بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«معاملات الگوریتمی» انصاف را زیر سوال برد!

«معاملات الگوریتمی» انصاف را زیر سوال برد!
معاملات الگوریتمی موجب شده، فضای بازار سرمایه فضایی ارگانیک نبوده و قیمت کشف شده در راستای ترجیحات معامله گران و سهامداران نباشد. این شرایط اصل منصفانه بودن معاملات در بازار سرمایه را زیر سوال برده است.
کد خبر : ۲۵۴۶۹۱

معاملات الگوریتمی، مخل بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، وضعیت بازار سرمایه مدت هاست سهامداران را‌ کلافه کرده و به نظر می رسد محدودیت دامنه نوسان و معاملات الگوریتمی هم در طولانی شدن منفی های این بازار بی تاثیر نبوده است.

مصطفی نصر اصفهانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه معتقدم محدودیت دامنه نوسان، محدودیت زائدی برای بازار سرمایه است؛ ولی مشکل بازار وجود دامنه نوسان معاملات نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد هر زمان بازارسرمایه شیب نزولی به خود می‌گیرد، فعالان بازار به دنبال بهانه‌ای برای توجیه منفی‌ها هستند و این بار هم دامنه‌نوسان را مورد انتقاد قرار داده‌اند. ‌در مجموع معتقدم در شرایط فعلی تغییر دامنه نوسان تاثیر چندانی بر روند بازار سرمایه ما ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته که افزایش دامنه نوسان، معاملات را روان‌تر کرده و نقدشوندگی سهم‌ها را افزایش خواهد داد؛ بررسی‌ها نیز حاکی از آن است که هرچه دامنه نوسان محدودتر باشد، واکنش بازار سرمایه به اتفاقات کندتر خواهد شد و وجود دامنه‌نوسان به نوعی دست و پای بازار سرمایه را بسته است ضمن آنکه وجود دامنه‌نوسان منجر به تشکیل صف‌های خرید و فروش و افزایش احتمال گمراه شدن معامله‌گران شده اما؛ معتقدم افزایش یا حذف دامنه‌نوسان تغییری در روند بازار سرمایه ایجاد نکرده و ریزشی به دنبال نخواهد داشت.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: قیمت سهم‌ها به کف رسیده و انتظار افت بیشتری در نتیجه تغییر دامنه‌نوسان نمی‌رود؛ چنانچه دامنه نوسان معاملات تغییر کند، به همان اندازه که احتمال نوسان منفی در قیمت سهم‌ها وجود دارد، احتمال نوسان مثبت در یک روز معاملاتی نیز وجود خواهد داشت و این طور نیست که سهم‌ها در یک قیمت ثابت بماند ؛ در صورت افزایش محدودیت دامنه‌نوسان، بازار‌سرمایه تحلیلی‌تر شده و تاثیر جو روانی بر روند معاملات کمرنگ‌تر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به انتقادات فعالان این بازار به معاملات الگوریتمی گفت: معاملات الگوریتمی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، مخل فلسفه بازار سرمایه محسوب می‌شوند.‌ به هرحال پشتوانه این معاملات، هوش مصنوعی است و مهارت‌هایی در این معاملات وجود دارد (مثل سرعت بالای ثبت سفارش‌ها) که خارج از توانایی انسان است. معاملات الگوریتمی موجب شده تا نه‌تنها فضای بازارسرمایه فضایی ارگانیک نباشد بلکه قیمت کشف شده در راستای ترجیحات معامله گران و سهامداران نیز هیچگاه قرار نگیرد.

نصراصفهانی تاکی کرد: این شرایط اصل منصفانه بودن معاملات در بازار سرمایه را زیر سوال برده و انجام معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه نیاز به زیرساخت های دیگری دارد. این معاملات در حال حاضر، رانتی در بازار سرمایه ما است که در اختیار عده خاص قرار دارد. موافق انجام معاملات الگوریتمی با انحصاری که در حال حاضر وجود دارد، نیستم!

نصر اصفهانی در خاتمه اظهار کرد: مشکل اصلی بازار سرمایه در حال حاضر حاکمیت شرکتی و حمایت از حقوق سهامداران خرد است. قیمت گذاری های دستوری در بعضی صنایع و نیز فساد برخی مدیران، حقوق و منافع سهامداران را تضییع کرده است. البته که قویترین بازیگر در اقتصاد ایران، دولت است. وقتی در اقتصادی بازیگران متعدد وجود دارد، نقش تمامی بازیگران مهم خواهد بود. ولی در اتفاقات ۲ سال گذشته، نقش دولت پررنگ تر از سایر بازیگران بوده است. دولت با دعوت از مردم به این بازار و هدایت نقدینگی به سوی بازار سرمایه باعث دستکاری قیمت ها شد. نسبت P بر E خیلی از سهم های بازار به حدود ۴ رسیده و با چنین شرایطی بازار سرمایه پتانسیل رشد دارد. اگر حاکمیت شرکتی در کشور ما تقویت شده و برای حمایت از منافع سهامداران تلاش بیشتری صورت بگیرد، ارزندگی سهم ها افزایش خواهد یافت و به دنبال افزایش ارزندگی، قیمت ها هم رشد خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
انحصاری بنام
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

انحصاری بنام "معاملات الگوریتمی" در بورس

وقتی دیواری کوتاه‌تر از الگوریتم نیست!
مدیر واحد الگوریتمی شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وقتی دیواری کوتاه‌تر از الگوریتم نیست!

معاملات الگوریتمی، فرصت است یا تهدید
مدیر محصول شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

معاملات الگوریتمی، فرصت است یا تهدید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
چه فایده مگر کسی حریف مافیای بورس میشود شما همش بگو بازار مالی اجازه رشد به بازار سرمایه نمی دهد و از ابزار هایی مثل سود بالای بانکی و اوراق گرفته تا دامنه نوسان و معا ملات الگوریتمی استفاده میکنه که هرکدام از این سه مورد بتنهایی قادر خواهد بود بورس را فشل نگهدارد هر سه مورد اصلی در تخریب بورس را دارند و مافیا هم پشت کار است مثل خوردو که داد و بیداد یه ملت رو دراوده با هزار یک خلاف همچنان می تازند و قوه قضاییه هم حریف نیست خانه از پای بست مافیا و خراب است مخصوص بورس هم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
آیا قبلا که خبری از معاملات الگوریتمی نبود بازار توسط حقوقی ها دستکاری نمیشد؟
آیا رانت اصلی الگوریتم است یا داشتن اطلاعات نهانی که در بازار بسیار مرسوم و معمول است و هیچ کس جرات مقابله با آن را ندارد؟
آیا ابزار الگوریتم مهم تر است یا سایز منابع تحت مدیریت؟
آیا نمی دانید هر کسی امکان استفاده از الگوریتم را دارد؟
یعنی اگر تحلیل گران در نهادهای مالی قوی تر از تحلیلگران خرد بازار هستند تحلیل هم نوعی رانت هست؟
آیا هر مزیتی رانت محسوب میشود؟ آیا مانعی برای ورود به حوزه الگوریتم برای کسی وجود دارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
سلام با همین معاملات الکو ریتم توانستند شاخص را درعرض دوماه بالی دوملیون بیاورند کلن سجامیهای موسادی دربورس همه بردکان احمق بی مصرف زالو صفت دوراز جان زالو هستند بردکان موسادی درایران از موساد هم موسادیتر هستند اصلا کل قدرت موساد درجهان ازایران ریشهدارد سال هزار جهرصد یم سال کشتن موسادیهای نرم وسخت هست ومتجاهرالیهودهای زمینه ساز مویاد اشیخ حسن موسادی وکابنهات را مجازات سریع خواهیم کرد
ناشناس
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
چی زدی از متوری جنس گرفتن همینه حداقل درست بنویس بدونه غلط سطح سواد تو نشون بدی