابل قبولی برساند، می‌توان گفت شاخص بورس افزایش می‌یابد. همچنین تعادل در بازار سرمایه زمانی بوجود می‌آید که شاخص کل و هم وزن هر دو مثبت باشند.

میثمی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از سهم‌های کوچک طی یک سال اخیر بسیار زیان ده شدند که بیشتر به دلیل عدم اعتماد مردم رخ داده است. همچنین الان ۲۳ نماد برتر و اوراق تبعی در بورس وجود دارد که عموم بازار به آن توجهی نمی‌کند در حالی که می‌توان از آن‌ها برای برگشت اطمینان سهامداران استفاده کرد. البته بازگشت اعتماد به بازار کار سختی بوده و دولت باید برای آن برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع

دبیر کل کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

استقبال فرابورس از عرضه‌اولیه کارگزاری‌ها

ارسال نظر