بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۴اسفندماه؛

رشد ۱۷ هزارواحدی با تاثیر از کامودیتی‌ها

پایان روند معاملاتی امروز بازارسرمایه حکایت از رشد بیش از ۱۷ هزارواحدی شاخص کل در سایه تاثیرگذاری کامودیتی‌ها، گروه سرمایه‌گذاری و بانک‌ها داشت اما؛ از سطح تقاضای خودرویی‌ها نیز نباید گذشت.
کد خبر : ۲۵۵۵۴۷

نیم نگاهی به بازارسرمایه

به گزارش بورس‌نیوز، سهامداران باید توجه داشته باشید که آدرس غلط در بازارسرمایه از طرف "عساتید بورسی" به شما سیگنال نمی‌شود بلکه حقوقی‌های آزمند و حریص همانند زالو در مرداب‌ها تله‌هایی را زیر تابلوی بورس تهران برای شما حقیقی‌ها پهن می‌کنند و شاید بپرسید که امروز رنگ سبز بازار، نمایی از بهشت را داشت و اما؛ باید بگوییم ۲۹۶ نماد قرمزپوش به همراه ۷۳ نماد قفل در صف‌فروش (۱۸۵.۶ میلیارد تومان)، بازارسازی حقوقی‌ها را بیشتر نمایان می‌کند.

در پایان معاملات امروز ۳۱۶ نماد جزو سبزپوش‌ها قرار داشتند که اتفاقا ۱۱۴ نماد نیز در صف سبز (۳۹۰.۱ میلیارد تومان) اما؛ با نرخ پایانی کامل نشده قرار دارند.

امروز بازارسرمایه از آن حکایت داشت که سهم‌های برجامی جزو صف‌نشین‌های اصلی بودند یعنی خودرو، سدبیر، وسالت و حتی سهم‌های کامودیتی مانند فایرا و کروی جزو اهدافی بودند که سرمایه‌گذاران این نوع سهم‌ها را برای شکار در پرتفوی خود انتخاب کرده بودند، ولی از آن سوی میدان نیز باید توجه کرد در خانه‌تکانی پرتفوها، سهامداران تک‌سهم‌های بدون خیر مانند فزر، فنفت، غدشت، شرنگی و ... را بیرون کردند.

بر اساس این گزارش، با مشاهده ورود نقدینگی به بورس، می‌توان آدرس اولیه نقدینگی وارد شده از ابتدای آغاز معاملات روز جاری بازارسرمایه را در گروه دلاری‌ها، پتروشیمی و فلزی‌ها یافت و حتی تا پایان معاملات نیز پترویی و فلزی‌ها بیشترین نفع را از جریان نقدینگی بردند.

بازار امروز

با نگاهی به کلیت بازارسرمایه می‌توان تاثیرگذاری نرخ‌های جهانی کامودیتی را در بازار مشاهده کرد و شاید مقداری از آن به خاطر جبران ضعف مبادلات در هفته پیش بود.

بازارسرمایه در ابتدای این هفته یک علامت جذابی را به اهالی معامله‌گر بورسی نشان داد و آن حکایت از پویایی داد و ستدهای بازار بود و می‌توان روند شاخص هم‌وزن را هم در این خصوص گواه گرفت و امیدواریم هر چه زودتر کم‌کاری بازارسرمایه نسبت به رشدهای واقعی جبران شود و البته دکمه توقف از زیر دست ناظران بورسی، خارج شود.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان حجم سبزپوشی به ظاهر مثبتی را در نخستین روز هفته به چشم دید و شاخص‌کل با رشد ۱۷ هزار و ۶۲۷ واحدی توانست خود را کمی بالاتر بکشد و در پله یک میلیون و ۲۹۸ هزار واحدی بایستد.

رشد ۱۷ هزارواحدی با تاثیر از کامودیتی‌ها

شاخص هم‌وزن نیز امروز گویای آن بود که با رشد یک هزار و ۶۴۰ واحدی کمی به معاملات و دادوستد‌ها عمق بخشید تا معامله‌گران بازارسرمایه برای روز معاملاتی آتی نیز خوش‌بین باشند.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۴ هزار و ۴۹۸ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۹ میلیارد و ۵۱۱ هزار برگه سهم را در بیش از ۴۳۶ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

نماد‌های تاثیرگذار امروز در شاخص را می‌توان به "فملی" با تاثیر مثبت ۲۱۰۰ واحدی، "کچاد" با تاثیر مثبت ۲۰۲۳ واحدی، "شستا" با تاثیر مثبت ۱۵۵۴ واحدی، "شپدیس" با تاثیر مثبت ۹۹۴ واحدی و "وغدیر" با تاثیر مثبت ۸۶۴ واحدی اشاره داشت و از آن سوی جدول نیز باید به تاثیرگذاری سهم‌هایی مانند "تیپیکو" با ۲۱۱ واحد منفی، "شیران" با ۷۴ واحد منفی، "تنوین" با ۷۴ واحد منفی، "غبشهر" با ۶۲ واحد منفی و "نوری" با ۴۵ واحد منفی اشاره داشت.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های خودرویی، چندرشته‌ای، بانک‌ها و فلزات اساسی جزو لیدر‌های امروز بازارسرمایه بودند.

همچنین نمی‌توان از کد به کد کردن ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم میدکو به ارزش ۳۷۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان گذشت.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

"شستا" با حجم معامله ۲.۵ میلیارد برگه سهم (بیش از ۲۱برابر میانگین حجم ماه)؛ "فاسمین" با حجم معامله ۲۳.۵ میلیون برگه سهم (بیش از شش و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)؛ "واحصا" با حجم معامله ۵ میلیون برگه سهم (بیش از پنج‌برابر میانگین حجم ماه)؛ "ثفارس" با حجم معامله ۳۸ میلیون برگه سهم (بیش از پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "وبرق" با حجم معامله ۲.۸ میلیون برگه سهم (چهاربرابر میانگین حجم ماه) قرار دارند.

رشد ۱۷ هزارواحدی با تاثیر از کامودیتی‌ها

حقوقی‌ها "احتیاط" را بزرگ کردند

در پایان باید عنوان کرد که حقوقی‌ها امروز واژه‌ای به‌نام احتیاط را به گردن بازار انداختند تا بورس برای روز‌های گذشته یادباد نگویند!

سهامداران باید بدانید که وقتی حقوقی‌ها سخن از احتیاط را به میان می‌آورند باید تمام فاکتور‌های سرمایه‌گذاری را در کنار هم چیده و آنگاه واژه احتیاط را از منزله مدیران یا همان حقوقی‌ها دید و آنگاه است که پی می‌بریم تعابیر عامه برای حقیقی‌های بازار بیشتر نمود پیدا می‌کند و در شرایطی که اخبار خوش بازارسرمایه مانند برجام، رشد عالی نرخ‌های جهانی، کاسته شدن سایه ابهامات بودجه، گزارش‌های عالی شرکت‌ها و ... به مشام می‌رسد و برخی‌ها باز سخن از "احتیاط" به میان می‌آورند؛ آنگاه است که باید واژه اختاپوس را به غیر از اهالی صنعت خودرو، به حقوقی‌هایی که از هر آبی ماهیگیری می‌کنند نیز اعطا کرد.

از سوی دیگر، باید تاکید کرد که طی روز‌های آینده، با بازگشت اعتماد به بازارسرمایه و بهبود شرایط ورود نقدینگی، سایه احتیاط و ریسک‌پذیری که این روز‌ها حقیقی‌ها را از آن می‌ترسانند کمتر می‌شود.

البته نمی‌توان از رفتارهای عجیب سهامداران نسبت به پرواز نرخ‌های جهانی نیز گذشت زیرا تحت بحران روسیه، نرخ‌های کامودیتی، انرژی و ... بیشترین واکنش‌ها را نشان داده و باید شرکت‌های فولادی یک آس رو کنند یعنی می‌توان در شرایطی که نرخ‌های جهانی کاملا صعودی و سرسام‌آور شده، شرکت‌های صادراتی حداقل نرخ تخفیف‌ها را کنار بگذارند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد دزدزده پارس مینو
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
دولت دزد شاخص را با منفی بودن سهام باد میکند.