بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

معرفی سیگنال تغییر وضعیت بورس

معرفی سیگنال تغییر وضعیت بورس
یکی از ویژگی های بازاری که تمایل به رسیدن به کمتر از ارزش تعادلی یا اصطلاحاً under value شدن دارد، این است که به اخبار مثبت به سختی واکنش مثبت نشان می‌دهد و به اخباری هم که شاید نتیجه منفی در بر نداشته باشد، باز هم واکنش منفی شدید نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۵۵۵۰۹

معرفی سیگنال تغییر وضعیت بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، در چند ماه گذشته بازار سرمایه به تمامی اخبار واکنش منفی نشان داده است.

در هفته‌های گذشته هم در روزهایی که احتمال توافق قوی‌تر شده، بازار سرمایه ما به بهانه‌ی کاهش نرخ ارز تحت تاثیر توافق احتمالی، منفی شده و روزهایی هم که احتمال توافق ضعیف شده، بازهم بازار سرمایه با فشار فروش مواجه شده است.‌

این درجا زدن های بازار سرمایه و رنگ سرخی که بر قامت نمادهای این بازار جا خوش کرده، سهامداران را دلزده کرده است.

امیر محمد گلوانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: یکی از ویژگی های بازاری که تمایل به رسیدن به کمتر از ارزش تعادلی یا اصطلاحاً under value شدن دارد، این است که به اخبار مثبت به سختی واکنش مثبت نشان می‌دهد و به اخباری هم که شاید نتیجه منفی در بر نداشته باشد، باز هم واکنش منفی شدید نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در چند ماه گذشته نه تنها حباب بازار سرمایه تخلیه شده، بلکه قیمت سهم‌ها به قیمتی کمتر از قیمت تعادلی و ارزش ذاتی رسیده و این شرایط، نتیجه بی‌اعتمادی افسار گسیخته‌ای بوده که برای فعالان بازار سرمایه اعم از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها ایجاد شده است.

گلوانی افزود: یکی از دلایل چنین واکنش‌هایی این است که هنوز ریسک‌های سیستماتیک اقتصاد ما تعیین تکلیف نشده است. رفتار حقوقی های بزرگ بازار که بر مبنای مدیریت ریسک و مشاوره با تحلیلگران و ... معامله می‌کنند و موتور محرک بازار هستند، نشان می‌دهد در اقتصاد کلان ما هنوز ریسک‌های سیستماتیکی وجود دارد که‌ بر سر بازار سرمایه سایه افکنده و این ریسک‌ها، از خارج این بازار به بازار ما تحمیل شده است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: به هرحال اقتصاد ما بیش از ۱۰ ماه است که درگیر چالش مذاکرات شده و در چند ماه گذشته هم اظهارنظرها در خصوص مذاکرات تشدید شده و ابهام سرانجام مذاکرات، ریسک سیستماتیک بزرگی برای بازار سرمایه بوده و ریسک دیگری که پیش روی بازار قرار دارد، ریسک بررسی بودجه توسط کمیسیون تلفیق است.‌

این فعال بورسی تصریح کرد: تصمیمات دولت و همچنین مجلس به شکل غیرقابل باوری پیش‌بینی ناپذیر شده و در طول یک دهه گذشته، هرگز این میزان از بلاتکلیفی در تصمیمات سیاست‌گذاران وجود نداشته است. برای مثال در مورد تخصیص ارز ترجیحی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی، دولت در بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص نداده‌ بود و مجلس هم از حذف ارز دولتی حمایت کرده و برخی اعضای کمیسیون تلفیق هم اعلام کرده بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص پیدا نخواهد کرد اما؛ دقیقاً ۲ روز بعد از مصاحبه نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، از همین آقایان عکس این موضوع را می‌شنویم که اعلام می‌کنند ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار نیست حذف شود!

وی افزود: نمونه دیگر تصمیم‌گیری‌های این‌چنینی سیاست‌گذاران اقتصادی را می‌توان در قیمت‌گذاری خودرو یا نرخ بهره مشاهده کرد. سیاست بانک‌مرکزی در قبال نرخ بهره اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و فعالان اقتصادی‌ نمی‌توانند روند نرخ بهره را تشخیص دهند.‌‌ بازار سرمایه تقریبا ۵ ماه بوده که با این بلاتکلیفی‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ لذا تصمیم عاقلانه و منطقی سرمایه‌گذاران بزرگ و پول‌های کلان که طبیعتا توسط مشاوران حرفه‌ای و با مدیریت ریسک هدایت می‌شوند، این است که در مورد بازارسرمایه به شدت احتیاط کنند.‌

این کارشناس بازارسرمایه ضمن تاکید بر آنکه اتفاقی‌ همچون توافق و احیای برجام در کوتاه مدت می تواند اوضاع بازارسرمایه را تغییر دهد، اظهار کرد: یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند به فعالان بازارسرمایه این سیگنال را دهد که بازار سرمایه تغییر وضعیت داده و حرکتی صعودی را آغاز کرده، افزایش حجم معاملات بازار سرمایه است.

وی اضافه کرد: اگر حجم معاملات روزانه از ۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد، می‌توان خوش‌بین بود که یکی از ریسک‌های سیستماتیک بازارسرمایه برطرف شده است؛ ولی تا قبل از چنین اتفاقی، روزهای رخوت انگیز بازارسرمایه ادامه خواهد داشت. البته رفتار بازارسرمایه با توجه به عوامل و ریسک‌هایی که بر سر این بازار سایه افکنده، رفتاری کاملاً منطقی است. شاید اگر از سوی نهادهای بالادستی همچون دولت به حقوقی‌های بزرگ بازار دیکته می‌شد که از بازار سرمایه حمایت کنند، در چند ماه اخیر روزهای سبز بیشتری در این بازار شاهد بودیم، ولی حتی در این صورت هم انتظار یک روند صعودی نمی‌رفت. در مجموع معتقدم رفتار این روزهای بازار سرمایه، یک رفتار محتاطانه و عقلایی است.

گلوانی در خاتمه در توصیه به سهامداران گفت: در شرایط فعلی، صنایع و گروه هایی که بتوان با اطمینان خاطر بیشتری روی آنها سرمایه‌گذاری کرد، همان گروه های کلاسیک و eps محور بازار سرمایه از جمله‌ پالایشی‌ها و فلزات اساسی هستند که نسبت P بر E کمتر از ۵ دارند و مورد توجه اکثر حقوقی‌های بزرگ بازار هم هستند. این سهم‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری باشند که البته به نظر می‌رسد اکثر حقوقی‌های بازار هم روی چنین سهم‌‌هایی سرمایه‌گذاری داشته‌اند.‌ اما برای پله های بعدی خرید، بازار سرمایه ما هنوز منتظر خبری برای حرکت است و منطقی تر آن است که سرمایه گذاران، تمام سرمایه خود را وارد بازار نکنند و فعلا صبر کنند تا بخشی از ابهامات پیش روی این بازار برطرف شود و بعد از آن، خرید‌های خود را کامل کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اشتباهات استراتژیک معامله‌گران
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌گو با بورس نیوز تشریح کرد:

اشتباهات استراتژیک معامله‌گران

فرصتی برای تحقق
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

فرصتی برای تحقق "شعار اولیه" بازارسرمایه

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

پرنوسان و کم‌ریسک‌‌های "پتروشیمی" کدامند

۲سناریو قیمتی برای لنگر دلار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲سناریو قیمتی برای لنگر دلار

ارسال نظر