بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع
نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: وضع دامنه نوسان یکی از دلایل رشد غیرمنطقی بازار سرمایه در سال گذشته و بعد از آن هم سقوط ۱۸ ماهه این بازار بوده و چه بسا اگر دامنه نوسانی وجود نداشت، این اتفاقات رخ نمی‌داد و بازار سرمایه ما خیلی زودتر از این‌ها به تعادل می‌رسید.
کد خبر : ۲۵۴۴۳۶

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع

به گزارش بورس‌نیوز، با وجود افزایش خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق در روزهای آینده و کاهش ابهامات بودجه ۱۴۰۱، بازار سرمایه اما همچنان انگیزه حرکت ندارد و همچون چندماه گذشته در جا می‌زنند و بسیاری از نمادهای بازار، میلی به درآوردن جامه سرخ از تن خود ندارند.

عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: مهم‌ترین مشکل بازارسرمایه از بین رفتن اعتماد در این بازار بوده اگرچه با نگاه میان‌مدت و بلندمدت، بورس گزینه مناسبی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بوده و می‌توان سهم‌هایی با قیمت‌های جذاب در این بازار پیدا کرد اما؛ با توجه به عملکرد سال گذشته دولت، اعتماد سرمایه گذاران از این بازار سلب شده و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگرچه با تدابیر اندیشیده شده، برخی سیاست‌های دولت اصلاح شد اما؛ بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ سیگنال‌های منفی به بازار سرمایه ما داد و بی اعتمادی‌ها را تشدید کرد. بازار سرمایه نیازمند توجهی بیش از پیش است. باید پذیرفت که بازار سرمایه ما بزرگتر از قبل شده و نزدیک به ۶۰ میلیون نفر به نوعی سهامدار (دینفع) این بازار محسوب می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد و با توجه به تورم یکی دو سال گذشته، در صورت بازگشت اعتماد به این بازار، بورس قابلیت رشد خواهد داشت.

آرگون در ادامه در رابطه با پیش بینی نرخ ارز گفت: با توجه به حجم نقدینگی و تورم، به نظر می‌رسد نرخ ارز افت قابل ملاحظه‌ای که بتواند تأثیر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد نخواهد داشت و اتفاقاً رفع تحریم‌ها می‌تواند فرصت‌هایی هم در دل این بازار ایجاد کند. ضمن اینکه گشایش‌هایی که از منظر توسعه صادرات، کاهش هزینه‌های واردات و صادرات، کاهش هزینه‌های نقل و انتقال ارز و هزینه‌های حمل و نقل و... ایجاد خواهد شد، به نفع بازار سرمایه بوده و می‌تواند بهای تمام شده کالا‌ها را کاهش داده و حاشیه سود شرکت‌ها را افزایش دهد. علاوه براین رفع تحریم ها، فرصتی برای سرمایه گذاری‌های جدید به صنایع خواهد داد که این اتفاق هم تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درخصوص پیشنهاداتی برای کاهش محدودیت‌ها زیر تابلوی بورس نیز گفت: درخصوص پیشنهادات در مورد تاثیر احتمال کاهش برخی محدودیت‌های بازار سرمایه از جمله پیشنهاد تغییر دامنه نوسان معاملات و... اظهار کرد: هرچه به سمت استانداردسازی ابزار‌ها و رعایت استاندارد‌ها و قواعد جهانی در بازار سرمایه حرکت کنیم، بازار پویاتری خواهیم داشت. بسیاری از محدودیت‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد به جای آن که به این بازار کمک کند، به تشدید مشکلات بازار سرمایه دامن زده است.

این عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، اضافه کرد: به عنوان مثال وضع دامنه نوسان یکی از دلایل رشد غیرمنطقی بازار سرمایه در سال گذشته و بعد از آن هم سقوط ۱۸ ماهه این بازار بوده و چه بسا اگر دامنه نوسانی وجود نداشت، این اتفاقات رخ نمی‌داد و بازار سرمایه ما خیلی زودتر از این‌ها به تعادل می‌رسید.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: به هر حال صف‌های خرید و فروش، سهامداران را بیشتر تحریک به خرید یا فروش می‌کند. این صف‌ها آدرس غلط دادن به سرمایه گذاران است و باید برای رفع این معضل چاره اندیشی شود. سال گذشته پیشنهاد دادیم حداقل دامنه نوسان سهم‌هایی که تازه وارد بازار سرمایه شده و عرضه اولیه شده‌اند، برداشته شود.

آرگون در پایان گفت: در مجموع معتقدم حرکت به سمت اصلاح حجم مبنا و افزایش یا حذف کامل دامنه نوسان معاملات، شاید در روز‌های ابتدایی، شوک‌هایی به بازار سرمایه ما تحمیل کند، اما بازار سرمایه ما به سرعت به تعادل خواهد رسید و با تغییرات صورت گرفته سازگار خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا خبر توافق
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا خبر توافق "بورس" را بهشت می‌کند!

مسئولان، موظف به شفاف سازی وضعیت نرخ ارز
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

مسئولان، موظف به شفاف سازی وضعیت نرخ ارز

قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس
بورس نیوز در گفت‌وگو با یک مدیر سرمایه‌گذاری بررسی کرد؛

قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تصمیم‌گیری پشت درهای بسته، ممنوع

ارسال نظر