بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
سرپرست معاونت نظارت بر بازار بورس تهران درخصوص کشف قیمت نمادهای با دامنه باز در روز بازگشایی توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : ۲۵۵۱۱۹

دلایل تایید یا عدم تایید کشف قیمت نماد‌های با دامنه باز در روز بازگشایی

به گزارش بورس نیوز، وحید روشن قلب، سرپرست معاونت نظارت بر بازار بورس تهران درخصوص کشف قیمت نمادهای با دامنه باز در روز بازگشایی اظهار کرد: براساس «ماده ۲۲»، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، ۳۰ دقیقه حراج برای بازگشایی اعمال می‌شود و اگر معاملات مورد تایید ناظر بازار قرار گیرد، سهم به صورت دامنه بسته و مستمر مورد معامله قرار می‌گیرد و در صورتی که تایید نشود، حراج به مدت دو روز می‌تواند ادامه پیدا کند.



وی افزود: برای نماد‌های با دامنه باز، حجم مبنا لحاظ می‌شود، بنابراین میزان حجم معاملات یکی از مواردی است که همکاران نظارت به آن توجه می‌کنند. چنانچه ارزش و مارکت شرکتی ۱۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، باید معاملات، دارای حجم قابل اتکایی باشد.


سرپرست معاونت نظارت بر بازار بورس تهران ادامه داد: برای نماد‌های با دامنه باز، ترکیب خریداران و فروشندگان در نظر گرفته می‌شود و اگر اشخاص خاصی بخواهند با چند کد معاملاتی پراکنده به بازار جهت دهند و در تعیین قیمت به سمت پایین یا بالا دخیل باشند، با اتکا به سامانه نظارتی این موارد بررسی شده و کارشناسان نظارت اقدام به بررسی جزئیات معامله کرده و پس از آن تایید یا عدم تایید آن معامله صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی اشخاص در ۳۰ دقیقه‌ی حراج و در صورت مشخص شدن قیمت، به بازار جهت می‌دهند تا سهام خود را به قیمت بالاتری بفروشند که با آن‌ها برخورد می‌شود.

روشن قلب گفت: با توجه به سفارشاتی که در سامانه برای ناظر قابل مشاهده است، تایید یا عدم تایید قیمت به طور قطع با نظر کارشناسی و نظارتی انجام می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر