بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
آیا در بلندمدت می‌توان عرضه حقوقی‌ها را محدود کرد
تا زمانی که اساس قیمت گذاری در بورس به صورت دستوری باشد، نمی‌توان به بهبود وضعیت اقتصاد کشور امیدوار شد.
کد خبر : ۲۵۴۹۷۲

قیمت گذاری دستوری، مانع پیشرفت اقتصاد کشور

محمد رضانژاد مدیر تحلیل سبدگردان آرمان اقتصاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص وضعیت عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: مشکل عرضه و تقاضا در بورس با متغیر‌های بنیادی حل خواهد شد به طوری که می‌توان گفت با خرید سهم‌های ارزنده، تقاضا در بازار افزایش پیدا می‌کند. همچنین دلیل نبود عرضه و تقاضا در بازار، عدم ورود سرمایه جدید بوده و تا زمانی که تقاضای خوبی وجود ندارد، نباید توقع رشد مثبت شاخص را داشت.

رضانژاد ادامه داد: در واقع تا زمانی که اساس قیمت گذاری در بورس به صورت دستوری باشد، نمی‌توان به بهبود وضعیت اقتصاد کشور امیدوار شد. البته به نظر می‌رسد این روش در کوتاه مدت پاسخگوی نیاز‌های بورس باشد؛ اما در میان مدت و بلند مدت مقدار ارزندگی بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید: «معاملات الگوریتمی» انصاف را زیر سوال برد!


وی اظهار کرد: در همین راستا شرکت‌های حقوقی از عرضه در بازار محدود شدند؛ اما نمی‌توان آن‌ها را در بلند مدت محدود کرد؛ بنابراین باید صبر کرد تا نتیجه معاملات دلار، نرخ بهره و سایر آیتم‌ها و همچنین میزان تأثیرپذیری آنان نیز مشخص شود. البته به نظر می‌رسد در کوتاه مدت با منع حقوقی‌ها از عرضه، فشار فروش کاهش یابد.

مدیر تحلیل سبدگردان آرمان اقتصاد با اشاره به رواج بی اعتمادی در بازار مطرح کرد: همچنین قیمت گذاری دستوری موجب رشد بیش از حد بی اعتمادی مردم شده که درنهایت می‌تواند به تولید شرکت‌ها ضرر برساند. در این صورت سود شرکت‌ها و به واسطه آن اشتغال کاهش خواهد یافت. در این راستا می‌توان گفت دستکاری فرمول‌ها و متغیر‌های بنیادی باعث شده سودآوری شرکت‌ها تغییر کند که در نهایت منجر به افزایش فشار فروش می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
روند نزولی در هیجانات بازار سرمایه
در گفت‌وگو با کارشناس بازارسرمایه عنوان شد:

روند نزولی در هیجانات بازار سرمایه

«معاملات الگوریتمی» انصاف را زیر سوال برد!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«معاملات الگوریتمی» انصاف را زیر سوال برد!

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی

دخالت‌های دولت؛ تهدیدی برای اقتصاد
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

دخالت‌های دولت؛ تهدیدی برای اقتصاد

ارسال نظر